Foderdilemma!!

A

anneli70

Hej alla! Har ett dräktigt arabsto som behöver äta hösilage för att inte falla ur, vilket hon gör väldigt fort. Av vanligt hö hostar hon. Har oxå en shettis som fick en släng av fång i somras. Hon äter nu "årets skörd av gammal vall", vilket verkar funka bra. Dom kan ju alltså INTE äta varandras mat, så var är den gyllene medelvägen? Vill ju att båda ska kunna gå i samma hage, men i nuläget med olika mat funkar det ju inte. Hästarna fodras fru+lunch i hagen , övriga måltider i stallet. Om jag vattnar hö´t i hagen, så att båda kan äta samma mat, finns ju risken att araben äter sej mätt på "skithö", o sen är mätt när hon kommer in o inte vill ha sitt hösilage.
Så frågan är: Törs jag, trots dräktigheten, låta henne äta skräphö 2 måltider/ dag, och resten av måltiderna kanonsilage? Om jag stödfodrar med extra mkt lucern, vit o mineraler? :confused: Har pratat med så många om detta, alla har olika synpunkter, finns det någon med fler ideér?? Tacksam för svar:)

Sv: Foderdilemma!!

Varför vill du inte att shettisen äter hösilage? Det är ju inte av proteinet de får fång utan av fruktanet i ex.vis gräset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 673
Senast: svea
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 018
Senast: tara
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Foder & Strö Både lättfödda till svårfödda i samma hage (liten flock hemma på lösdrift) o fd fri tillgång men det klarade inte de lättfödda av. Dvs...
Svar
2
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka