Foderjäst, erfarenheter?..

Sv: Foderjäst, erfarenheter?..

Jag ger mina hästar foderjäst för att de har dåliga hovar.
De sista åren har jag gett det och hovarna håller i hop och inte spricker/smular. Mycket billigare än biotin.

jag ger ponnyn ½ dl och hästen 1 dl/dag.

man kan köpa det i spann men även i 25Kg säck (om man har många hästar).

Jadå, det klarar sig. Jag har gjort det i många år. Har aldrig blivit dåligt. Någon reservation för om det är varmt. Men det gäller allt blandat, blött foder.

KL...

Jag köpte det idag och det är bara min ena häst som äter det. Den andre som alltid äter allt vill inte alls ha det så det får bli vanliga B-vitaminer till honom.

Men om man nu blandar det med betforn, hur länge kan det sen stå utan att bli dåligt (ni som blandar det när ni blöter upp betforn). Klarar det att stå i blöt från kväll till morgonen?
Tacksam för svar!:bow: :bump:

Kan du inte lägga det i blöt på EM o fodra det på kvällen? För det är så jag gör. Nu funkar det eftersom det är kallt men jag rekomenderar det inte på sommaren.

Jag har köpt Hippos foderjäst och har för mig att jag läste att man ska ge 1 dl per 100 kg kroppsvikt, kan detta verkligen stämma?!? :eek: Måste väl läst fel, eller? En dl verkar väl mer rimligt.. har själv ingen aning :confused:

Hur mkt ger ni andra till era hästar?

Mvh Tessan

Den foderjäst jag ger är det 4 dl/dag och häst som är maxdos, skulle dock rekomendera att börja försiktigt som med allt annat nytt foder!
När magen är bra och jag "bara" ger det för pälsfällning har jag gett 1 dl om dagen, och det har räckt bra, men nu när hennes mage är i olag ger jag 4 dl om dagen. Varvat med mag tarm balans, när jag ger mag tarm minskar jag foderjästen till hälften.
(Varför jag varvar är för att då och då kolla om magen blivit bättre och om hon klarar sig på "bara" foderjäst och fil)

"Måbrafläckar" får hästen när den mår riktigt bra. Den får en massa femkronorstora fläckar i pälsen på sidorna och ibland på rumpan. Antingen mörka eller ljusa, beroende på hästen färg. Man kan se fläckarna när solen lyser från sidan på hästen. Det är min förklaring, hoppas du förstår.:o

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·
Foder & Strö Vet inte om detta skulle tillhöra foder eller vård men nu sätter jag denna fråga här. :) Har precis köpt hem foderjäst för min gamlings...
2
Svar
27
· Visningar
2 942
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar