foderfråga UTAN analys

josefinefreed

Trådstartare
Ja, vi har ingen analys på vårt hö MEN jag hoppas att få svar iallafall. Vill inte diskutera om någon analys heller. Och jag hoppas det respekteras. :)

Jag har ett vbl-sto på 8 år, hon är i finfint hull, dock omusklad då jag nyss fått henne och hon har stått innan. Gått montéträning. Så allt hon får göra hos mig är nytt för henne.

Till saken, hon är helt galet pigg att rida ut med. Det är jättejobbigt, jag gör halter på halter på halvhalter osv osv. Men det funkar inte.. Ok, vissa ggr går det bättre, men hon är helt galet pigg.
Hon är fin i hullet, verkar vara rätt lättfödd.

Jag undrar, VAD kan jag ge en sånhär typ av häst för kraftfoder? OM hon ens behöver det?

Vårat hö är detta år av bättre kvalite än förra året, det är grönt och fint. Vet att det inte säger er mycket.

Just nu får hon: 9-12kg hö, 1kg betfor, 1kg kornkross och 1kg havrekross om dagen.

Det känns som om hon inte alls behöver nån av denna energi alls, som att jag lika gärna kan skippa det hela?

Vad tror ni? Har funderat på att prova ta bort allt förutom nån dl av betfor och korn som hon ska få för att ha något gott. Har funderat på att tillägga lucern så att hon får i sig protein och kan sätta muskler.

Mycket tacksam för svar.

Sv: foderfråga UTAN analys

ge 9-12 kilo hö och sedan lite lusern så hon får upp musklerna, kanske 1-2 kilo, eller mer om du vill det.

ta bort kornkrossen och havre krossen. betforen kanske du kan ge typ 2 dl av så att h*n äter upp mineralerna, 1 kg behöver nog den verkligen inte, du vet att betfor är laxerande va? och gör det svårare att ta upp resten av fodret om man ger stor mängd.

Bra råd från kimmis87! :bow:

(btw, "gult" hö kan vara bättre än grönt, färgen säger nada)

behåll hö mängden och ta bort havren och betforen kanske om hon är pigg, lusern är ju bra räkans ju som grovfoder och har ändå ganska högt protein värde. Du kan ju prova det ett tag och se hur hon reagerar i hull och muskler. Tar ju ganska lång tid innan de får alla ridhästmuskler så är ju bra om hon har protein att bygga av :)

Tack så jättemycket allihopa för svaren, jag kommer att sakta byta ut all kraft (utom nåra dl betfor) till lucern! :)

Senast ändrad:

En fråga bara, ungefär hur sakta borde jag dra ner på kraftfodret? Är det för snabbt att dra bort 1dl/dag?

Ska jag tillsätta lucern innan jag tagit bort kraftfodret eller kan jag vänta till efteråt?

Måste man ta det lungt med lucern också, lite i taget innan man kan ge full giva?

Du kan ta bort allt kraftfoder på en gång om du vill, det innehåller inget som är livsviktigt för tarmfloran. Snarare tvärtom isf, därav att man måste vänja in nya foderslag långsamt. ;)

Det kan vara bra att öka på lusernet sakta. Jag brukar börja med ett par hg för att sedan öka på lite varannan dag eller så. Då får man ett hum om hur hästen reagerar på fodret. När man hållit på någon vecka utan reaktion kan man öka på lite snabbare.

Du kan ta bort allt kraftfoder direkt och ge henne 2kg lucern, lucern räknas som grovfoder och behöver inte tillvänjas.

Det är väl bara plocka bort.
Har aldrig hört att det skulle vara dåligt. En annan sak då man ska öka fordet.

? Nog behöver man väl tillvänja grovfoder också?
Tex vid byte av hö eller från bete till hö.

Du kan ta bort allt kraftfoder direkt och ge henne 2kg lucern, lucern räknas som grovfoder och behöver inte tillvänjas.

Enligt en foderbok skriven av C. Planck skall visst lucern vänjas in det med. Jag skulle INTE till min häst från en dag till en annan ge 2 kg lucern. Jag brukar börja med en ½ liter, vilket motsvaras av 300 g av min sort. Och utifrån det sen sakta utöka förutsatt att inga reaktioner tillkommer.

Okej! Tack än en gång allihopa för alla svar. Att man inte behövde vänja bort fodret hade jag ingen aning om, men nu vet jag. :) Då ska jag åka och köpa lucern så snart som möjligt.

Det spelar ingen roll om det är strå eller pellets va?

Här är väldigt många olika åsikter här. Jag kan bara råda dig till en sak...ja, jag vet att du inte vill höra det men...ta analys på höet, skicka det till Krafft foderrådgivning och få en RIKTIG foderstat uträknad. Det kostar ingenting mer än analysen och det kan bli billigare i längden.
Jag har en arab som fick "hur mycket mat som helst", mer än vårt stora halvblod och ändå var han svår i hull och satte inte muskler. Jag tog analys och skickade till Krafft och fick tillbaka en foderstat som var ca hälften av den mängd jag gett tidigare men i rätt proportioner och efter två månader hade vi en rund och välmusklad häst till billigare pris. Och för att reda ut detta så innehåller Krafft grov 125 mer protein än luzernpellets. Kolla innehållet.
Att ta bort kraftfoder för att hästen är pigg utan att fundera på varför han beter sig så är inte att rekommendera. Det har kanske inte alls med fodret att göra.

Jag hade gett hästen fri tillgång på hö och lite betfor ihop med mineralerna, jag tycker det börjar bli helt otroligt! alla skriker lusern:confused:
Om man har ett bra hö så behöver man inte ge lusern.

Ett litet tips.
En analys kostar ca 300 kr, kolla hur mycket lusern du får för samma peng så ser du att det blir billigare att ta analys än att ge lusern, kanske helt i onödan hela vintern.

Håller med. Mina gamlemän tål inte ens lucern. Den gamle har blivit finare än någonsin på mycket kort tid tack vare ett i år oerhört fint hö.

Om man har ett bra hö så behöver man inte ge lusern.

Men nu var ju hela poängen att det inte finns någon analys, och att man alltså inte vet om höet är bra eller inte! :idea:

Och vet man inte om höet är bra (i bemärkelsen att det innehåller tillräckligt med protein) så är lusern ett utmärkt fodermedel att "chansa" med.

Håller med. Mina gamlemän tål inte ens lucern. Den gamle har blivit finare än någonsin på mycket kort tid tack vare ett i år oerhört fint hö.

Nej varken min nuvarande eller min förra häst tålde lusern, dotterns häst tål ett par dl ökar jag mer så blir magen kass.

Jag tror inte på lusern som ett allverkande undermedel.

Men nu var ju hela poängen att det inte finns någon analys, och att man alltså inte vet om höet är bra eller inte! :idea:

Och vet man inte om höet är bra (i bemärkelsen att det innehåller tillräckligt med protein) så är lusern ett utmärkt fodermedel att "chansa" med.

Ett litet tips.
En analys kostar ca 300 kr, kolla hur mycket lusern du får för samma peng så ser du att det blir billigare att ta analys än att ge lusern, kanske helt i onödan hela vintern.

Just därför skrev jag detta, man kan tänka ekonomiskt, många vet inte vad en analys kostar utan tror att det är jättedyrt.
På analycen kostar protein/energi analys 319 kr + moms och mineralanalys 182 kr + moms.
Det blir inte mycket lusern för de pengarna, även om man tar fullständig analys.

har haft ett varnblod som kom till mig i full tävliongskondition och var som din mkt pigg.( analyserar heller inte:p) Fri tillgång på hö,1 dl betfor plus mineraler.Slängde senare till en näve kross oxå mest för suns skull;). Han blev fin i temperamentet och höll sig i ett helt perfekt kroppsskick. Tror som TinyWiny att man inte ska komplicera saker de flesta av oss sysslar inte med hästar på elitnivå. Keep it simple my friend:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
Hästvård Vi börjar med klådan har haft min islänning i 3 veckor och för nån dag sen såg jag att han är som mjällig under manen på ett...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: solhattar
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
M
Foder & Strö Har en pålle som alltid varit väldigt lätt född. :rofl: Men för 2 månader sendan blev hon halt, fick vila 2 veckor, på en gång...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Maija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka