Fodergallor?

L

Lord Owen

Hur länge brukar gallor som uppkommit av ett plötsligt foderbyte (till bete från hö) "sitta i" om man direkt när gallorna uppkommit går tillbaka till hö? Till saken hör att höet har hööögt proteininnehåll, om det nu påverkar det hela. :confused:

Sv: Fodergallor?

man räknar väl med att det tar ca 4 veckor för hästens mage att till fullo anpassa sig till nytt foder, så jag skulle av det dra slutsatsen att det kan ta lika länge innan foderrelaterade gallor försvinner.

Så om man direkt när gallorna uppkommit slutar med foderbytet och går tillbaka till det ursprungliga fodret bör gallorna försvinna? Eller kan det ta 4 veckor fast man upphört med foderbytet?

och sen nästa gång när du byter foder ( i detta fall släpper på gräsbete igen) så kommer gallorna tillbaka... ska du hålla på och hatta fram o tillbaka mellan bete och hö hela sommaren blir nog hästens mage bara sämre av och blir aldrig van vid något av de två... Det bästa är nog att långsamt vänja in hästen på gräset, gå ut och beta hästen en kvart eller så de första dagarna och sen öka succesivt tills hästen kan gå hela dagar på betet. Gallorna i sig är inte farliga, de är bara en reaktion på något, och i ditt fall är det väl ganska säkert att det är betet som är boven. Så är det bara vanliga mjuka gallor så ska det nog inte vara nåt annat fel på din häst.

tja, jag antar att du har rätt. :crazy:
jag har en fråga till, är det naturliga reaktioner på för plötsligt foderbyte att få fodergallor och värme i hovarna? alltså liknande fångsymptom, varma hovar menar jag, och att gallorna blir större vid ridning på hårt underlag?

Hm, märkte förresten idag när jag tvättade hästen att gallorna i princip försvinner när kallt vatten rinner över dem (alltså inte så att man sprutar vatten på dem men så att det rinner ner över dem). Är detta normalt?

Ursch, jag blir helt nojig. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar