L

lie

I helgen så hämtade jag hem min nya goldentik på 7 månader:) Uppfödaren sa då att jag ska ge henne tre mål om dagen, uppblöt och 3 dl vid varje tillfälle. Alltså 9 dl på en dag? Är inte det otroligt mycket? På förpackningen utav hennes foder Royal Canin Junior så står det att hon ska ha ca 4-500 gram om dagen. Tiken är för övrigt i normal hull. Dock slukar hon i sig maten. Men det är väl snart dags att ge två mål om dagen?

Sv: foder.

Nej, det är inte otroligt mycket. Min ena hund, som är mindre än en Golden, har ätit upp till 12 dl om dagen när han växte som mest. Det går åt mer när dom växer ju.

2 mål om dagen gick jag ner till vid 5 mån ålder tror jag. Sen bytte jag till fri tillgång kort därefter.

Ger min flatvalp på sex månader ca 4dl x 3 mål per dag så nej det är inte mycket. 400-500 gr RC är ca 4-5dl dvs 9 dl. Använd deras mått så ser du!

Har själv alltid haft hundar med stor omsättning av energi (till skillnad från deras matte) Harry har som mest ätit fetaste möjligaste foder x 6 dl fördelat på 2 mål + extra mål av matrester mm.

Rekomenderar uppfödare 3x3dl skulle jag ge det och se hur hunden håller hullet med din motion och aktivering.

:rofl: Fri tillgång :rofl:

Error vill ha fri tillgång NU!!!! Harry har länge hävdat att det är försnålt med mat i detta hus. Fri tillgång med två flatar skulle nog tyvärr innebära kolik då det inte finns någon stopp i dem överhuvudtaget.

Men visst vore det kul att kunna ställa ner matskålen och de åt tills de var mätta och sen lämnade. :banana:

Kanske ska byta ras till något mindre matfriskt?

Ja, det är helt underbart måste jag säga :D Jag fyller på skålen en gång om dagen i genomsnitt, och mina två hundar äter när dom själva vill. Hanen är superfin i hull och muskler, och tiken något för tjock. Hon går inte att få riktigt smal och fin efter kastreringen..

Hanen äter rätt mycket, och gör av med väldigt mycket energi. Men han reglerar det fint själv! Vissa dagar äter han 5 dl, och andra 12 dl utan problem. Mycket beror på hur mycket vi tränar, värmen etc.

Jag tycker att det låter mycket bara för att vår lilla plutt på 8kg äter 1½ dl per dag :p

Error är nästan beredd på att packa sin väska och flytta säger han! Vars bor du han går ner till E4:an och börjar lifta NU bara han får FRI tillgång till käk. :D

Till TS en normal vuxen retriever som arbetar äter mellan 6-15 dl per dag så det kan skilja väldigt mycket beroende på vad gör, ämnesomsättning, kön (eller icke-kön om de är kastrerade). Vanligast för dem är att de ligger kring litern för hanar och något lägre för tikar.

Tjaa, har jag haft råd att föda en växande GD på högenergifoder så finns det säkert plats för en hungrig Error också :angel:

Han får traska ner till Österlen, vi bor väldigt långt ner i Skåne ;)

*host* min stooora labbe äter 5 dl per dag. nu är han gammal och kastrerad så ämnesomsättningen har sjunkit i botten, trots att han fortfarande tränas som tidigare.

labben

Okej, nu har jag endast ett mått ifrån eukanuba, då min andra tik äter det fodret. Men ska fixa en för royal i morgon. Men det är väl bäst att ta ett vanligt dl mått istället för eukanubas mått? Tills jag fixat ett royal. Och ska jag då ge 3 dl av ett vanligt mått eller blir det skillnad på 3 dl av ett roayl mått? Blev väldigt rörigt men hoppas ni förstår

båda mina hundar säger att de tänker rymma nästa gång vi är i vollsjö. de har en jätteelak matte som håller dem på svältgränsen.

:) på ett ungefär kanske jag skulle lagt till! Men en kastrerad hund verkar alltid nästan få svårare att hålla formen :( tyvärr då kastrering ofta också leder till ökad matlust MEN med en lab kan ju just den biten vara lite svår att se om den ökat eller inte!

Men på ett ungefär ligger en golden, flat, lab, curly på ca 6-15dl per dag!

Har ingen aning om tollare men de är ju såpass mkt mindre så de borde ju ligga lägre i matförbrukning?

Royals eget mått anger i gram (efter den fodergiva som de rekomenderar på sina säckar) samt att de har olika skalor för sina olika sorters foder då de väger olika mycket beroende på storlek på kulor och så.

Ta du lugnt ett dl-mått om din uppfödare har angett fodergivan i dl och strunta i Royals mått om du tycker att din hund är bra i hullet!

Vilken mardröm att vara lab och inte få mer än 5 dl!!! Error undrar om han ska plocka upp honom när han liftar söderut till drömlandet hos Bebben där det finns FRI FODERTILLGÅNG?

han har varit kastrerad i många år, men det verkar som om åldern tagt ut sin rätt på ämnesomsättningen nu. och han som aldrig blev mätt innan får ännu mindre mat nu. stackars hund. min schäfertik blev kastrerad i höstas och hon säger att hon svälter nu. men det är ju billigt med två gamla kastrater. en säck räcker en hel månad!

Error sitter just nu och tittar på en bilkarta och kliar sig huvudet! Går det att åka såååå långt ner i Sverige? Tippar man inte över världens ände då?

Han kanske står och knackar på din dörr här någon morgon? Vem vet?

Räknade ut att han vissa dagar lyckas lura till sig fem mål mat... varannan vecka är han på "hunddagis" dvs hos uppfödare för att sambon jobbar förmiddag och jag likaså och det blir för lång ensamtid.

Vissa dagar när han då kommer vid 7.30 har uppfödarens valpar inte fått mat och då säger ERror att han givetvis inte fått någon mat och äter glatt en andra frukost! Sedan får hennes valpar lunch och så givetvis Error. Som därefter blir hämtad av husse som haft order om att ge mellanmål då jag trott att uppfödaren ger mellanmål vid 15.00 och inte lunch (men hon ger fyra gånger per dag ännu dvs 8-12-16-20) och jag då tre (7.00-15.00-20.00). Så då äter Error glatt sitt fjärde mål mat!

Sedan vill han naturligtvis ha kvällsmat vid åtta när Harry får middag! Dvs mål nr fem!

Tur han växer och rör på sig för fet är han då inte så någonstans tar det vägen all hans mat. Men viss begränsning har det blivit för stackarn sen vi kommit på HUR mycket han egentligen äter mot vad vi trott han äter.

Behöver jag säga att han var JÄTTEHUNGRIG på helgen efter denna fem-måls vecka när han bara fick tre helt plötsligt?

Jo jag väntar fortfarande på min hund som ska vara billig i drift på foder... har aldrig fått banta någon hund utan snarare göda. vars är min flat som blir tjock bara av att titta på fodersäcken????

hehe min ligist har brutit sig in i köket, släpat hela tunnan med innehåll till vardagsrummet och ätit tills han blev mätt. tror han klämde fem kilo TORRfoder. ändå har han mage att se besviken ut när han inte får sin kvällsmat?

jag tror det är något sjukligt över labbarnas matlust.

Labbarna är nog människovärldens svar på bullemi fast utan kräkningarna....

5 kilo torrfoder skulle få vem som helst att gå ner för räkning ett tag och kanske till och med få en att fundera att hoppa middagen????

Jodå, det går alldeles ypperligt att åka så långt ner :D Härnere är vi nämligen så frikostiga och snälla så vi erbjuder just fri tillgång :angel:

Bara att hålla tummarna att även nästa hund klarar av att gå på det, så jag slipper stå och dela ut matskålar igen.. Min hane är nämligen så bortskämd av sin fria tillgång, att han helst inte äter alls om jag ska bestämma hans tider. Tiken hade helst av allt ätit konstant om hon fick, men som tur är så går då hanen in och reglerar :D Jag tror inte att han vill ha en fet flickvän...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 735
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 879
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 311
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur