Foderhäst/försäkring

superstar

Trådstartare
Har funderat ett tag på en fråga och då passar ju inget bättre än att fråga alla kloka på detta forum :D

Säg att man har en häst på foder och det står i avtalet att ägaren är skyldig att hålla hästen försäkrad medans fodervärden står för vet.vård (detta är ju såvitt jag vet det vanligaste sättet att dela upp det på). Sen skadar sig hästen på något vis, det blir en ganska dyr historia och det visar sig då att ägaren inte har hästen försäkrad, vem är då betalningsskyldig? Ägaren som har brutit mot avtalet eller fodervärden för att det står så i avtalet?

Inget som jag planerar att råka ut för, men jag har funderat en del på vad som skulle gälla...

Ullis :bow:

Sv: Foderhäst/försäkring

Det beror nog på hur det står i kontraktet.
När vi har haft foderhästar så har vi skrivit att fodervärden står för veterinär kostnad för ny sjukdom/skada upp till självrisken. Men har man bara skrivit att fodervärden ska stå för veterinär kostnader så kan man ju egentligen inte säga att fodervärden ens har rätt att utnyttja försäkringen.

Sant, sant... Ska nog formulera mig som er i fortsättningen, för säkerhets skull...

Det kan ju bli en riktigt dyr historia annars, om man har otur. Det är det nog inte många som tar med i beräkningen när de skaffar foderhäst.

Sant, sant... Ska nog formulera mig som er i fortsättningen, för säkerhets skull...

Det kan ju bli en riktigt dyr historia annars, om man har otur. Det är det nog inte många som tar med i beräkningen när de skaffar foderhäst.

Det kan bli väldigt dyrt ja:crazy:jag har också lärt mej att be att få se försäkringsbeskedet för att säkert veta vad för försäkring hästen har.
I ett fall tog jag en försäkring själv, ägaren till hästen visste inte var han hade papprena men visste att han betalade 2000 kr/år för alla sina hästar, då kunde jag lätt räkna ut att det inte var motsvarande A:1 försäkring han hade eftersom hästarna var några stycken.
I ett annat fall hade ägaren bara livförsäkring på hästarna eftersom de ansåg att det var bättre att dömma ut en häst som blev sjuk än att behandla, han sa: det är enkelt om man känner rätt veterinär:crazy::eek:
I ett tredjefall visade det sig att hästen inte hade försäkringen som ägaren hade sagt, det uppdagades först när jag ringde och skulle kolla upp en sak i försäkringen att det var bara en motsvarande A:2 försäkring istället för en A:1 som det enligt ägaren skulle vara.
Så det gäller att ha allt skrivet och formulerat på rätt sätt.

Absolut, viktigt att ha papper på allt. Vi använder oss av de färdiga kontrakt man köper och då tycker man ju att allt ska vara "vattentätt" men just denna bit är egentligen lite luddig. Det står iaf att ägaren är skyldig att hålla hästen A1-försäkrad så om denna nu inte har det så är det ju den som gör "fel".

om det står att ägaren ska hålla hästen försäkrad,så är det väl ägaren som står för de kostnader försäkringen skulle täckt egentligen?
Tycker iaf det låter mest logiskt, men det kanske inte funkar i verkligheten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 350
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 195
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka