Foder vid vila.

BusBarro

Trådstartare
Min häst är skadad och ska vila i 2 månader. Hon har fått betfor, musli och havre när hon rids men jag vill ge henne något som håller henne i hull och inte ger henne så mycket energi nu när hon vilar.

Har ni några bra tips? Hon har nämligen väldigt lätt att falla ur när hon vilar...

MVH Frida

Sv: Foder vid vila.

Ett bra hösilage med bra värden duger utmärkt! Ta analys på ditt hö och gör en foderstat.
Jag själv fick hjälp med foderstat på Granngården. Mycket hjälpsam och bra personal.
Fick exakt uträknat vad min pålle behöver i foder och mängd!

Mycket grovfoder är ju basen, när man har analysen så får man räkna så att man inte får för låg protein/energihalt, 6-8 ggr mer smältbart råprotein (smb rp) än energi (MJ).
Jag använder Hippocampus gratis foderstatsprogram. Om du har en svårfödd häst så får du nog räkna med att ge liet mer än vad de rekommenderar, dock ska kvoten smb rp/Mj fortfarande inte vara under 6.
För att få upp mängden protein behöver man oftast ge något kraftfoder, eller lusern. Till en konvalescent är väl ofta lusern bra, jag ger (nästan) havrefria pellets till min konvalescent. Hippo Grow Alfa har funkat bra för att hålla hullet, linfröpellets ger jag också för pälsen, lite betfor för att det är gott, och lite mineraler för att få upp selenhalten.
Du kan fortsätta med samma foderstat som du ger nu men i mindre mängd, om hon klarar havre och din musli trotas att hon ska vila, annars får du byta ut den. Betforn kan man ju ta bort, eller fortsätta med, de flesta ger ju ganska små mängder.

Krafft Rehab, har hört många som har använt det under konvalecenten och hästarna har hållit sig lugna o fina i hull!

Jag tycker man kan dra ned OM det behövs och inte planera i förväg. Det är ju inte säkert hästen blir överenergisk bara för den har vila. Jag har haft hästar i boxvila med full ranson, och dom har aldrig fått *för mycket* energi ala pigghet eller tjockhet.

precis. att ta bort allt kraftfoder är helt missförstådd. då får man en häst som har tappat alla muskler när den kommer ur vilan!

jag skulle ge massa lucern, olja och något konvalecent foder. som vital senior müsli eller rehab.

Jag kanske skulle dra ner kraftfodret lite succesivt om hästen annars är van att tränas hårt. Det är ju en viss balansgång emellan att hästen faller ur och tappar muskler samtidigt så klarar ju inte vissa av knappt något kraftfoder alls när de inte får göra någonting. Jag tror man får prova sig lite fram och se vad som passar eftersom alla hästar är individer och fungerar olika. Även om det kanske "på pappret" är så att du ger din häst väl mycket foder om den ska stå på samma giva som vid arbete så kanske den ändå behöver ha samma foder för att inte "tappa allt" vid vilan.

Jag är överlag inte så förtjust i Kraffts pelleterade foder just eftersom pelletsarna är så stora men just Rehab (som är framtaget just för konvalecenter), det fodret tycker jag är jättebra och verkar passa många olika sorters hästar.

Tack för alla svar.
Jag har ett riktigt bra hösilage att fodra med så jag har ökat på den givan lite.
Har köpt Krafft Rehab nu för det är omöjligt att ge henne foder vid havre när hon vilar.

Ordentligt med Hö/silage. Lite energi och mycket bukfyllnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Milosari
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V