foderfråga UTAN analys

Sv: foderfråga UTAN analys

tror inte det är lika viktigt, tex mina hästar fick 3 kg lusern förra året, men grejen är att de stod inte och åt upp det med en gång, de småmumsade hela natten på det och då tror jag inte det är så farligt, däremot om man har en häst som vräker i sig så behöver man säkerligen vänja in mer, men jag kommer inte göra det på mina, jag byter hagar utan att vänja in dem på det nya gräset oxå.

lusern är ju bra för det gör inget om det blir för mkt, det är väldigt få hästar som reagerar på lusern, och det är ju ett grovfoder så det är ju väldigt snällt mot magen.

Jag kör ju nästan jämt på bara grovfoder, i år kommer jag dock ge dem helhavre av en enkel anledning... och det är masken... fåglarna vill åt havren som kommer ut, och plockar sönder högarna i små delar vilket betyder att jag inte behöver göra det! Smidigt! Om det funkar IRL vet jag dock inte än.

*KL*
Jag analyserar heller inte mitt hö av en anledning, jag har FYRA leverantörer av hö. jag ger ett sämre hö som fri tillgång i hagen och den finare höet om nätterna i boxen.
Dessutom så tycker jag inte att de uträknade foderstaterna ger speciellt mycket på fötterna, man måste ändå se till sin individ. Jag har gett uträknade foderstater med analyserat foder till tre olika hästar; en föll ur, en byggde inga muskler och en blev smällfet. Så jag ger inte sååå mycket för analyserat hö och millimeteruträknade foderstater. Det KAN ge en HINT om hur hästarn BORDE utfodras, men i slutändan är det ändå ögat och hästen själv som ger vink om hur väl foderstaten slår ut.

Förra året körde jag på betfor, kornkross och KRAFFT Grov90 till min treåring och ca 10 kg. hö. Växte som han skulle, fint hull och byggde muskler, bra päls osv. Men nu undrar jag, liksom TS, vad jag ska ge, om jag ska fortsätta som jag gjort eller något nytt. Kanske dumt att byta ett vinnande koncept.
Jag vet inte varför jag har något emot krafften.... dyrt per kilo kanske... finns några alternativ till en lättfödd treåring och en tjock 22-årig ponny?!

*KL*
Jag har gett uträknade foderstater med analyserat foder till tre olika hästar; en föll ur, en byggde inga muskler och en blev smällfet. Så jag ger inte sååå mycket för analyserat hö och millimeteruträknade foderstater.

Tabellhästen finns inte. Det är ett medelvärde.
När man väl hittat rätta värdet till sin häst blir det enklare att fodra år för år. Så när dina hästar ändrade sig så skulle du justerat och lagt på minnet vid vilka värden varje häst såg ok ut.
Det är fel att tro att man genom att räkna foderstat slaviskt ska följa tabellvärdet.
// Linda

Så när blev hästar tabellhästar helt plötsligt ? Givetvis kombinerar man analysen med sina ögon, annars är det ingen mening. Så med andra ord, du gjorde fel. Den som föll ur, denne krävde väl mer än det du räknade ut, den som inte byggde muskler krävde väl MER protein än vad du räknade ut, och den som blev fet krävde mindre än vad du räknade ut.

Skyll INTE på att analysen gjodrde detta, det är ärligt talar ditt fel eftersom du INTE kombinerade analys med ögonen. Sunt förnuft helt enkelt. Analys har väl aldrig varit något som MÅSTE följas slaviskt..givetvis använder man analysen som en grund som man sedan bygger vidare på.

Här är det ingen bonde som lämnar analys:mad:
Man får fråga om de har gödslat o i såna fall med hur mkt.
Gödselpriserna har ju gått upp med hemska procentsatser.

Man får vara himla glad om man får tag på hö/ silage överhuvudtaget. tillgång o efterfrågan:grin:

Får oxå silage från olika vallar- fast jag har bett om att få från samma:mad: Sen skiljer även på balar som har slagits i skuggiga partier.Blir galen.
Har även fått balar bara bestående av Alsikeklöver:eek:
Kan omöjligt lämna in för analys på varje bal- som då är öppnad o måste användas innan svaret har kommit.

Här är det ingen bonde som lämnar analys:mad:
Man får fråga om de har gödslat o i såna fall med hur mkt.
Gödselpriserna har ju gått upp med hemska procentsatser.

Man får vara himla glad om man får tag på hö/ silage överhuvudtaget. tillgång o efterfrågan:grin:

Får oxå silage från olika vallar- fast jag har bett om att få från samma:mad: Sen skiljer även på balar som har slagits i skuggiga partier.Blir galen.
Har även fått balar bara bestående av Alsikeklöver:eek:
Kan omöjligt lämna in för analys på varje bal- som då är öppnad o måste användas innan svaret har kommit.

Man kan använda en speciell borr att ta prov med i rund/ensilagebalar, direkt när du tagit provet på ensilagebalar tejpar du över hålet ordentligt med silvertejp.
Då kan man ta analys på många balar och få ett någorlunda rätt svar.

Det finns tyvärr ingen bonde här som tar analys heller utan det får jag göra själv med.

Inte silvertejp. Den är inte UV beständig samt släpper igenom syre. Någon slags specialtejp måste användas. Det finns speciell tejp för just balplast.

Att ta bort kraftfoder för att hästen är pigg utan att fundera på varför han beter sig så är inte att rekommendera. Det har kanske inte alls med fodret att göra.

Nej det har absolut inte med fodret att göra, att hon är pigg. Det är just därför jag tycker att det är onödigt att ge henne extra energi.

Ingen aning, troligen kan man höra sig för på nån husdjursförening har jag läst.

Jag har iallafall varit och köpt lucern idag, får se hur hon håller sig i hull och temprament.

Tack än en gång för hjälpen! :)

Inte silvertejp. Den är inte UV beständig samt släpper igenom syre. Någon slags specialtejp måste användas. Det finns speciell tejp för just balplast.

:o vilken tur att jag blev rättad:bow: så att ingen följde mitt tips och det blev fel.
Vi har faktiskt använt just silvertejp, men då gick balarna åt fort så det är kanske därför de inte hann bli dåliga.

vet inte hur det är med det där att vänja av riktigt men har för mej att jag läst att man ska vänja av med det oxå, men beror ju såklart på hur mkt man ger, skulle börja ge någon dl lusern i några dar 2-3 och sen öka lite när du ser hur hästen reagerar.

*skrattar* Jag skrev ju i slutet på inlägget :

Det KAN ge en HINT om hur hästarn BORDE utfodras, men i slutändan är det ändå ögat och hästen själv som ger vink om hur väl foderstaten slår ut.

Det var inte hästar i min ägo det var ÄGARNA som räknade ut foderstaterna och jag måste hålla mig till dessa. Men när ena hästen började tunna ur så korrigerade jag foderstaten SÅKLART!
lika med de andra!
Men så återigen, det är ändå ÖGAT och FÖRNUFTET som måste råda.
Om man ej kan fodra efter tabell, vad ska man då med tabellen till undrar jag??? För det var GROVA missar i den uträknade foderstatet.

Axel - jag skulle nog inte ställa mig och borra sönder mina balar bara för att ha flera olika analyser
Ibland blir det inte som man tänkt sig med dessa höleverantörer men jag tror ändå att har man bara lite hästvett så reder man ut det hela trots oanlyserat hö.

Jag tyckte du skrev emot dig själv hela tiden. Först dissar du analyser, sen pendlar hästarna upp och ned i vikt, sen är det plötsligt ok med analys, sen är det inte det för det ger bara en hint. Sen skrev du inget att det inte var dina hästar.

Jag har gett uträknade foderstater med analyserat foder till tre olika hästar; en föll ur, en byggde inga muskler och en blev smällfet. Så jag ger inte sååå mycket för analyserat hö och millimeteruträknade foderstater.

Här gör du ett sort fel. du milimeter räknar presis som att hästarna är strikta tabellhästar.

Det KAN ge en HINT om hur hästarn BORDE utfodras, men i slutändan är det ändå ögat och hästen själv som ger vink om hur väl foderstaten slår ut.

Just det, villket du INTE gjorde från början.

jag tycker igentligen att mineralerna är viktigast, och sen kommer proteinet, men energin skiter jag blanka fan i om jag ska vara ärlig! mina får fri tillgång och reglerar det själv så de får i sig lagom mkt! och det är rätt smidigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
Hästvård Vi börjar med klådan har haft min islänning i 3 veckor och för nån dag sen såg jag att han är som mjällig under manen på ett...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: solhattar
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
M
Foder & Strö Har en pålle som alltid varit väldigt lätt född. :rofl: Men för 2 månader sendan blev hon halt, fick vila 2 veckor, på en gång...
Svar
3
· Visningar
936
Senast: Maija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka