Foderjäst, erfarenheter?..

S

sov

Har en tid funderat på om jag ska ge pållarna foderjäst dels pga av b-vit, men även för att det ska vara bra för magen, men... det låter ju lite tokigt att ge ren jäst, typ att de ska få värsta jäsningsprocessen med gaskolik som följd, men det stämmer kanske inte?...:confused:
Så. Nu vill jag gärna höra alla era erfarenheter kring foderjäst, för-, och nackdelar!!!:bump: :bow:

Sv: Foderjäst, erfarenheter?..

Har gett foderjäst vår och höst till min 21 åring i nio år! Han är alltid blank och fin i pälsen, inga problem med magen! Frisk och pigg!
Har även provat flytande B-vitamin och Shyfeeder men inte märkt nån skillnad.
Jag ger foderjäst istället för andra B-vitamintillskott pga det är överlägset billigast, typ 6 kg för 90kr!

Dessutom behöver man inte bekymra sig för att jästen skall frysa till is på vintern, vilket de flytande alternativen gör! (iafl där jag förvara mitt foder :crazy:)

Jag har gett Foderjäst i snart 14 år till min 18 åring.
Och jag har bara bra erfarenheter av det.

mina har tidigare fått foderjäst och jag tycker att det är super!! Numera får de hippos musli som innehåller jäst och det har de blivit ännu finare av!
Pälsarna är som på en silkes-tax:) + att jag slipper stå att pytsa med en massa olika fodersorter.

Jag har aldrig fått någon av mina hästar att gå med på att äta foderjäst.
Så min enda erfarenhet är all den jäst som jag har kastat.

Min häst äter det inte ifall man råkat blanda i det innan man blöter allt. Så uppblött foder jäst är ingen hit. Annars så strör jag bara på det på fodret. Fin glans får han av det. Tycker det är super och billigt!!! /Lina

vart hittar du foderjäst (6kg för 90kr) ? det jag köper är dyrare än så!

Jag ger mina foderjäst! Tycker det är jättebra, och de äter det gärna, a-fil och foderjäst är det bästa som finns tycker min ena:d Gav henne det när hon fick gas kolik:cry: på vet.s inrådan så att de skulle få kolik av det är ingen risk.

Tack för alla svar!!:bump: :bow:
Dum fråga kanske, men kan man ge det torrt? Vill inte låta det stå flera timmar i betforn och stallpersonalen är tacksam över så få hinkar och byttor som möjligt (hennes frukost är "torr" mat så hon får isåfall jästen där i.) Fler synpunkter?:idea:

Nej foderjäst kan inte jäsa! Det som används som foder till häst är avdödad jäst tillskillnad från den vi använder vid bakning.

Perfekt vid mag o tarmstörningar, fällning eller om du bara vill att pälsen ska bli blank. Innehåller massor med olika typer av B-vitaminer (bla biotin som är en sorts B-vitamin).

Jag hade inte gett det torrt det dammar som skutton o kletar o klumpar sig.

Jag häller 1 dl foderjäst på betforn innan jag blöter den. Det funkar iaf nu när det är kallt ute.

Det finns en foderbutik norr om Backaplan i Göteborg. Där kostar 6 kg 100 kr. Hoppas att detta inte var för mycket reklam.:angel:

Har provat foderjäst nu i höst. Min ena häst var starkt påverkad av pälssättningen. Efter en vecka med foderjäst blev hon som ny:banana: Plus att de blev blanka och fina med "måbrafläckar" på sidorna.

Jag har gett foderjäst under många år och har goda erfarenheter. Det jäser inte i magen då jästsvamparna redan är färdigjästa. Dock skulle jag aldrig ge det torrt och jag tror heller inte att mina hästar skulle äta det torrt. Det blir dammigt! Har aldrig haft några problem med att få mina under åren fem hästar att äta det. Det hjälper magfunktion, hovarna blir bättre, det hjälper också till med aptit och att sätta hull.

Ok, läste supergladis svar och det är korrekt. Avdödade jästsvampar är det.

Har provat foderjäst nu i höst. Min ena häst var starkt påverkad av pälssättningen. Efter en vecka med foderjäst blev hon som ny:banana: Plus att de blev blanka och fina med "måbrafläckar" på sidorna.

Vad är "måbrafläckar" för någonting???

Min gamla gubbe får 2 dl om dagen för sin knasiga mage skull. Får även bättre hovar och päls av det.
Köper 25 kg säck på Granngården, ska handla nästa gång på Johan Hansson AB i stället, billigare.:banana:
Blandar det i hans kvällsmat (betfor, miner mm).

Men om man nu blandar det med betforn, hur länge kan det sen stå utan att bli dåligt (ni som blandar det när ni blöter upp betforn). Klarar det att stå i blöt från kväll till morgonen?
Tacksam för svar!:bow: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·
Foder & Strö Vet inte om detta skulle tillhöra foder eller vård men nu sätter jag denna fråga här. :) Har precis köpt hem foderjäst för min gamlings...
2
Svar
27
· Visningar
2 942
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar