Sv: Foder

Måste tillägga att mina är utekatter med kattlucka så de äter ju en massa sorkar under sommarhalvåret vilket just nu märks på min äldre herre som numera går under öknamnet "shetlandsponnyn" beroende dels på det ökade magomfånget, dels på att han sovit på hästtäckena hela sommaren och luktade ett tag mer häst än katt... :D

Jag BARFar mina katter
Jag måste bara berätta en fin liten anekdot om min yngsta katt, Lizzy.

Under älgjakten förra hösten så kom vi hem med en hel back med älgkött som skulle finstyckas och frysas in. Min sambo var tvungen att åka hemifrån så jag stod själv hela kvällen och halva natten och skar rent, delade upp och frös in.

Lizzy var mäkta imponerad av köttmängden och naturligtvis ganska tjatig om att få smaka. Eftersom det fanns mer än nog så kastade jag åt henne sånt som jag skar bort i den takt jag skar bort det. Efter ett bra tag så inser jag att jag har en massa köttslamsor liggandes överallt på köksgolvet och började titta efter katten. Lizzy hade gått in i matsalen och låg där på matten och bara glodde tomt framför sig! Supermätt och förtvivlad! :D

När min sambo kom hem så trodde han inte på mig när jag sa att hon fått nog utan han tog en köttbit och försökte truga på henne. Hon slingrade sig med en tydlig min av avsmak innan hon pliktskyldigt tuggade lite lätt på köttbiten... Hon åt inte älgkött på flera månader efteråt... :D

Nä, det är niog inte sunt att föräta sig på gotta. :D Mamma jagar älg och hennes gamle kattherre är inte nådig om hon inte "tappar" köttbitar på golvet när hon fixar med köttet. Han hoppar upp och biter henne i häcken om hon inte lyder hans krävande blickar. :devil:

Han hoppar upp och biter henne i häcken om hon inte lyder hans krävande blickar.
:rofl:
Mina nöjer sig med att jama intensivt och rulla runt på köksgolvet (de rullar på kommando nämligen men tror att det är dom som lärt mig att ge dem mat när de rullar.. :D)

/Camilla

Min katt får mest torrfoder, oftast det lite billigare sort eftersom det är just billigt.
Sedan får han även burkmat i olika former.
Han kan även få lite av den mat som jag håller på laga till middag om det är allt från kött till fisk.
Han brukar älska att slicka tallriken ren :d :o

Köper kattmaten på de olika mataffärer som finns. Typ ICA :smirk:

jag har två, den ena tål inte det billigare fodret som jag får lov å köpa just nu, så henne fick jag köpa lite dyrare till, royal canin för kräsna katter, hon kunde inte behålla den andra maten, och då slutade hon å äta helt,.. men nu äter hon :banana:

Med torrfoder/blötfoder?
2 st får torrfoder, den tredje blötfoder pga att hon har bara 2 tänder i sin mun.

Fri tillgång eller noga uppmätt?
Noga uppmätt med torrfodret eftersom dom som äter torrfoder är en aningens för tjocka.

Var köper ni fodret?
Zookompaniet och Hemköp

Hur har ni resonerat när ni valt foder? Varför valde ni just det?
Min gamla hane har haft urinsten 3 ggr, dock för flera år sedan. Men pga honom valde jag Hills. Men har nu provat Nutra Nugget. Men tycker att dom bajsar lite väl mycket av det samt att urinen luktar fränare. Så jag ska byta tillbaka. Honan utan tänder fick Mjau först, men det ratade hon tillslut. Så jag köper lite olika till henne. Hon är ingen storätare heller. I bland knaprar hon i sig en å annan torrfoderkula med.

Min katt har bara torrfoder då han inte äter något annat än det. Men han smakar gärna på allt som går att skäla ;)

Vi köper fodret hos vetrinär då han har njursjukdomar inom "släkten"

han har fri tillgång till maten då han är ganska smal.

Senast ändrad av en moderator:

Mina katter får mat tre gånger om dagen, först på morgonen, sen klockan tre på eftermiddagen och en klockan nio på kvällen.
Oftast får de torrfoder som mamma brukar köpa på SEA Katt och Hund i Kungens Kurva.
De får ett specialfoder som de får eftersom de varit ganska överviktiga enligt veterinären på Södra djursjukhuset.

Våra katter har det lyxigt för tillfället. Då vi har kattungar så serveras två olika sorters torrfoder, ett kattungefoder och ett vuxenfoder. Dessutom har de två olika blötfoder, Mjau + olika andra sorter och då helst bullar i sås. Vill inte att kattungarna skall bli kräsna och bara gilla en sort. När vi äter köttfärs smyger jag till dem en liten klick. Mammakatten blev alldeles vansinnig vid ett tillfälle när jag av misstag råkade tappa köttfärs på golvet. Efter det är hon ständigt uppe på diskbänken i letar. På fredagar får mamman en liten, liten leverpastejbulle med p-piller i:). gott
Torrfoder står alltid framme och övrigt foder får de när vi ser att det är tomt. Mamman är mager och behöver äta upp sig.

jag ger grabbarna royal canin. tidigare gick de på billigmat men de var så oerhört dåliga i pälsen och den ena var väldigt tjock så vi provade att byta te finmat, och se de blev otroligt mycket bättre.

de får torrfoder 2 gånger om dagen, uppmätt till den ranson de bör ha.

hur e det igentligen med burkmat/blötmat, är det ett fullfoder? har hört att det inte skulle va det...

Mina kissar får just nu bara mjukmak eftersom den ene blev dålig i magen av det torrfoder de fick förut. Nu mår han bra, så det blir mjukmat tills jag har handlat bättre torrmat.

Min fundering gäller portionsstorlekar. På alla torrfoder brukar det stå rekommenderad dygnsranson på påsen, men inte på mjukmaten. Nu får de Mjaus tetramat och jag ger dem ett paket om dagen , dvs 1/4 paket/katt på morgonen och lika mycket på kvällen. Lagom?

Katterna är "pirayor" när det gäller mat och äter upp allt de får på en gång oavsett mat & mängd, så det är svårt att avgöra mängd genom att se när de verkar mätta.

En vuxen katt behöver mellan 100 och 200 g burkmat om dagen (varierar såklart lite från katt till katt) så det låter som att du ger dem ganska så lagom mycket.

Jag och min sambo har två ungkatter, en hona (Strumpan) och en hanne (Pirre).

Vi fodrade med något dyrare foder från en djuraffär men bytte till ett foder som går att köpa på ICA för känsliga magar då Strumpan började spy en hel del. Jag tror det var för att det dyrare fodret blev för kraftigt för henne.
Dom får fri tillgång på torrfoder och vatten och "burkmat" lite då och då samt kokad, lite magrare fisk till Strumpan och hennes känsliga mage

Burkmat är lika mycket helfoder som torrfoder är.
så allt de behöver är istoppat i burkmaten också?
så då är det helt osant det jag hört?

kom på att jag hade en gammal US pate i skåpet.
ja det står faktiskt på den att det är helfoder(fullkost). innehåller kött animaliska biprodukter,mineraler,socker,fett,aska, växttrådar, vitamin A,D3,E. och hela 81% vatten.

så allt de behöver är istoppat i burkmaten också?
så då är det helt osant det jag hört?

kom på att jag hade en gammal US pate i skåpet.
ja det står faktiskt på den att det är helfoder(fullkost). innehåller kött animaliska biprodukter,mineraler,socker,fett,aska, växttrådar, vitamin A,D3,E. och hela 81% vatten.

Jepp, allt det katten behöver finns istoppat i burkmaten också så de du hört detta ifrån far med osanning.

Det finns dock "halvfoder" på marknaden mig veterligen är det bara Kattuna som räknas som halvfoder i Sverige.

Står det på burken att det är ett helfoder så uppfyller fodret alla de krav som ställs på näringsinnehållet för få kallas helfoder.

vi har två katter här hemma, båda springer ut och in som dom vill

*fri tillgång till torrfoder..ibland kan det bli blötfoder.
*tonfisk (mkt populärt) och rått kött blir det då och då också :D
*en och anna räka nån enstaka gång

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka