Sv: foder

Min hund äter 1st choise adult large breed, och det funkar super! 15kg säck kostar runt 500kr, och han äter ungefär en säck i månaden. När jag tog över honom åt han Axcess, något skitfoder man köper i ICA-affärer som kostar typ 100kr/15kg. Han var mager, ful grådassig päls och bajsade 4-5 gånger om dagen.

Det jag är mest facinerad över att dom flesta har råd att ge dyröresfoder till sina hundar. Jag har gett RC & Eukanuba sista åren och varit nöjd över kvaliten, men priset är tok för högt. Nu när vi har lite sämre ställt så var jag tvungen att byta ner mig till Axess hundfoder. En 10kg säck kostar 86kr vilket ger ett kilopris på 8.60kr. Fodergivan skiljer sig inte mycket mellan Eukanuba och Axess. Det jag sett är hundarna äter med god aptit, fått finare och mer päls och dom verkar må bra! Även tiken jag har, har haft foderrelaterade problem och fungerar idag på ett sk skitfoder som man köper från dagligvaruhandeln. Självklart är jag noga med att mina hundar får i sig det dom behöver och att valparna inte ska växa för fort. Skithögarna hade jag förväntat mig till storlek elefanthögar, men otroligt nog så behöver dom inte skita ihjäl sig. Jag har provat friskies många år sen, men tikens mage slogs ut av det. Hon är nämligen uppfödd på Pedigree Pal från uppfödaren. Jag har kört axess förr på andra hundar jag haft och varit nöjd då det fungerat på dom hundarna. Nu ska det bli intressant att se hur det ser ut framåt våren då utställningssäsongen börjar. Men jag får väl se till att ge hundarna lamm emellan så kommer att gå vägen, för det har man ta sig råd att göra. :angel: :bow:

Det jag är mest facinerad över att dom flesta har råd att ge dyröresfoder till sina hundar.

Ja alltså jag har varit både arbetslös och sjukskriven och haft perioder då jag levt på existensminimum men ändå fortsatt ge mina hundar "dyrfoder". Det är en fråga om prioritering, jag snålar hellre till mig själv än till hundarna ;) Men sen förstår jag om man har en hund som äter massor i månaden, mina två äter ju inte så jätte mycket...

Ja ibland funderar man var pengarna tar vägen :angel:
Mina hundar är otroligt dyr i månaden men jag har råd att lägga pengarna på det.
Men vilket kanonpris det var på fodret :eek: 10 kg/82 kr. Var köper man det? Skulle vara ett bra godisaltrenativ och även att blötlägga och ha i urgnagda märgben. :)

Jag tror att hundarnas foderkostnad i månaden skulle ha legat lika högt med torrfoder (RC schäferfoder). Jag har för mig att jag räknade på det när jag gick över till färskfoder.

Jag tycker om att mina hundar gillar sin mat och de flesta hundar skulle nog välja en skål färskfoder framför en skål med torrfoder. Gillar också att det är svensktillverkat, inte lika mycket tillsatser som RC.

Ja ibland funderar man var pengarna tar vägen :angel:
Mina hundar är otroligt dyr i månaden men jag har råd att lägga pengarna på det.
Men vilket kanonpris det var på fodret :eek: 10 kg/82 kr. Var köper man det? Skulle vara ett bra godisaltrenativ och även att blötlägga och ha i urgnagda märgben. :)

Jag tror att hundarnas foderkostnad i månaden skulle ha legat lika högt med torrfoder (RC schäferfoder). Jag har för mig att jag räknade på det när jag gick över till färskfoder.

Jag tycker om att mina hundar gillar sin mat och de flesta hundar skulle nog välja en skål färskfoder framför en skål med torrfoder. Gillar också att det är svensktillverkat, inte lika mycket tillsatser som RC.

min ena tik är kräsen mellan varven och tröttnar på maten. oavsett om det är ett dyrt eller billigt foder, men på sommaren när det är varmt o hon e riktigt dålig på att äta så är färskfoder det absolut bästa! Hon får den lite halvtinad i sommarvärmen och tuggar i sig lite som glass. :)

Ett par gånger har vi hamnat i svackor när vi lagt in lite billigare foder och dryga ut med. men då har vi köpt icas vov. Det tycker jag personligebn är bättre än axess. El det fungerar bättre på mina kan jag väl säga. Kostar 95kr/15kg tror jag det är i. Kanske 10kg.

Men får dom välja och lyckas komma åt att stjäla mat så DYKER dom ner i Royalsäcken, då skiter dom i den andra maten.

En gång köpte jag pedegree pga av reklamen på tv:o rena skiten till mina. Men visst, MYCKET färggranna bajskluddar och i elefanthögar flera gånger om dagen.

Här går åt en del foder i månaden (ca 70kg) så det lönar sig för oss att verkligen lägga pengar på ett bra foder.

Ena schäfertiken som har lätt att lägga på sig: Billigt foder som finns i ica/willysbutiker etc. blev hon tjock av eftersom att de innehåller mycket spannmål. Sen fick hon hudproblem trots invänjning vilket vi fick behandla med antibiotika efter att vi hade bytt tillbaka. Dessutom luktar fodret illa.

Andra schäfertiken som lätt tunnar ur: Ingen skillnad.

Nu kör vi med nutra nuggets och båda hundarna är friska och fina. Vi försöker få lightmat till den förstnämnda och sån supermat med massa fett i till den andar. Nu hör det ju till saken att schäfrar har lite problem med magar och hud och sånt som kan bero på fodret så det är inte jätteförvånande att den ena blev dålig av det.

Min amstaff tik(2år) får" Proplan ,lam o ris. de går åt en cirka 15 kg säck i månaden.
priset är 600kr. jag tkr de är ett lagom pris på ett perfekt foder.
Hon trivs jätte bra med de:laugh:

Senast ändrad:

Jag tycker det är vansinnigt mycket pengar med 600kr/säck då jag har åtgång på minst 80kg foder av märket rc, eukanuba/månad på 5 hundar. Därför har jag börjat titta på andra alternativa billigare märken. Jag har uppfödarrabatt på dom flesta märkena, men det är mycket pengar som ska ut trots allt. Har ni fler alternativa märken att gå på om det skulle köra ihop sig med ekonomin?

Nellie äter Pro plan och nordic färskfoder.
Pro Plan ligger en bit över femhundringen
och Nordic kostar 270-295kr för 16 kg,
beroende på vilken variant man vill ha.

Färskfodret är lite knöligt, men Nellie älskar det över allt annat
i matväg.

Om du vill kan jag kolla med en kompis som föder
upp st:bernhard´s om hur mkt hon betalar och vad hon ger?

Förra hunden Joker, han mådde bäst på Konsums blåvita torrfoder,
så han var inte dyr i drift.
Hugo mådde bäst på Doggys högenergi.

Vi har tolv hundar så det går en del foder. Vi använder sedan ett år tillbaka Olivers hundfoder, ett danskt foder tillverkat i Canada. Funkar jättebra. Eftersom vi är storkonsumenter och dessutom gör gemensamma inköp med ett par andra kennlar får vi ner priset med 45 %. En säck Adult kostar då 268 kr för 15 kg, normalpris är 489 kr. För att komma upp i maxrabatten krävs inköp på 40 säckar (en pall). Fodret kommer hem med lastbil och detta kostar inget extra.
När det krisar, innan vi gjort ny beställning (om vi är i otakt med våra inköpskompisar), köper jag Revir bas på Granngården, det är ett billigt foder men våra hundar gillar det och mår bra av det också. Sedan brukar inte våra hundar få enbart torrfoder utan jag brukar komplettera med ngt färskfoder oftast Klass, men också ibland en klick vanlig burkmat eller matrester. Eftersom vi jagar blir det mycket viltrester också. Våra hundar är vana vid och tål det utan problem.

Köper också nästan all hundgodis på Olivers som grisöron, leverbitar och biffstänger. Vi får samma rabatt på det nämligen.

Jag tycker det är vansinnigt mycket pengar med 600kr/säck då jag har åtgång på minst 80kg foder av märket rc, eukanuba/månad på 5 hundar. Därför har jag börjat titta på andra alternativa billigare märken. Jag har uppfödarrabatt på dom flesta märkena, men det är mycket pengar som ska ut trots allt. Har ni fler alternativa märken att gå på om det skulle köra ihop sig med ekonomin?

Fodax färskfoder!
Alla mina hundar, sedan jag började med det, fungerar ypperligt på det!:bump:
Sen kan man ha skitfoder som ex doggy i torris skålen för lite extra bukfylla..
(ja mina är lite bortskämda.... )
Men Fodax, billigt och jätte bra! Men kräver stor frys!

Våra små gatukorsningar (;)) får Doggy Små Bitar.
Våran valp på 5 månader får Beneful Original för vuxna hundar.

Anledningen till att vi ger valpen vuxenfoder är att han är av stora raser, han skulle alltså växa för fort med valpfoder. Sen blir han mycket mättare på vuxenfoder och han har fått väldigt ont i magen förut när han fick Doggy Små Bitar. Han var dålig i magen i 4 dagar innan han vart bra igen. Vi tog kontakt med veterinär som sade att han bara behövde vila, vi lät han vila och gav han välling (morgon välling för vuxna) och han vart bra :D

http://www.gp.se/content/1/c6/32/52/50/0208hundmat.pdf

intressant test av hundmat.

Så gjordes testet
Testet utgår från foderbehovet hos en frisk, normalaktiv hund i viktklassen treårig golden retriever med en kroppsvikt på ca 30 kg. Priserna i tabellen baseras på en förpackningsstorlek på mellan 10-15 kg.

Analysen omfattar bland annat halten av protein, kolhydrater, fett, linolsyra, omega-3, omega-6, vatten, fosfor, kalcium, zink, järn, koppar samt vitamin A och E.
Vi har delat in analysresultaten i fyra delar. Varje del svarar för 25 procent av totalbetyget.

Mineraler och vitaminer har betygsatts utifrån branschnorm. Om ett ämne ligger i nivå eller inom fastställda riktvärden har det fått betyget 4-5. Om det ligger över eller under fastställda riktvärden har det fått betyget 1-2.

Innehållet av olika fettsyror har betygsatts utifrån branschnorm. Högre innehåll av fettsyror som är mer önskvärda ur näringssynpunkt har resulterat i ett högre betyg.

Energifördelningen mellan protein, fett och kolhydrater har betygsatts utifrån rekommenderad fördelning.

De flesta av produkterna håller god kvalitet och lever upp till branschkraven.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
648
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 115
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 092
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka