Islandshesten

Trådstartare
Hej!

Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein pellets.

Jag vet ju att betfor skall blötläggas men hur fungerar det med hel havre? Om det skall blötas kan det blötas tillsammans? Protein pellets blöter man det också? Samt kan man blanda alla tillsammans vid giva?

Hur vet man lämplig mängd för hästen av havre och betfor? Detta är till en islandshäst. Grovfodret är på väg till en analys. Har fått instruktioner men vill se vad jag får för svar här också så inget blir fel. 😊

Tack för förhand.

Hej!

Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein pellets.

Jag vet ju att betfor skall blötläggas men hur fungerar det med hel havre? Om det skall blötas kan det blötas tillsammans? Protein pellets blöter man det också? Samt kan man blanda alla tillsammans vid giva?

Hur vet man lämplig mängd för hästen av havre och betfor? Detta är till en islandshäst. Grovfodret är på väg till en analys. Har fått instruktioner men vill se vad jag får för svar här också så inget blir fel. 😊

Tack för förhand.
Du vet vad hästen behöver genom att använda höanalysen och räkna ut en foderstat.

Du kan inte göra något före du har en analys på höt. Så hur vet du att du ska ha havre, betfor och protein pellets om du inte har en analys på höt än?

Ingen av oss kan säga något om mängder innan vi sett analysen. Havre tillför främst energi/kalorier, och proteinpellets både energi och protein. Om inte höet har väldigt låg energi och hästen redan går på fri tillgång och är mager, så är det sällan havre faktiskt fyller en funktion i en modern foderstat.

Betfor är bra att ge oavsett, det har så låg torrvikt men gör stor nytta även i små mängder. Fibret pektin hjälper grovtarmen att fungera som vattenreservoar. Jag hade börjat med 1dl torrvikt (blötlägg i några timmar) blandat med mineralerna.

Både havre och pellets kan också blötläggas, men låt det inte stå ett helt dygn, det kan börja jäsa.

Jag brukar blöta upp mina hästars mat vid eftermiddagsfodringen och fodra på kvällen, så cirka 4-5 timmar.

Hej!

Tack för förhand.
Att tillägga så har vi fått en ny skörd därav så är det nya grovfodret på analys. Jag analyserar alltid mitt foder.

Hej!

Tack för förhand.
Nu ska jag vara lite jobbig, men varför ska hästen fodras annorlunda för att den varit på träning? För att tränaren säger det? Min erfarenhet av tränare i islandshäst-världen är att de sällan är foderexperter....

Men med det sagt så kan det ju, beroende på vad höanalysen säger, vara alldeles utmärkt att fodra med havre, betfor och proteintillskott. Vi har själva fyra islandshästar och basen i deras "kraftfoder"giva är lusernpellets som ju både är ett grovfoder och proteinrikt. Vi ger också oftast någon form av betfiber, just nu en mash som bl.a. innehåller detta. Två av våra hästar får mindre mängd havre (pga att de behöver energitillskottet) och två får också ett pelletterat proteinfoder. Dessutom mineraler, salt och ett par andra individuella tillskott. Vi blandar alltihop med vatten och låter stå minst en timme, men gärna 3-4 timmar och aldrig längre än 6 timmar nu på vintern (kortare på sommaren). Har man kort om tid går det att få serveringsfärdigt på runt 20 minuter om man använder varmt vatten.

Hej!

Tack för förhand.
Som de andra skriver så får du vänta in analysresultatet innan du kan avgöra vilka mängder du ska ge och av vad.
Gällande blötläggning så behöver varken havre eller proteinpellets blötläggas (sålänge du inte menar lusernpellets, det ska man blötlägga). Men det går jättebra att blötlägga båda om du vill och det går jättebra att blanda allt tillsammans.

Jag brukar blötlägga pellets även om det inte behövs. Bra sätt att få i hästen extra vätska och också bra om man ger mineraler eller liknande i pulverform.

Ingen av oss kan säga något om mängder innan vi sett analysen. Havre tillför främst energi/kalorier, och proteinpellets både energi och protein. Om inte höet har väldigt låg energi och hästen redan går på fri tillgång och är mager, så är det sällan havre faktiskt fyller en funktion i en modern foderstat.

Betfor är bra att ge oavsett, det har så låg torrvikt men gör stor nytta även i små mängder. Fibret pektin hjälper grovtarmen att fungera som vattenreservoar. Jag hade börjat med 1dl torrvikt (blötlägg i några timmar) blandat med mineralerna.

Både havre och pellets kan också blötläggas, men låt det inte stå ett helt dygn, det kan börja jäsa.

Jag brukar blöta upp mina hästars mat vid eftermiddagsfodringen och fodra på kvällen, så cirka 4-5 timmar.
Havre har en kvot på ca 7, så absolut inte bara energi.

Havre har en kvot på ca 7, så absolut inte bara energi.

Det är dock inte tillräckligt för att kunna kompensera ett hö med lågt proteininnehåll, samma gäller för olika pellets med den kvoten. Man behöver lägga till sjuka mängder havre för att kompensera, och då sticker ju energin iväg åt skogen.

Proteinpellets såsom Vimital Protein Complex har en kvot på 27,8.

Det är dock inte tillräckligt för att kunna kompensera ett hö med lågt proteininnehåll, samma gäller för olika pellets med den kvoten. Man behöver lägga till sjuka mängder havre för att kompensera, och då sticker ju energin iväg åt skogen.

Proteinpellets såsom Vimital Protein Complex har en kvot på 27,8.
Nej, så är det ju. Men att säga att det bara är energi/kalorier blir fel. Men det är ju inte ett lämpligt foder för att kompensera riktigt låga proteinhalter. Men å andra sidan är ju 7 en rätt vanlig kvot för "pellets" och "müsli" också, av sorter som inte uttalat är proteinfoder.

Nej, så är det ju. Men att säga att det bara är energi/kalorier blir fel. Men det är ju inte ett lämpligt foder för att kompensera riktigt låga proteinhalter. Men å andra sidan är ju 7 en rätt vanlig kvot för "pellets" och "müsli" också, av sorter som inte uttalat är proteinfoder.

Ja, och dom är också helt onödiga 😛. Enda användningsområdet för såna foder är om hästen maxat ut vad den vill äta i grovfoder och ändå behöver mer energi/kalorier, eller i ytterst små mängder som "skrammel" för att få i hästen mineraler. Lusern räknas för övrigt som grovfoder.

Det finns otroligt många foder på marknaden, och den stora majoriteten av dom är helt onödiga 😅.

Grovfoder först, det har vi goda vetenskapliga belägg för, bland annat via SLU som studerat det på arbetande travhästar.

Hej!

Tack för förhand.
Men va? Vem säger att hästen ska börja få massa kraftfoder?! Varför? Strunta i det och vänta in analysen. Kan ju räcka med att öka grovfodergivan.
F.ö så kan all kraftfoder blötläggas, jag gör det även om det inte alltid är nödvändigt. Tycker det är ett bra sätt att få i dem lite extra vätska framförallt så här års.

Jag fodrar med de grejerna, blötlägger betforen i ett par timmar, serverar sen den i krubban, lägger havren o mineralerna uppepå när det svällt. Mina vill inte ha havren genomblöt och nedblandad i det andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 533
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 382
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 809
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31