foderhäst avtal

M

mariamellander

Hejsan jag tog en häst på foder och vi skrev kontrakt på 3månader ,efter knappt en månad säger hon att hon kommer och hämtar hästen dan efter för att hon har hittat en köpare till honom...
Men det står inget i kontraktet om att hon får ta honom bara så och hon har sagt muntligt att jag har förköp på honom... Vet ej hur jag ska ta mig till??? Vad är det.för idé å skriva kontrakt om hon bara kan hämta hästen så???

Sv: foderhäst avtal

Självklart är det inte okej, om inte det avtalats i kontraktet - vilket så inte verkar vara fallet.

Frågan du får ställa dig är helt enkelt - hur mycket orkar du bråka? Kontraktsbrott torde leda till rättslig process om man inte kan enas, samma om man bryter ett muntligt avtal (om förköpsrätten) även om det är mkt svårare att bevisa.

Som sagt, hur långt är du villig att gå för att behålla hästen fodertiden ut?

Nä jag vet... Egentligen så tycker jag att visst bra att hon får sålt hästen och så men tycker bara att det e så dumt att man skriver ett kontrakt och den bara struntar fullständigt i det... Kommer inte orka bråka med henne ville bara se om hon hade rätt å göra så

Usch så fräckt!

Jag hade en häst på foder som också var till salu.
Vi var överens om att jag hade förköpsrätt om jag så önskade, vilket framfördes muntligt. Jag var dock aldrig intresserad av köp.
Vi skrev avtal på 6 månader och därefter löpande, med ömsesidig uppsägningstid om minst två månader.
Ägaren berättade efter knappt två månader att hon hade en köpare, och frågade om jag ville köpa. Jag tackade nej.
Köparen ville hämta hästen så fort som möjligt, ägaren erbjöd mig att ha kvar hästen under överenskommen fodertid. Jag tackade nej, köparen kom och hämtade en vecka senare.
Ägaren betalade mig för given vaccination inkl ersättning för bränsle eftersom jag kört hästen till djursjukhus för att få sprutan - och det var inte jag som bad om denna betalning.
Alla var nöjda och glada och överens.

Så kan det också gå till: ägaren håller sig till ingått avtal, erbjuder FV köp och erbjuder FV att ha kvar hästen tills avtalsperioden löpt ut.

Trist att du råkat ut för en oförskämd hästägare.:mad:

Jaa riktigt dålig stil! Fick ett jävla sms halv 10 på kVällen där hon skrev att hon kommer och hämtar honom imorgon... Ingen förvanning heller nått...

Innan jag tog honom sa hon att jag jätte gärna fick köpa han och så... Och nu fråga hon inte äns...

Låt henne hämta hästen och var glad att du slipper ha mer med henne att göra. Det hade sannolikt inneburit mer strul längre fram.

Jaa riktigt dålig stil! Fick ett jävla sms halv 10 på kVällen där hon skrev att hon kommer och hämtar honom imorgon... Ingen förvanning heller nått...

Usch vad dålig stil :mad: men jag tror du gör rätt i att bara låta henne hämta hästen. Hoppas du hittar någon ny häst att låna/köpa.

Det finns saker att slösa energi på, och det finns saker att inte slösa energi på... detta är en av de sakerna som man bör släppa. Livet är fullt av krångliga saker som kommer att ställa till det för en (speciellt som hästägare) och det är bäst att sålla om man ska orka allt.

Om du tycker om hästen så mycket att du Vill absolut köpa den så kan det vara värt att bråka, annars så fråga och lär dig till nästa gång du skriver kontrakt. Se till att få inskrivet i kontraktet att hästen inte får hämtas före kontraktet gått ut, även om den säljs och glöm inte vite ifall det blir kontraktbrott.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar