foderjäst vs vanlig jäst

Sv: foderjäst vs vanlig jäst

Åh bryggeri jäst, hur har du lyckats få tag på det? Det e jätte svårt att få tag på häromkring.

Kvarnbyfoder eller svenska foder. Hos kvarnby måste man köpa en pall,:eek: :confused: medan hos svenska foder säckvis. ca 330kr/25kg.:bump: :banana:

Diamond V finns att köpa på andra foderfirmor, såsom travshop, granngården (tror jag...). Finns att kolla på Biofarmab hemsida. Det är därifrån dom kommer, Diamond V alltså.
Funderar oxå på att börja ge mina pållar det.

Till Gera;
Är det något som man inte behöver komplettera med B-vitamin?

Tack så mycket. Ska genast kolla upp det. Vad kostar det?

Ah svenska foder, får ta å skriva upp det. När jag kollade runt efter det så var det omöjligt att få tag på sa dom :crazy:

men nu går det iaf :)

Jag ger ½ dl foderjäst om dagen till min shettis. Dels för B-vitaminernas. Sen att selenet är tydligen lättupptagligt i jästen.

vanlig bakjäst ska INTE användas till hästar, foderjäst och bakjäst är två olika sorters jäst.. finns nog en äldre tråd om det som förklarar närmare..
Det finns skillnader mellan foderjäst (bryggerjäst+vetefodermjöl) och bakjäst..

Bryggerijästen kokas och järningsprocessen går igång, efter det torkas den och då är jäsningsprocessen över, sen gör man foder utav det och hästen tar bara upp näringsämnena.
I bakjäst är jäsnings processen inte påbörjad, utan jäser när man aktiverar jästsvamparna med andra ingredienser, dvs när hästen fått ner jästen i magen och äter något mer sätts jäsningen igång och det är logiskt nog inte alls bra för hästens mage..

Vi tar 279:- i våran butik så där runt omkring...räcker länge.. =)

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 780
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka