Foderbyte till fånghäst.

T

tya

Vår ponny beh just nu för fång hos sin fodervärd,skall ta hem henne bara hon blir "transporterbar".Är det dumt att övergå/vänja in på vårat hö redan nu?,äter/har ätit hösilage hos fodervärden.TPH

Sv: Foderbyte till fånghäst.

Nej det är väl bra att ha så lång invänjningperiod som möjligt.

Absolut,min fundering var om det kan vara farligt att göra ett foderbyte nu när hon är under beh.Skulle självklart ha frågat vet i onsdags,men hade inte en tanke på det just då :angel:

jag antar att det precis som med allt annat om denna sjukdom finns tusen helt olika svar. Men jag antar att det beror på varför hästen har fått fång. Om det tex är pga ensilaget så ska den nog inte ha mer av det alls. Annars hade jag nog börjat vänja den lite sakta. Kan du inte ringa och prata med veterinären?

jag antar att det precis som med allt annat om denna sjukdom finns tusen helt olika svar. Men jag antar att det beror på varför hästen har fått fång. Om det tex är pga ensilaget så ska den nog inte ha mer av det alls. Annars hade jag nog börjat vänja den lite sakta. Kan du inte ringa och prata med veterinären?

Vet inte varför hon fått fång,men säkert pga "maten".Hemma har hon bara fått äta hö,så hösilaget kan vara boven i dramat.From i morgon får hon smyga över till vårat hö i långsam takt.Ska ta hem henne i slutet av nästa vecka.
Sussie

Det bästa du kan göra för din häst är att ge den ett äldre hö gärna fjolårshö och gärna fin halm om du har. Har själv haft en fång ponny med hovbensrotation som följd. Idag tre år senare fullt frisk .Du kan inte se på hovarna att han överhuvudtaget haft fång.

Det bästa du kan göra för din häst är att ge den ett äldre hö gärna fjolårshö och gärna fin halm om du har. Har själv haft en fång ponny med hovbensrotation som följd. Idag tre år senare fullt frisk .Du kan inte se på hovarna att han överhuvudtaget haft fång.

Därför att??

Det är en myta att fjolårs hö har ett lägre näringsinnehåll, det enda som minskar är vitaminer. Dessutom har en fånghäst precis samma behova av MJ och smp som vilken annan häst som hels, så jag måste säga att det var ett otroligt korkat råd!

För att vara lite snäll så kan man ju mena förra årets hö, årets är ju inte slaget än. Men om man menar gammalt hö som ingen annan velat ha , då är jag inte snäll längre :mad:

Hon fick sitt första "anfall" i okt,blev då beh och sen röntgad/verkad på Strömsholm,4 graders rotation på v fram och 1 grad på h fram.Tredje besöket var 21 jan,då var hon riktigt skaplig,markerade lite bara.Men så för en v sedan kunde hon helt plötsligt inte gå,nu tycker vi att hon verkar ha mera ont i h fram.Ska röntga henne bara hon redo för att åka transport.Bara hoppas att hon piggar på sig.Ang hö har jag inget av fjolårets så det får bli årets.
Sussie

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar