Jag skulle nog skicka med sadeln i alla fall, eftersom hästen är svår att hitta sadel till är ju risken annars att de inte hittar en lika bra.
Men ta kort på den, från alla håll och kanter.
När jag skickade min shettis på foder skickade jag med det mesta, skrev en noggrann lista på vad det var och hur det såg ut plus ev. skador. Skrev också till en klausul i kontraktet om att utrustningen skulle återlämnas i samma skick som den var vid utlånandet, med undantag för normalt slitage. För att gardera mig skrev jag också dit att om grejerna var obrukbara skulle de ersättas. Annars kan man ju anse att normalt slitage på ett täcke kan vara stora hål...
Till skillnad från flera av de andra här anser jag visst att man kan lägga ut pengar på både sadel och resten av utrustningen till en foderhäst. Det mesta går ju att sälja sedan om man lämnar tillbaka hästen, man kommer ändå billigt undan när man lånar häst eftersom man sliper köpa själva hästen.
Men om jag hade en häst som behövde någon slags specialutrustning eller var svår att hitta grejer till skulle nog jag skicka med de grejerna.
mvh Maria