• Trav
  • Trådstartare Trådstartare romantic
  • Startdatum Startdatum
Sv: Foder

Jag håller med om att man ska veta vad man dömer ut innan man gör det.

4 kg hö, 2 kh Hartog och ett halv kg raceway
är det som jag dömmer ut... 4 kg HÖ.. Vilken HÄST klarar sig på det?

Minst 6 kg ska de vara. sen om man ger 6,8,10 eler 12 kg beror på...

Men under 6kg på en normalstor häst är heeeelt åt skogen!

Tina6722 må ha en provocerande attityd men jag tycker inte hon fodrar sin häst så tokigt om hon nu är den utfodrande släktingen.

Det framkommer ett musli från Hartog på den hollänska hemsidan. Huvudingrediensen är lusern och råfiberhalten är 13 %. Om man jämför värdena och råvaruinnehållet är en god gissning att drygt 50 % av innehållet är lusern. Dock får mig värdena att misstänka att det finns en halminblandning i påsen, tror du det Tina?

I alla fall kan man tillgodoräkna sig minst 1,4 kg foder av grovfoderstuk från påsen om hästen får 2,8 kg. Då blir det 5,4 kg grovfoder med höet och dessutom rimligen 1-2 kg med den fria tillgången på halm. Summa 6-8 kg grovfoder ät en varmblodstravare. OK tycker jag.

Sens moralen är att man ska titta på vad som finns i en fodersäck!HH

Tina6722 må ha en provocerande attityd men jag tycker inte hon fodrar sin häst så tokigt om hon nu är den utfodrande släktingen.

Det framkommer ett musli från Hartog på den hollänska hemsidan. Huvudingrediensen är lusern och råfiberhalten är 13 %. Om man jämför värdena och råvaruinnehållet är en god gissning att drygt 50 % av innehållet är lusern. Dock får mig värdena att misstänka att det finns en halminblandning i påsen, tror du det Tina?

I alla fall kan man tillgodoräkna sig minst 1,4 kg foder av grovfoderstuk från påsen om hästen får 2,8 kg. Då blir det 5,4 kg grovfoder med höet och dessutom rimligen 1-2 kg med den fria tillgången på halm. Summa 6-8 kg grovfoder ät en varmblodstravare. OK tycker jag.

Sens moralen är att man ska titta på vad som finns i en fodersäck!HH

jag vet inte om du menar müslin utan havre för det är den jag har.
isåfall innehåller den ingen halm men väl mina boxar. innehållet är: flingad majs,flingat korn,rostat vete och krossat korn och rostade soyabönor.samt många sorters vitaminer,särskilt b-vitaminerna som är viktiga, vegetabiliska oljor,aminosyror,och mineraler och liten aning melass om jag översatt rätt. om man går på www.hartog.de kan man titta på energy special så har du hittat rätt.dessutom älskar hästarna denna mat.det är inte mycket sött i den men litelite grann.

jag är den som vet lite om fodring men inte, ja det är till stor häst men du begriper inget så håll snattran. hästar tuggar i sig det dom behöver.
ingen av hästarna fattas nåt. dom tuggar ju kanske halm om du begriper vad det är.

:eek: :eek: :eek:
Jisses!! Från vilken dynghög har dom grävt fram dig???:o

AM

OK FODRA HUR FAAN NI VILL MEN MINA DJUR ÄR FINA,MÅR BRA OCH ÄR NÖJDA OCH GLADA. KVASTAR OMKRING BOCKAR OCH BUSAR. SÅ JAG VET VAD JAG FODRAR MINA MED FORTSÄTTNINGSVIS. DETTA ÄR EN DISKUSSION SOM KAN VARA I ÅRATAL FÖR ALLA TYCKER LIKA OLIKA ÄNDÅ...................................

Wow, har sällan sett någon bli sååå ilsk. Lugna ner dig, tänk på hjärtat. :eek:
Givetvis har vi olika fodringssätt, olika foder osv. Fattade inte riktigt men tydligen var det DIN släkting som startade denna tråd. Tänk efter.... Varför gjorde hon det? Antagligen för att om hon skulle våga sig på att fråga dig blev hon väl av med huvudet...... :eek:
Ta det lite lungt va

OK, då var det inte muslin jag trodde! Utan väsentligen en spannmålsblandning med växttrådshalten 6 %. Spannmålen är i en lättillgänglig form.
Jag tycker att det säkraste för din hästs matsmältning är om den får i sig åtminstone 6 kg av hö+halm. HH

OK, då var det inte muslin jag trodde! Utan väsentligen en spannmålsblandning med växttrådshalten 6 %. Spannmålen är i en lättillgänglig form.
Jag tycker att det säkraste för din hästs matsmältning är om den får i sig åtminstone 6 kg av hö+halm. HH

och det får dom utan vidare i sig!
roligt att nån är vettig.

Wow, har sällan sett någon bli sååå ilsk. Lugna ner dig, tänk på hjärtat. :eek:
Givetvis har vi olika fodringssätt, olika foder osv. Fattade inte riktigt men tydligen var det DIN släkting som startade denna tråd. Tänk efter.... Varför gjorde hon det? Antagligen för att om hon skulle våga sig på att fråga dig blev hon väl av med huvudet...... :eek:
Ta det lite lungt va

inte så illa som det verkar!!!:)

Men herregud. Läste dina övriga inlägg och vad sysslar du egentligen med här på Buke, kör VM i att vara otrevlig eller? :mad: Tagga ner ett par hekto.

det finns värre har jag sett,men vissa personers kommentarer kan göra mig tossig ibland. ingen fara! lugnt..

jag tror att många reagerade på att trådskaparen i inlägg #4 sa att hon INTE tror att de står på halm..

står de på halm och får i sig allt de behöver är allt frid och fröjd..

jag förstår bara inte varför DU inte skrev ut i ditt första inlägg här att:
*hästarna står på halm som de äter minst 2-3 kg av
*höet är överspäckat med proteiner (eller var det en kompis tröga hästs grovfoder?)
*exakt vilket kraftfoder samt näringsinnehållet..

nästa gång du taggar till sådär :devil: som du gjorde i denna tråden, res dig upp från datorn, gå till kylen och drick något kallt, ta en macka eller en frukt och sen svarar du så professionellt som möjligt ;) det vinner man mest på :)

Saken är den att jag har sett många nybörjare "tro" på det som står på paketet och dra ner på höet.

Sen har dom en häst med magsår helt plödsligt eller som är sjuk eller som ser ut som ett spjälstaket....

Jag tycker hästarna alltid ska få sitt minimum på 6kg hö och utöver det kan man vä testa om man vill. Travare som tränas fullt ut MÅSTE ha hö som håller magen i form.

Det är min starkaste åsikt utifrån vad man har sett, upplevt och hört :)

ehh...:confused:
Att olika fodersorter kan påverkar tillgängligheten vet jag men förklara för mig hur man kan tillfredsställa tuggbehov och VT-behov hos en häst med bara 4 kg hö.

hästarna tuggar i sig halm faktiskt.................

ja det är det värsta faktiskt, var en som frågade mig om kraftfoder till sin extremlata skitfeta HBLvalack som fick groov tillsammans med ett hö med kvot på 10 typ.. jag rekommenderade krafft ponny och sa till jättenoga att det var rätt med kponny även fast det är ett halvblod...

vad kommer människan hem med? krafft groov, för det står på påsen att det ska passa hennes häst bäst.. :crazy:

Hmmm finns det möjligtvis någon innehållsförteckning på de fodermedel som du nämner - innehållsförteckning samt ingredienser skall ju leverantören numera tillhandahålla - sedan är det bara att börja räkna......
P.S. Halm kan funka bra om du vill ha en lugnare häst, eller om du vill att den skall hålla nere vikten (men då behövs ju inte så mycket kraftfoder) - men vill du ha en speedigare häst så skulle jag nog rekommendera att byta ut halmen (som fodermedel) mot hö.
Lycka till..

Hmmm finns det möjligtvis någon innehållsförteckning på de fodermedel som du nämner - innehållsförteckning samt ingredienser skall ju leverantören numera tillhandahålla - sedan är det bara att börja räkna......
P.S. Halm kan funka bra om du vill ha en lugnare häst, eller om du vill att den skall hålla nere vikten (men då behövs ju inte så mycket kraftfoder) - men vill du ha en speedigare häst så skulle jag nog rekommendera att byta ut halmen (som fodermedel) mot hö.
Lycka till..

tyvärr så får jag en trög och seg häst av hö! hästen kan fortfarande inte omvandla protein till snabb energi och utan en endast till låååångsaaam seeeeg energi och det vill jag inte ha.

tyvärr så får jag en trög och seg häst av hö! hästen kan fortfarande inte omvandla protein till snabb energi och utan en endast till låååångsaaam seeeeg energi och det vill jag inte ha.

Kanske ska ge lite havre så att du får fart på din häst istället för att laborera som du gör!

Hö och havre!

Kanske ska ge lite havre så att du får fart på din häst istället för att laborera som du gör!

Hö och havre!

jag laborerar inte nåt alls jag har haft samma foderstater lääänge på mina djur och dom är full med energi,försökte dumt nog förklara så att även DU skulle fatta men ingen större lycka.... suck....
ge du hö och havre men jag gör det inte för dom jag har mår DÅLIGT alltså är allergiska mot havre.......... om du förstår varför jag använder havrefritt foder nu då kanske............

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar