Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag är mest facinerad över att dom flesta har råd att ge dyröresfoder till sina hundar.
Ja ibland funderar man var pengarna tar vägen
Mina hundar är otroligt dyr i månaden men jag har råd att lägga pengarna på det.
Men vilket kanonpris det var på fodret10 kg/82 kr. Var köper man det? Skulle vara ett bra godisaltrenativ och även att blötlägga och ha i urgnagda märgben.
Jag tror att hundarnas foderkostnad i månaden skulle ha legat lika högt med torrfoder (RC schäferfoder). Jag har för mig att jag räknade på det när jag gick över till färskfoder.
Jag tycker om att mina hundar gillar sin mat och de flesta hundar skulle nog välja en skål färskfoder framför en skål med torrfoder. Gillar också att det är svensktillverkat, inte lika mycket tillsatser som RC.
Jag tycker det är vansinnigt mycket pengar med 600kr/säck då jag har åtgång på minst 80kg foder av märket rc, eukanuba/månad på 5 hundar. Därför har jag börjat titta på andra alternativa billigare märken. Jag har uppfödarrabatt på dom flesta märkena, men det är mycket pengar som ska ut trots allt. Har ni fler alternativa märken att gå på om det skulle köra ihop sig med ekonomin?
Så gjordes testet
Testet utgår från foderbehovet hos en frisk, normalaktiv hund i viktklassen treårig golden retriever med en kroppsvikt på ca 30 kg. Priserna i tabellen baseras på en förpackningsstorlek på mellan 10-15 kg.
Analysen omfattar bland annat halten av protein, kolhydrater, fett, linolsyra, omega-3, omega-6, vatten, fosfor, kalcium, zink, järn, koppar samt vitamin A och E.
Vi har delat in analysresultaten i fyra delar. Varje del svarar för 25 procent av totalbetyget.
Mineraler och vitaminer har betygsatts utifrån branschnorm. Om ett ämne ligger i nivå eller inom fastställda riktvärden har det fått betyget 4-5. Om det ligger över eller under fastställda riktvärden har det fått betyget 1-2.
Innehållet av olika fettsyror har betygsatts utifrån branschnorm. Högre innehåll av fettsyror som är mer önskvärda ur näringssynpunkt har resulterat i ett högre betyg.
Energifördelningen mellan protein, fett och kolhydrater har betygsatts utifrån rekommenderad fördelning.
De flesta av produkterna håller god kvalitet och lever upp till branschkraven.