Foderallergi??

Zebban

Trådstartare
Ett par veckor efter att jag bytt kraftfoder fick min häst massa knölar på kroppen. Misstänkte det nya fodret och tog bort det. Men hur länge kan man förvänta sig att knölarna finns kvar om det nu skulle vara någon slags foderallergi? Det har nu gått fem dagar efter att jag tog bort fodret, knölarna är kvar och jag börjar fundera om det inte var fodret trots allt. Eller ska jag ha is i magen och vänta ett tag till? Hjälp!

Sv: Foderallergi??

Vi köpte en ny påse med ett mineralfoder för ca en månad sedan (har matat med denna sort i flera år tidigare..). Men något var uppenbarligen fel på just denna påse. De hästarna i stallet som åt dessa mineraler fick nässelutslag. De andra inte. För två av dem gick det över på ca en vecka (kom och gick i ett par dagar). Men för den trejde så har det tagit tre veckor innan alla utslag försvunnit.
Ha du lite is i magen, så länge hästen inte har feber eller verkar allmänpåverkad så behöver du nog inte vara orolig. Det veterinären kan göra är att ge en kortisonspruta och ev. pencillin vid feber.

Lycka till! //Nea

va samma sak med mitt fullblod,började ge henne havrekross och hon fick hela halsen full med knölar.jag fick veta att det va proteinöverskott!
så tog bort det och det försvann efter ca 2månader..

Nej, han är ju pigg o glad som vanligt och knölarna varken kliar eller ömmar. Då får jag avvakta lite till.. Tack för svar!

Hjälp, två månader! Så lång tid trodde jag ju inte att det kunde ta.. Min får inget kraftfoder alls just nu så jag hoppas hans knölar går bort fortare - han är inte så glad över att det inte finns något smaskigt som vänter i krubban när han kommer in.. Tack för svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 814
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 023
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka