Foderhäst

S

Suziq

Hej, Jag ska efter mycket vånda låna ut min häst på foder. Till att börja med 1 år. Jag har haft mycket problem att hitta en sadel som ligger bra, men hittade en för ca två år sedan. Problemet är " Hur gör jag med sadeln, den är värderad till mellan 8-10 000:- Ska jag även skicka med täcken, skydd osv? Vill ju att min älskling ska ha bra utrustning, men vem säjer att jag får tillbaka det i samma skick?! Några förslag?? :confused:

Borde du inte va mer osäker på i vilket skick du får tillbaka hästen i??

Jodå kanske det, men det känns bra när de har varit och provat. Vi ska veterinärbesikta innan och hålla kontakt. Men vad ska med av utrustningen? De vill ju helst ha allt! :crazy:

Skicka med saker. Själv skulle jag ALDRIG någonsin köpa sadel/täcken/skydd till en häst som jag bara skulle ha ett år kanske. Då letar man hellre annan foderhäst eftersom många inte kan lägga ut runt 15.000-20.000 för en så kort tid.
Skriv i kontraktet att sadeln ska fås tillbaka i det skick som den lämnades. Men du kan inte kräva att den inte ska ha minsta lilla rispa.

Om det känns bra när dom provade hästen behöver du nog inte vara rädd för att utrustningen kommer till skada heller!

Svårt, för dels så vill man ju att hästen ska ha en bra sadel med sig (och det är kanske inte så vanligt att en fodervärd lägger 10 000 och uppåt för en bra sadel som passar hästen?), men dels så kan sadeln komma tillbaks snedsutten eller repig :crazy:

Jag skulle ha lämnat med sadeln, men tagit kort som läggs med i kontraktet, och där man skriver att sadeln ska lämnas tillbaks i samma skick.

Täcken och träns tycker jag fodervärden får räkna med att köpa själv. Har man några täcken/träns som man inte är rädd om, kan man ju skicka med dem iof.

jag tycker självklart att du ska skicka med allt som din häst behöver. man ska inte behöva köpa en massa dyra grejer när man lånar på foder. huvudsaken är ju ändå att hästen har bra, rätt anpassade grejer, och det är du ju säker på om du skickar me det.

Jag skulle nog skicka med sadeln i alla fall, eftersom hästen är svår att hitta sadel till är ju risken annars att de inte hittar en lika bra.
Men ta kort på den, från alla håll och kanter.
När jag skickade min shettis på foder skickade jag med det mesta, skrev en noggrann lista på vad det var och hur det såg ut plus ev. skador. Skrev också till en klausul i kontraktet om att utrustningen skulle återlämnas i samma skick som den var vid utlånandet, med undantag för normalt slitage. För att gardera mig skrev jag också dit att om grejerna var obrukbara skulle de ersättas. Annars kan man ju anse att normalt slitage på ett täcke kan vara stora hål...
Till skillnad från flera av de andra här anser jag visst att man kan lägga ut pengar på både sadel och resten av utrustningen till en foderhäst. Det mesta går ju att sälja sedan om man lämnar tillbaka hästen, man kommer ändå billigt undan när man lånar häst eftersom man sliper köpa själva hästen.
Men om jag hade en häst som behövde någon slags specialutrustning eller var svår att hitta grejer till skulle nog jag skicka med de grejerna.
mvh Maria

Jag personligen hade räknat med att köpa sadel om jag lånat foderhäst, men det räknar nog inte alla med (iaf inte att lägga ut mkt pengar för en ny, dyr sadel?)

...tänk på din häst...om den får en annan sadel som kanske inte passar till 100 procent...skulle nog inte chansa speciellt som du säjer att det var svårt att hitta den.

Jag tycker inte det är värt att chansa, utan att du bör
-för hästens skull, skicka med åtminstone sadeln. Övrig utrustning såsom träns, skydd och täcken bör fodervärden kunna tillhanda hålla med i mitt tycke.

Kan du inte ta med det som en liten parentes i fodervärdsavtalet? Och göra upp med dem att du vill att de ska dra av sadeln (och tränset) med sadeltvål varje gång de ridit och gör upp med dem hur du vill att utrustningen ska skötas. Och att de får betala ersättning om de inte sköter
utrustningen, tycker du ska skriva i kontraktet hur du även vill ha det med utrustningen vad beträffar skötseln av utrustningen och att sadeln ska vara i samma skick när du får tillbaka den, som när de fick med sig den till hästen.

skicka med sadeln,annars finns chansen att fodervärden tar en annan sadel som inte riktigt passar eftersom dom inte
har råd att köpa en ny.
Och visst är det bättre att ta chansningen att få tillbaka en nedsuten och repig sadel än en häst med förstörd rygg?!?

Hej igen och tack för alla svar.....men....
Till att börja med ska hästen ut på prov 3 veckor, funkar det så blir det 6 månader. Om det därefter blir längre, ska jag ta ut hyra för sadeln eller ska de´köpa loss den?
Om jag får tillbaks hästen efter låt säja 2 år vill jag ju ha sadeln som passar. Hjälp mig, what to do :confused:

Det är långt ifrån säker att sadlen passar om 2 år, muskling och fettlager är inget konstant utan varierar med tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25