Foderhäst

RIngde en tjej nyss om sitt varmblod som hon ville ha ut på foder, har satt ut annons om att jag sökte det. Dock så har den haft hovledsinflammation som han nu ska vara friskförklarad från, vad är det man bör se upp med om en häst haft detta? Hästen är 10 år gammal. Är det ens lönt att åka upp o titta på den?

Sv: Foderhäst

åk upp o titta du. Är han friskförklarad nu enligt vetrinären, så är allt okej.
Lycka till !!:banana:

Jag skulle kostat på en röntgen och gjort upp noggrant om försäkring om jag skulle ta en häst som jag visste varit skadad. Ibland får hästarna reservationer på efterföljande skador i samma ben om de haft en sån här skada och det är inget kul. Det kan också vara bra att kosta på lite mer för en försäkring med fast självrisk och 0% rörlig självrisk utöver det, om nu hästen inte har reservationer - då skulle jag inte ta den.

ok, handlar om en travare, och en besiktning är det iaf tänkt att det ska bli. Försäkringen tänker jag inte stå för så länge den är på foder. Ngt speciellt man ska tänka på när man rider och motionerar en sådan häst?

Jag skulle nog bli lite fundersam om hästen har haft återkommande hovledsinflammationer, då det kan vara lite lurigt.
Kan ju bero på mycket. Ridning, underlag, sadel osv.
Vet en kompis som tog en häst på foder innan köp, men den hade upprepade kotledsinfl, som kom fram vid böjning, och hon vågade då inte chnsa och köpa hästen.
Fodervärd är ju lite annat än att köpa, men man vill ju att hästen ska var frisk oavsett. Har den haft fler än en hovledsinflammation?

ok, ska höra om den haft mer än en, enligt ägaren så har den blivit röntgad och hade väldigt fina ben, men ett vet. utlåtande osv är nödvändigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 507
Senast: Crossline
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka