foderförgiftning??

_Runaway_

Trådstartare
Vi har en mycket märklig situation på en häst i stallet. I början på veckan hittades hon i hagen och mådde dåligt. Hon hade lite feber, väldigt svullna ben, och skorviga knottror över hela kroppen. Öm att ta på, svårt att gå.
Hon sattes på boxvila samt finadyne och pencillin (om jag inte tar fel nu) men man visste inte vad det var. vet. misstänkte någon form av foderförgiftning, en tanke var ekollon som sen hittades i hagen (dock små mängder).
De här dagarna har hon haft svårt att gå ur boxen, och har man lyft höger bak har hon inte kunnat stödja sig på vänster utan man har fått sätta ner foten snabbt.
Hon har ingen direkt utmärkande feber nu men fortfarande svårt att gå, och fortfarande dessa knottror över hela kroppen och jättesvullna ben.
Veterinären var orolig eftersom hon inte blivit bättre, så han kommer ut ikväll. Så ni behöver inte vara oroliga att ägaren inte har kontakt med Vet. Men jag undrar om någon varit med om liknande, vad kan det här vara?? Stallets tre hästar går tillsammans i hagen, äter samma foder (hösilage, fint sådant) men bara det här stoet har drabbats.

Sv: foderförgiftning??

hmmm.. min unghäst började få sånna knottror på kroppen för 1 månad sedan sen fick hon dunder tjocka ben så vi åkte till djursjukhuset där hon stod i 4 dagar å sa att hon va bra. men knottrorna e fort kvar dock har svulnaden i benen gått ner helt. Jag menar hur ska jag som inte e så haj på sjukdomar veta vad de e om inte ens vet vet. dom vet att hon e alergisk mot någon men vad kan det vara. hon äter kraft grov å betfor sen får hon hösilage (men har provat 3 olika sorter och då hö) ingen förändring. sen kom vet på att AAA de kanske e havre så nu ska hon gå på havre fritt foder 6 veckor.. e de inte bättre då så skulle vi ringa igen..

Ja det är det som är frågan. Men tycker man inte att en nittonårig häst borde ha reagerat förut? Jag menar, on borde väl ha ätit många olika höpartier, kraftfoder, växter i det gröna osv. Hagen som används har använts i femton år, den aktuella hästen har gått i hagen i två år, aldrig något förut. Men såklart risken finns ju, men vi tycker det är så konstigt eftersom det inte har hänt förut.

Förstår det.

En av mina var kosntig förra året. Vet hittade inget fel då heller mer än att det var någon form av förgiftning.
Vätskebrist, vinglig i bakkärran osv.

Ja vi är alla väldigt fundersamma här. Veterinären kommer om en halvtimme så vi får se vad han säger. På honom lät det inte bra tydligen, får väl se om vi har alla hästarna i livet imorgon :(

Om det ev kan underlätta...
Min lever för det första.

Fick sätta ljummet dropp på honom då han förutom vätskebristen var underkyld va någon mystisk anledning. Slemhinnorna var inte märkbart påverkade.
Sedan fick jag när det lrisade som värst skrika åt honom att hålla sig på benen, sedan var krisen över.

Han var dålig ett par dagar innan den värsta krsien kom.

Hoppas det löser sig med din pålle.

Min association är till mögelförgiftning. HH

Ofta är många organsystem inblandade så det kan vara både neurologiska symptom, cirkulatoriska med läckage från kärlen, hud problem, leverpåverkan mm. Det finns flera mögelgifter som kan drabba hästar med litet olika effekter.

OBS jag påstår inte att Runaways häst har detta utan det var bara min första association, Plus att jag tänkt att det borde bli många mögelförgiftningar i år pga av sommarens väder.. HH

Har en häst på jobbet som fått symptom liknande din hästs, dock av influensavaccin... Hon var nära att inte klara sig men är nu mycket bättre. Kan det vara något sådant din reagerat på?

Pratade med en kompis häromdagen som hittat sin vaalck typ likadant, men han hade även "galopperande hjärta"... djursjukhuset var ev inne på att han blivit förgiftad av svinknott...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka