foderjäst vs vanlig jäst

F

Folly

Ger ni era hästar jäst?
Varför ger ni det isåfall och har det fått den effekt ni önskat?

Ger ni foderjäst eller vanlig, och hur mycket per dag?

*nyfiken*

Sv: foderjäst vs vanlig jäst

Jag ger min häst 1 dl foderjäst pga det är mycket protein i och bra för magen och han har funkat väldigt bra på de faktiskt. fast de e ju inte bara jäst han får i och för sig:angel:

Ingen mer som ger sina hästar jäst??

Jag ger mitt sto diamond V som är pelleterad jäst, för päls,mage och mindre mjölksyra i blodet...

Och ja. det har fått önskad effekt då hon förut har haft jobbigt vid pälsloss o sättning.

Ger foderjäst till min gamling och märker direkt om jag slutar (magproblem). Dessutom tror jag att det är därför vi aldrig haft problem med hans fällning. Han fäller lika fint varje år i maj.

Jag har provat båda sorterna, funkar lika bra båda två tycker jag.

Men foderjästen är att föredra, burkarna man köper det i är användbara till förvaring av olika slag tillexempel salltstenar och mineraler har jag haft i mina(om man inte köper den gigantiska påsen men då bör man ge till flera hästar iochmed att det har ett utgångsdatum) så iochmed det slänger man inte lika mycket skräp, utan återvinner burkarna till annat iaf ett tag. Använder du jäst på påse (torjäst) så blir det mycket skräp + att jag har för mig att det blir dyrare oxå.

1 dl foderjäst /dag! Märker skillnad på pälsen redan efter ngn vecka utan! Under pälsfällning/sättning ger jag 2 dl! :bump:

Var kan man köpa det någonstans?

Diamond V finns att köpa på andra foderfirmor, såsom travshop, granngården (tror jag...). Finns att kolla på Biofarmab hemsida. Det är därifrån dom kommer, Diamond V alltså.
Funderar oxå på att börja ge mina pållar det.

Till Gera;
Är det något som man inte behöver komplettera med B-vitamin?

Till Gera;
Är det något som man inte behöver komplettera med B-vitamin?

Ursäkta om jag lägger mig i men jag förstår noll av den där frågan :confused: vad menar du, men ar du vanligt foder alltid behöver kompleteras med b-vitamin eller är jag helt ute å viftar då?

Ursäkta om jag lägger mig i men jag förstår noll av den där frågan :confused: vad menar du, men ar du vanligt foder alltid behöver kompleteras med b-vitamin eller är jag helt ute å viftar då?

Sorry om jag var otydlig i min mening! :angel: :D
Jag undrar bara om man ska behöva ge hästen B-vitamin som "extra" pga pälssättning/pälsfällning.
Men nu läste jag lite, o såg att Diamond V gör visst att pälsen fälls/eller sätts på. Eller har jag missuppfattat det? :o

Du har uppfattat rätt. B-vitamin är bra för att det är den vitaminen som "behövs" vid pälsfällning iochmed att den går åt till produceringen. Det hjälper dom flesta hästar att ha bättre humör och bättre ork när dom sätter å fäller päls. En islandstränare vi köpte våran islänning av berukar låta sina islänningsr stå under dessa perioder för hästarna hade så lite ork under denna tid och all ork gick åt till pälsfällningen å pälssättninge. Har även sett flera hästar som varit otroligt griniga å haft rent ut sagt ont när dom fäller å sätter sin päls. Vilket gör dom i princip omöjliga å rida å borsta iochmed att huden gör ont. Dom vill inte böja sig för skänklarna och kan rent av kicka bakut å så där mot skänklarna.
B-vitaminen gör oxå pälsen glansig å fin. hade det året runt på min ponny å hon var jätte fin i pälsen :)

Så har inte jag uppfattat det. B-vitamin är viktigt för ämnesomsättningen och nervsystemet samt ger frisk hud och stark hårrem och starka hovar. Hårstrån, alltså päls, byggs av protein och då speciellt ett protein som heter keratin.

Så, för att producera nya päls behövs protein och för att pälsen ska hålla bra kvalitet behövs B-vitaminet.

*Lånar knapp*

Vilket av B-vitaminsorterna är bättre? Emin? Hippos? Shy Feeders? eller nåt annat...?
Jag har både Emin o Shy Feeder. Men fan, Emin frös till IS! :crazy:
Så jag fick ta Shy Feeder istället.
Såg att det fanns bra innehåll i Emin.

Nä du behöver inte ge extra det är massor med b-vitamin i jäst...

Ja om du inte bodde där du bor så skulle jag säga att du skulle hadla det hos oss... *S* men du huserar ju en bit härifrån.. :D
Men hos alla som för biofarmabs produkter kan du nog hitta.

vanlig bakjäst ska INTE användas till hästar, foderjäst och bakjäst är två olika sorters jäst.. finns nog en äldre tråd om det som förklarar närmare..

Vad e det då som gör b-vitaminen bra att ge vid pälsfällningen isåfall?

För så som jag skrev det e ungefär hur jag har uppfattat det och gett bra resultat för dom som gett extra b-vitamin vid pälsfällning.

Å så skrev jag ju att huden gör ont, stämmer inte det in då på b-vitaminen? Tycker på sätt å viss vi säger samma sak emn att det mistolkas. kan inte komma på någon stans att jag skrivit att just håren byggs upp utav b-vitam. bara att pälsen får bättre glans. Kankse i lite andra ord dock.

Mina får bryggerijäst. Jag vill inte betala dyrt för tillsatser, utan ger hellre saker rent istället.

Liknande trådar

• Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 780
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka