C
Carolrita
Sv: Foder utan melass
Jo, shettisen KAN äta lusernpelletsen men inte min märr. Hon blev väl less på "kladdig" mat då tänkte jag på lucern hackat strå.
Melassfri eller icke, tror inte det spelar nån roll...Men gärna mindre stärkelse.
Hur ser Dangroent ut i pelletsen? Stora eller mindre?
Hur ser uppsvällningen ut efter en stund? Blir det typ "gröt"?
Om ja, så tror jag INTE att märren vill äta det....Hon föredrar äta grovfoder FRAMFÖR kraftfoder o då är jag mera säker på att hon gärna kan äta lucern hackat strå....
Shettisen är duktig på att äta ALLT o han är billigare än märren
Märren är kräsen, men jag får hem hösilaget IMORGON! Så får jag titta närmare på analysen.
Jag köper lusernpellets från Dangroent till min pålla. Enligt åf skall den vara melassfri. Jag blötlägger den några minuter - den sväller enormt och snabbt! Skulle inte våga ge den torr. Ger också linfrökaka, även den blötlagd. Också den är melassfri. Tillsammans med lite olja samt rikligt av vårt ganska proteinfattiga hösilage blir detta en foderstat som täcker pållans behov. Eftersom hon är en korsförlamningshäst skall hon inte ha kraftfoder (stärkelse och socker), men det går faktiskt väldigt bra ändå.
Tack till HH och sissu som hjälpt mig förstå pållans behov!
Jo, shettisen KAN äta lusernpelletsen men inte min märr. Hon blev väl less på "kladdig" mat då tänkte jag på lucern hackat strå.
Melassfri eller icke, tror inte det spelar nån roll...Men gärna mindre stärkelse.
Hur ser Dangroent ut i pelletsen? Stora eller mindre?
Hur ser uppsvällningen ut efter en stund? Blir det typ "gröt"?
Om ja, så tror jag INTE att märren vill äta det....Hon föredrar äta grovfoder FRAMFÖR kraftfoder o då är jag mera säker på att hon gärna kan äta lucern hackat strå....
Shettisen är duktig på att äta ALLT o han är billigare än märren
Märren är kräsen, men jag får hem hösilaget IMORGON! Så får jag titta närmare på analysen.