Ger ni era hundar matrester ?
Kan en hund leva på matrester enbart eller är det dåligt för den?
Kan man ha matrester som kompliment till hundfoder eller är det mer snacks?
Vi snackar tex potatis, köttfärslimpa, ärter och gräddsås,, ungnsfalukorv, ris och kyckling (benfri) i mild curry osv... husmanskost typ..
Eller bör man skippa människo-mat helt till sin hund?
Det är ju mycket olika kulturer runt om i världen när det kommer till hur man matar en hund.
Tex gatuhundar vet ju inte om att F-ben kan vara farligt Å andra sidan är det ju också omöjligt att säga hur många gatuhundar som dör pga satt ett ben på tvären eller en majskolv i magen
Men om vi håller oss till våra svenska hundar med ägare
Mina hundar kan få matrester om jag gjort för mycket till mig själv, men för lite för att det ska bli bra som måltid + matlåda. Inte för att de brukar tycka om min mat, men jag tror det är bra berikning för dem att få fundera lite kring ätbara ting.
Hundar ska absolut inte(!) leva på enbart matrester och flera av sakerna du nämner upp är olämpliga.
Vill du inte ge torrfodder (vilket jag har full förståelse för) så går det utmärkt att ge färskfoder (krossat/malet kött med de vitaminer osv som behövs, finns att köpa i fryst format). Du kan också läsa på om BARF ("biologiskt anpassad rå föda") och lära dig att blanda ihop bra hundmat av olika animalier.
Mina hundar äter väldigt varierat och mår utmärkt av det. De äter nästan enbart animalier (kött, organ, ätbara ben osv i en lämplig blandning) men kan ibland få färdiga färskfoder som innehåller någon form av vegetabilier. Genom att blanda ihop hundarnas mat själv så har jag stenkoll på vad de får i sig, kan välja att köpa bra ingredienser, kan individanpassa lätt och kan ge dem variation på alla möjliga olika sätt. Av den anledningen ser de det som väldigt tråkigt med människomat för det mesta. Min äldsta tik älskar dock ostbågar. Äter jag ostbågar får hon alltid några...