Foderjäst varje dag?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 287
M

Madelene

Är lite nyfiken på foderjäst.

Fick hem en häst i höstas som med gamla foderstaten skulle ha foderjäst VARJE dag. Läste på hinken och där stod att det skulle ges kanske 10 dagar i följd. Minns inte riktigt antal dagar, men har för mig att det var 10 ungefär.

Men enligt foderstaten hästen hade så skulle han ha foderjäst varje dag. Därtill biovimin, som det står på att det innehåller alla vitaminer och mineraler hästen behöver. Utöver det fick han lucern, mineraler och betfor.

Vad är då foderjästen bra för? Har inte läst på mycket, men har läst att foderjästen tillför b-vitamin och protein, varför då ge sådan när hästen ändå får vitamintillskott och en hel del protein från lucernet?
Och varför ge mineraler extra när det står på bioviminet att den innehåller alla vitaminer och mineraler hästen behöver?

Jag är mest nyfiken på om det kan finnas någon tänkbar anledning att ge hästen så många olika fodersorter och tilläggsfoder.

I nuläget äter den aktuella hästen havre och soja förutom fri tillgång på hösilage och han klarar sig utmärkt på det. (har fri tillgång på mineraler i hagen vilken han äter lite av varje gång jag fyller på).

Någon som kan ge mig en vettig förklaring till varför man blandar och trixar i onödan? Jag vet ju inte vad han hade för analysvärden på grovfodret som de gjort foderstaten efter, men gissar att det ligger i närheten av det jag har själv.

/M

Sv: Foderjäst varje dag?

Puttar lite, ingen som vill/kan svara?

/M

Foderjästen sägs ju också vara bra för tarmfloran, många ger det just av den anledningen.

Min häst får foderjäst av just den anledningen, det är det enda som funkar för honom.

Däremot försköker jag att inte ge det hela tiden, för att han inte ska bli alltför beroende av det.

Foderjästen sägs ju också vara bra för tarmfloran, många ger det just av den anledningen.

Det var av den anledningen jag provade foderjäst till ena hästen från början, och det gav faktiskt resultat. (lös i magen och problem med karlederna) Jag gav i en vecka, sen började jag ge betfor, nu behöver jag bara kompletera med foderjäst någon gång ibland.

Fick det rådet av veterinär och sedan dess har såren i karlederna försvunnit helt, och han spraymålar längre inte väggarna i boxen.

Foderjäst ger man som flera andra skrivit ff a för att balansera magtarmsystemet hos hästar med problem. Min häst får det när han är dålig i magen, så länge det håller i sig. Alltså ibland under en längre period, men inte hela tiden.

Fick det rådet av veterinär och sedan dess har såren i karlederna försvunnit helt, och han spraymålar längre inte väggarna i boxen.

Vad är det för sår hästen har haft, mugg?? *nyfiken*

Mvh Tessan

Nej, inte mugg. Han fick problem med karlederna som följd av den dåliga magen, troligtvis. Hade även problem med pälssättning/fällning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 948
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: MiniLi
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka