• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia 61
  • Startdatum Startdatum
M

Mia 61

Eftersom jag alltid är inne på denna sida så känns det naturligt att lägga tråden här. Men moderator får flytta på den om den är på fel plats.

Ni som ger pellets till era hästar, har ni tänkt på hur mycket smul/pulver det är i fodret? Ibland tycker jag det är mer än vanligt. Vad ger ni för foder? Hur ser det ut? Finns det några ideer om vad man kan göra åt det utöver att blötlägga. Känns som man betalar för pulver ibland.
Tacksam för reaktioner i ämnet.

/Mia

Sv: foder

Häll en liter pellets i en hink, häll på vatten, vänta på resultat 30 min. Vad har du? Jo en stenhård cementbit! Detta fodrar alltså folk med, ingen tänker på vad som händer i magen när pelletsen sväller. Aldrig i livet att jag skulle fodra mina hästar med sån mat och riskera magproblem när det finns mkt bättre andra produkter.

Vad spelar det för roll om det är pulver eller inte så länge det är rätt näring i fodret? Och hästen tuggar ju fodret innan så att det blöts upp. Det hamnar inte helt torrt och osvällt i magen. Det tror inte jag iallfall.

Är man rädd för foderstrupsförstoppning så kan man köpa müslipelleterat foder. Jag vet att Åsebro iallafall tillverkar det. Har använt det förut men är för snål för att köpa färdigfoder och blandar numer själv eftersom jag har en häst som knappt behöver mer än mineraler och grovfoder=billig i drift.:p

Jag ger olika sorters foder, även muslifoder. Och jag har uppblött betfor som jag blandar med det andra fodret så jag är inte så rädd för foderstrupsförstoppning. Utan det var mer en tanke på vad man betalar för? Fodret är ju inte precis billigt idag oavsett vilken sort man ger. Jag ger även lucernpellets och den har också mycket smul ibland tycker jag.

Varför ger du så många olika slags foder? Varför inte satsa på ett bra grovfoder istället...

Det finns mängder av trådar som handlar om foder, och de ska väl för det första inte vara här?

I år har det varit väldigt svårt att få tag på bra grovfoder så många har helt enkelt tvingats fodra med annat för att komma upp i tillräcklig mängd protein. Jag fodrar mina unghästar med lusernpellets och Hippo Alfa-pellets, dock rejält uppblött då jag sett hur det sväller och den ena hade problem med foderstrupsförstoppning som föl.

Jag har ett bra grovfoder. Jag har många hästar i olika åldrar. En del får inget annat än grovfoder och en del får kraftfoder vid sidan om. Någon har haft foderstrupsförstoppning och den får då musli men eftersom det är mycket dyrare så ger jag inte det till alla. Lucernet skulle jag nog klara mig utan men ger dom som behöver lite extra.

Men jag vet inte om jag har reagerat på förr om åren att det varit så smuligt, är det något som kommit på senare tid eller har jag bara inte tänkt på det?

Jag har just nu ett pelleterat foder till mitt dräktiga sto som ger henne mycket proteiner. Det fanns inget alternativ som kändes ok som inte var pelleterat. I vanliga fall undviker jag det pelleterade fodret.
Det jag sett är att det varierar mkt om det är smul i eller inte, kan det vara hanteringen som gör att det smulat? Har vi tur är det ett snällare bindemedel nu för tiden än förut som gör att det faller isär lättare.

Jag tycker alltid det är smul i botten, men eftersom jag ändå blöter spelar det ju ingen roll. Samma gegga blir det! ;)

Använder ni er av allt i tunnan? Även smulet? Jag blöter ju också men ibland sorterar jag bort smulet, varför vet jag inte för det blandar sig ju ändå men det känns inte fräscht liksom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023