Foder utan soya

S

Sellan

Tips?? förra ägaren säger bestämt att det är soyan i min hästs foder som gjorde så att hon fick ett spänt juver (trots att det var bara på ena juvret som sväller) av soyan. Finns det ingen muisli, pellets osv?
Just nu får hon fibergi bas.

tidigare fick hon havre och krossat korn, hon är väldigt pigg av sig så jag skulle inte vilja ge överdrivet med havre.

Hur "bra" är korn? jag har inte några erfarenheter av det..

hur mkt behövs av havre och korn för att ge tillräckligt med vitaminer? eller måste man komplittera med vitaminpellets?

Sv: Foder utan soya

Varför gav du soja?och hur mkt..för att få upp proteinet?
Testa i såfall att ge t ex lusern av nått slag.
Hur mkt hö/silage får hon?;)

Finns Krafft Protein (pellets) men nästan samma proteininnehåll.

Varför gav du soja?och hur mkt..för att få upp proteinet?
Testa i såfall att ge t ex lusern av nått slag.
Hur mkt hö/silage får hon?;)

Fibergi inehåller soya, har inte gett det "löst"...
hon får ganska mkt hö just nu i hagen, vet ej exakt.. men hon ser ut som hon är dräktig :angel:

Vad är det för skillnad på Lusern sorterna?

Finns Krafft Protein (pellets) men nästan samma proteininnehåll.

är det små eller stora pellets? min ena häst fick foderstrups förstoppning av krafft ponny så jag undeviker för stora pellets"korvar" större än de minimini,...

det kanske stavas Soja? hm,.. står lite olika...

är det små eller stora pellets? min ena häst fick foderstrups förstoppning av krafft ponny så jag undeviker för stora pellets"korvar" större än de minimini,...

Förut var de små men nu är det stora pellets. Själv tycker jag fungerar utmärkt till min häst med kronisk (om man nu kan beskriva hans situation så) foderstrupsförstoppning. För min häst beror det på hur man presenterar maten.
a010.gif

min ponny brukar inte hetsäta.. har aldrig haft det förut....

men min storhäst hetsäter och jag tror att typ muisli skulle vara bäst då för det är inte så "fast" som pellets... jag vet inte varför hon hetsäter, hon har varit så ända sedan jag köpte henne och hon har aldrig stått i något stort stall osv..

Har du provat ge liiite soja igen och se vad som händer? Ser du förändringar så är det bara att sluta.

Har aldrig hört att dom skulle få reaktioner på juvret av soja. Kanske du gav för stor giva utan att vänja först? OBS bara en fundering, aboslut inte kritik :)

Annars finns ju lusern som många har sagt. Innehåller Krafft verkligen soja? Är inte det potatisprotein?
Krafft Protein går ju att blöta om man vill. Annars rätt hårda pellettar faktiskt.

Det är stora pellettar i krafft protein (KP) men de sväller inte särskilt mycket. Jag ger min häst KP på sommrarna då betet börjar dala i proteinvärde. Då jag var van vid hur mycket vatten krafft grund kan ta upp så tog jag lika stor mängd KP pellettar. Det blev bara till att ösa på mer och mer för att inte få soppa av det hela. Jag har fått för mig att KP bara tar upp 1/3 av det vatten som grunden tar upp och mängden blir alltså rejält mycket mindre. Sannolikheten att det ska svälla för mycket på väg ner till magen så att hästen ska kunna få foderstrupsförstoppning pga detta ser jag som minimal, sen kan det ju finnas andra orsaker till foderstrupsförstoppning iofs.
KP innehåller inte soja utan potatisprotein precis som någon skrev tidigare.

Har du provat ge liiite soja igen och se vad som händer? Ser du förändringar så är det bara att sluta.

Har aldrig hört att dom skulle få reaktioner på juvret av soja. Kanske du gav för stor giva utan att vänja först? OBS bara en fundering, aboslut inte kritik :)

Annars finns ju lusern som många har sagt. Innehåller Krafft verkligen soja? Är inte det potatisprotein?
Krafft Protein går ju att blöta om man vill. Annars rätt hårda pellettar faktiskt.

hon har fått ca 1kg fibergi varje dag efter att hon slutade gå på bete, först fick hon bara en 1/4del och sedan ett halft kilo osv.. hon får ca 90gram kraft miner blå för att tillgodose vitaminbehovet..
'rekomenderad dos av fibergi är 3kg..
behöver något som de inte blir så pigga av, då hon har väldigt mkt motor (mer än vad som behövs)...
är krafft protein tillräckligt inehållsrik så man slipper blanda ut med mineraler?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj