caradan

Trådstartare
vad är bäst till en hud på diet? Ett lågt eller högre protein värde? LÅgt el högre fett värde?
Håller på att jämföra Eukanuba, RC & Doggy för att se om det verkligen är värt att ge ett dyrt foder eller om man mest betalar för märket...
Så om ngn vet så blir jag tacksam för svar:-)

Sv: Foder....

Diet för att gå ner i vikt, hålla sin vikt eller för att den är allergisk, eller för att gå upp i vikt?

Om du specificerar dina önskemål lite mer kan jag hjälpa dig.

hej.
för att gå ner i vikt, 35kg kosrningshane på 6 år som borde väga ca 25kg. Tog över honom i mitten av augusti och viktminiskningen är obefintlig med ca 2,4kg på denna tiden med endast 0,3kg den senaste 2 månaderna (cirka)
Har ätit RC light foder men funderar nu på om det verkligen är värt så mycket pengar som det kostar därför började jag jämföra lite mellan de olika. Men det jag märkte att skillnade mellan Eukanuba och Doggy stort sett är obefintlig medans RC innehåller mera kött men mera fett och proteiner.
Är ny på att banta, har bara haft smala djur innan :-)

Det ska vara ett ganska lågt fettinnehåll (Ca 10-12%) och ganska högt protein (Detta för att hunden inte ska tappa muskulatur osv).

Av dessa 3 foder så skulle jag rekommendera RC Medium Light. Medium eftersom han ska väga ca 25 kg, vilket är inom den "storlekens" viktklass. Det ligger på 27% protein och 11% fett. Det skulle jag börja med att prova.

Hn äter nu Maxi light pga att han väger som han gör.
Men vad jag funderat på och inte fått riktigt svar på är om han ska äta en mängd som är rekomenderat för hans nuvarande vikt eller om jag ska ge honom efter vad han ska väga...

Det är ju helt onödigt för dig att byta till Medium ifall han fungerar bra på det nuvarande.

Först och främst, hur mycket äter han nu? Får han något annat utöver sin mat? Ta isf bort det, om det inte är saker som fyller magen lite (Ex popcorn) och inte är fett. Motionera MYCKET också.

När jag får veta hur mycket du ger honom, motion osv kan jag hjälpa till ytterligare :)

Lättaste sättet att banta en hund är genom en BARF-lik kost.
Rent kött och mycket grönsaker.
Ett tillskott av vitaminer/mineraler krävs också.

Annars är Hammarlunds råd också jättebra.
Fortsätt med den normala kosten (ej light) men minska till hälften och tillsätt finmixade grönsaker och vitaminer/mineraler i ½ dos.

Hunden tappar inte muskler och får inte näringsbrister.

Han får inget alls utöver sin mat, jo iofs så får ha märgben (sånt rökt) ngn gång då och då för att sysselsätta sig då han är själv. Men inga godisar el mat rester el nått. Om han får godis så är det gurka el morot.
Motionen består mest av fritt springande samt dra lite skrinda. Vill inte överanstränga honom då han är såpass överviktig.

Det som är allra bäst är att GÅ mycket med honom. Det både bygger muskler fint, och gör så att han går ner i vikt lättare och fortare. Du kommer inte att överanstränga honom om du ser hur han reagerar och tar motionen där efter.

Hur mycket mat äter han i dagens läge?

Han borde äta ca 300 g/dag om jag räknat helt rätt. Sänk hans mat till någonstans runt 300 g om dagen, och öka motionen till mer långa promenader i rask takt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 772
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar