Gumman

Trådstartare
vad använder ni för foder? Vilka fördelar och nackdelar finns det enligt er billigt vs dyrt foder? Har ni märkt skillnad på hur hundarna mår om ni haft dyrt foder och gått över till billigt märke? eller tvärtom?

Sv: foder

Royal Canin Sensible- Till mina två staffar
Ena staffen ngt känslig mage och den andra fick hänga med på samma foder. Är mycket nöjd och hundarna är kanonfina.

Royal Canin GIANT- Till Leonbergern
Testat andra foder innan men hon är väldigt kinkig med maten. Tillslut blev det detta och även med det är vi nöjda. Päls och hull är mkt bra.

Är väl inget jättedyrt men inte heller billigt foder antar jag?
För och nackdelar finns det väl med alla foder men ofta innehåller väl de billiga fodren en hel del onödigt som utfyllnad. Jag är ingen expert på hundfoder men det är väl ungefär så långt jag kommer fram till när man läser på påsarna.

Jag ger Standart Extra till min. Det ligger nånstans strax över 400 för en 15 kg säck och är verkligen skitbra. Hunden äter med god aptit och svansar runt och vill ha mat vid middagstid. Hon får även Klass (19,50 per kg) och en del färskt och/eller fruset kött och ben. (Varierande pris, som billigast runt 20:- kg).

Mina hundar får Royal canins gigant. Jag är jättenöjd med det fodret! Bra upptagningsförmåga och pigga och fräscha vovvar!

Inte jätte dyrt. Fast jag har uppfödar rabatten oxå som gör det lite billigare i allafall.

Vi ger royal canin Junior till vår lilla vovve(en engelsk bulldog) och han trivs bra med det och ser bra ut i hullet!
Det är samma här att det inte är det billigaste men inte heller det dyraste!
tror att en 15 kg säck kostar ca 569:- eller något liknande!:D

Mina hundar äter Magnusson meat&biscuit. De fungerar jätte bra på det. Kostar ca 400kr för en 15kg säck.

Gick på det som Royal Canin kör med ett speciellt dvärgschnauzer foder. Båda hundarna började klia sig och ligga och bita på tassarna av det. Bytte tillbaka till magnusson och besvär försvann efter ca 3 veckor.

Jag har Magnusson Meat & Biscuit till den vuxna tiken. Jag och ett par kompisar köper ihop direkt på fabriken och då kostar 15 kg 347 :-

Valpen äter Hills puppy mini. Nästa säck blir det puppy medium så att han tuggar bitarna ordentligt. 3 kg kostar dryga 200 på Granngården. När han blir vuxen kommer han också få äta Magnusson då han verkar tycka att det är jättegott.

Jag kör eukanuba på alla mina hundar en säck på 15kg går på 600:-
Och dom äter lite mer en 1 säck i månaden.

Jag prövat mig fram på lite olika foder efter som 1 av mina har haft svårt och ätit lätt dålig i magen och så sen funkade Eukanuba super så då fick de bli det, och jag är super nöjd med det:)

Jag ger min hund veterinärfoder, Hills d/d och en 14 kg säck kostar 798 kr. Jag tycker det är ett bra foder och han fungerar jättebra på detta.

Jag ger Standardt original normal till min hund och är helt nöjd! Det är väl ett medeldyrt foder. Hon är tydligen uppväxt på vanliga Doggy men förra ägaren var inte nöjd med det och bytte till Doggy proffessional. Jag var inte helt nöjd med det heller och bytte till Standardt då och både päls och bajs blev genast bättre :)

Kör med Royal Canin junior och mature för medelstora hundar. Funkar väldigt bra! Har tidigare prövat billigare foder bla pedegree och doggy och jag märkte skillnad både pälsmässigt och kapacitetsmässigt när jag bytte till Royal.

Jag har jakthundar så under jaktperioden går de vuxna hundarna på Royal energi 4800. Valpen jag har kommer antingen gå över till adult eller sensible när hon blir året.

Jag ger Bravofärskfoder (bas) till mina, ca 17kr/kg och mina två schäfrar äter för ca 1200 kr / månaden.
Nackdelen är att det tar mycket plats.
Fördelarna är massor, bra i magen, fin päls och hud, små skithögar pga att mycket tas upp, hundarna tycker maten är god och de vill alltid ha sin mat när den serveras

Min äter Robur Genuine Lamb & Rice. jag tycker öht att robur har bra mat och detta är det som passar oss bäst med tanke på energi/näringsinnehåll (Ung, aktiv men kasterad hane) Dock tycker han robur-maten är rätt äcklig, men han äter den iaf. (kasterad:angel:)

Han åt tidigare Robur Breeder, så vi har inget annat att gömfra med, förutom att syrrans hundar åt RC innan och inte mådde topp på det (dock inte direkt dåligt heller) men nu äter Bravo färskfoder. Sami får RC mini adult som godis, mycket godare än äckel-robur :d

Senast ändrad:

vad använder ni för foder? Vilka fördelar och nackdelar finns det enligt er billigt vs dyrt foder? Har ni märkt skillnad på hur hundarna mår om ni haft dyrt foder och gått över till billigt märke? eller tvärtom?

Jag ger min Jack Russell hane på 1 år å 9 månader Royal Canin Mini Sensibel, är otroligt nöjd :bump: med de fodret, dels innehåller de mkt fett/protein för min aktiva hund som är ute å rör på sej mkt, å dels så äter han de fruktansvärt bra. Tidigare har jag provat RC mini adult, de åt han några dagar sen ratades de, Robur 20/30 (hette de så) högenergi varianten av robur iaf, de åt han inte alls, vilket kan bero på att bitarna var lite väl stora för min lilla hund, har även provat Precept Endurance, vilket jag gillade, å min hund åt friskt av de i perioder, medans han anndra perider bara åt lite eller inget alls. Nu sen jag bytt till RC mini sensibel har han inte matvägrat en ända gån, de säger slurp så är allt borta, fin i hull å päls. Kanon nöjd me de fodret, blir inge mer byte så länge han äter å ser fin ut. :love:

Lillkillen, JRT på 12 v äter RC mini Junior, han slukar de me hull å hår, hinner knappt ställa ner skålen förens de är slut. Ett riktigt monster på å äta, eftersom min äldre hanhund växte upp även på de å va fin, pigg å glad, så var de fodervalet givet till lillen oxå. Å de fungerar lika bra på honom, när ålder är inne så kommer även han att gå över på RC mini sensibel.

Tiken får ca 4 dl standart normal hjort och 0,5 kg klass per dag (ca 500 12 kg säck och 19,50 kr/kg för klass)

Hanen får ca två nävar James Wellbeloved senior light turkey and rice (144 kr 3 kg säck) och på kvällen får han två matskedar klass utblandat i lite ris.

Våran schäfer på 3 1/2 år får Eukanuba Sensitive Digestion (vet inte hur det stavas). Fin päls. Bra aptit . Så det håller vi oss till :)

Min yngre hund som har svårt att hålla vikten och få i sig det han behöver får Royal Canin Mini Junior (399:-/8,5 kg), min äldre hund får James Wellbeloved ocean white fish & rice puppy (649:-/15 kg).
Jag har bara gett mina hundar "djurbutiksfoder" men i varierande prisklass, min äldre hund åt Standardt ett tag och fungerade mycket bra på det medans magen på min yngre hund sa ifrån när jag gav honom det. Min äldre hund kan inte äta vanliga James Wellbeloved för det är för lite fett, därför äter hon puppy, och min yngre hund blir dålig i magen av puppy-varianten. Min yngre hund fick också äta Hill's i/d (775:-/14 kg) för magen men det fick han rejäl diarré av så jag var tvungen sluta. Det han äter nu, Royal Canin Mini Junior, är det han fungerar allra bäst på. Alltså ska man inte stirra sig blind på priset utan snarare hur hunden mår på det fodret man ger. Jag brukar dock säga att det finns många bra foder men de bästa finns inte bland de billigaste (innehållsmässigt) pga. att de fyller ut sina foder med en massa spannmål och tillsatser som hunden ändå inte har någon nytta av.

Vad alla verkar ha bra hundar som med god aptit äter BRA foder. Själv har jag en dobermann som inte kan tänka sig att äta annat än skräp. :crazy:
Hon fick Royal Canin Junior ett par månader, men det vägrade hon äta. När man har kommit hem till folk så har hon slängt sig över deras hundars matskål om den stått framme, med ETT undantag. En kompis till mig fodrar sin hund med Royal Canin och det är enda matskålen hon låtit bli. Hon rusade visserligen in och dök ner i skålen för att snopet gå därifrån när det konstaterades att skålen innehöll RC.

Nu äter hon Doggy Professional (den blå/turkosa) och tycker det är okej. Jag skulle hellre se att hon smaskade i sig ett bättre foder. Någon som har några förslag kanske? Hon är för övrig bra i hull, fin i pälsen och bajset ser normalt ut. (Förutom den lilla detaljen att hon skiter 4 ggr/dag nu istället för 1-2 ggr. :crazy:)

Min jack russel tik åt Orijen när hon var valp. Men sen så vart jag sjukskriven och fick leva på existensminimu och var då tvungen att spara in på allt och bytte till Doggy. Hon utveckla då en allergi mot konsenveringsmedel, färgämnen och hennes mage klara inte all spannmål.
Hon vart illröd på hela magen, fick sår som savade och en ständig diarre.
Jag börja då läsa på foder och insåg att det var alltför många foder innehöll alla konstig färgämnen, konseveringsmedel och annat konstigt. Det jag oxå insåg vara att dom flesta märkerna hade bara en minsta garanti om hur mycket kött det innehöll, vilket på dom flesta fodrena låg runt 7%. Det alla foder hade gemensamt var att dom var baserade på spannmål.
Det enda fodret jag har hittat som inte innhåller något spannmål( pratar om torrfoder inget färskfoder eller liknade) Är Orijen.
Orijen innhåller garanterat 70% kött/fisk, sen är det bara grönsaker, frukt, bär och örter. Inga konstiga tillsatser som färgämnen eller konserveringsmedel. Priser blir som sagt lite dyrar, Jag andvänder mig av fisksorten som är dyrast 799kr för 13,5kg.
Min hunden har inga problem längre all eksem är borta, avföringen är fin. Och hon äter med jätte god aptit.
Rekomenderar det foder Varmt till alla hundägare!
/Eviliny

Jag ger Bravofärskfoder (bas) till mina, ca 17kr/kg och mina två schäfrar äter för ca 1200 kr / månaden.
Nackdelen är att det tar mycket plats.
Fördelarna är massor, bra i magen, fin päls och hud, små skithögar pga att mycket tas upp, hundarna tycker maten är god och de vill alltid ha sin mat när den serveras

Som valp och unghund åt hanen RC schäferfoder och mådde bra av det också, inga problem. När han var drygt 1 år så slutade han äta sina torrfoderkulor. Och den magre schäfern blev ännu magrare så jag letade på ett foder som han uppskattade mer och ville äta.
Idag vet jag att han äter mindre på sommaren. Men han äter upp sig vintertid :)
Tiken gick jag över på färskfoder då hon flyttad in hos oss och det var väldigt uppskattad där också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
648
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 115
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 092
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka