Foderjäst

Sv: Foderjäst

Granngården. Lactamin (Protect?) är produktnamnet och det brukar säljas i 7kg hink.

Danke schön (stavning?)

7 kg... Hur länge håller en hink efter öppning?

Jag var och kikade på Granngården efter Foderjäst/B-jäst igår, och den 7-kilos-hinken jag hittade innehöll 25% Råprotein. Det innebär ju att SMRP måste bli ännu lägre. Jämför jag med Sojan som har 380 SMRP (tror jag det var) så blir det ju lite tokigt.

Jag har för mig jag läst om nivåer uppåt 350 SMRP på Foderjäst/B-jäst. Någon som vet vilket märke/var man får tag på det?

(Funderar på att gå över till jäst istället för soja.)

Tuva-Li skrev:
Jag var och kikade på Granngården efter Foderjäst/B-jäst igår, och den 7-kilos-hinken jag hittade innehöll 25% Råprotein. Det innebär ju att SMRP måste bli ännu lägre. Jämför jag med Sojan som har 380 SMRP (tror jag det var) så blir det ju lite tokigt.

Jag har för mig jag läst om nivåer uppåt 350 SMRP på Foderjäst/B-jäst. Någon som vet vilket märke/var man får tag på det?

Ren B-jäst (bryggerijäst) inenhåller närmare 400g smbrp/kg, dock har den en något lägre kvot, än sojan, eftersom MJ´t är högre (ca14MJ/kg).
Foderjäst är en utblandad version av b-jäst - det är b-jäst blandat med vetefodermjöl och kalk (tror jag det var). Eftersom den innehåller annat också är den betydligt lägre i sitt inenhåll av smbrp/kg.

Ska du byta ut sojan mot jäst så ska du försöka få tag på REN bryggerijäst! Jag brukade köpa det rätt billigt (75kr/5kg tror jag det va) hos Svenska Foder i Skövde. Men jag vet inte om du har tillgång till Svenska Foder överhuvudtaget och sen kanske den såldes lokalt i Skövdes butik bara... vet inte riktigt. Det var nämligen inget speciellt märke utan man fick det i en brun säck/papperspåse bara.

Men någonstans du ju kunna få tag på det!

Vad blir SMRP om det är 25% råprotein?

Jag köper Hippos foderjäst (5kg för 167:-) Och i den foderjästen ingår även viktiga vitaminer, vilket det inte gör i Protect´s foderjäst (har jag för mig):crazy:.Och då brukar jag köpa den foderjästen på Eko.

Vad tänker du då på för viktiga vitaminer som inte skulle ingå i Protect?

Har inte båda förpackningarna här, men kan kolla imorgon. Har i alla fall för mig att jag jämfört innan och att det finns mer vitaminer i hippos :smirk:

Ok. Du får gärna skriva innehållsförteckning så får jag jämföra med mitt.:):)

Vad är det för SMRP om det är 25% råporotein? Nån som vet?

Jag har Protects. Använt i många år och varit nöjd. Men ingenting är väl så bra så det inte kan bli bättre, hoppas jag.

Vad är det för SMRP om det är 25% råporotein? Nån som vet?

Vet inte, men har tagit ett exempel ett annat foder där råproteinet är 13,5% per kilo och SMRP är 125g, så det kanske är någon sammankoppling mellan SMRP och råprotein?? Bara en liten tanke :crazy:

Hippos foderjäst, innehållsförteckning:

MJ/kg foder: 11,5
SMRP/kg foder: 30g
Ca (Kalcium): 38g
P (fosfor): 10g
Mg (magnesium): 3g

:crazy::smirk:

Var i innehållsförteckningen hittar du att det står att det är smrp 30??
Har letat som en tok och även frågat där jag köper det men det som står på hinken är ju råprotein inte smrp.. och där står det att råproteinet är 30% men ingenting om smrp??

Vett ifan var det står ;D Fick analysen utav en kompis...

Det finns flera tillverkare och därmed återförsäljare. Granngården brukar alltid ha protects foderjäst sedan har t.ex. Hippo och även Mustang foderjäst har jag för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka