Foder utan melass

C

Carolrita

Vet ni något/några foder helt utan melass?
Försökte leta fram trådar om detta, men tja...Lite lat är jag dock, orka o söka runt.
Vill ha lite snabbt svar, då jag har en shettis som jag inte vill ge foder som innehåller melass.
Lucern vet jag som inte innehåller melass är Kvarnbyfoder.
Hur är det med Green Power Lucerne? Innehåller det melass?
Det står ju inget på innehållsförteckningen för Green Power eller har jag missat det :confused:
Skulle vilja ha tag på ett bra foder UTAN melass, men med bra protein i.

Dodson&Horrell´s foderprodukter, innehåller dom melass allihopa??
Tacksam för svar

Sv: Foder utan melass

Green Power innehåller 10 % melass. Vet ingenting som Dodson&Horrell.

D&H har melass i alla sina foder utom Kvickbeet.

Linfrökaka och kvarnbys lucern har ju hög smrp och utan melass. Spiller har ett strålucern utan melass men det är inga höga värden och inte speciellt bra koncistens på det heller.

D&H har melass i alla sina foder utom Kvickbeet.

Linfrökaka och kvarnbys lucern har ju hög smrp och utan melass. Spiller har ett strålucern utan melass men det är inga höga värden och inte speciellt bra koncistens på det heller.

Har Kvarnbyfoder linfrökaka också, eller?
Jag vet bara att Hippo har linfrökaka, kan nog vara något för min shettis om man kompletterar detta med kvarnbyfoder lucern.

Hej!

Jag har haft problem med att hitta melassfritt foder, främst kraftfoder. Min häst tål inte sockerprodukter och då främst melass. Jag har verkligen letat o letat men nu hittat att Eggersmann har flera sorter utan melass. Nu verkar det som att du kanske mest är på jakt efter grovfodersorter?

Jo, det är mest till min shettis som jag tycker att han blir fin på att äta lucernet o dylikt. Men helst utan melass.
Sen har jag en märr, som jag gärna vill att hon ska få äta melassfritt foder.
Har oxå pratat med Eggersmann, men märren åt ju detta tidigare o ratade bort det helt! :crazy: Trots att det luktade verkligen FRISKT o GOTT! Jag smakade det själv jag oxå :angel:
Dom har flera sorter utan melass. Det är synd!
Så nu får jag ju byta till hösilage snart eftersom bonden har slut på hö (samma höleverantör med analys på båda) så jag hoppas på att det är mera protein i detta hösilage,så jag slipper krångla med foder.
Shettisen blev dålig av att äta lucernpellets från Krafft (melass i) och nu äter han Alfa eftersom märren gör det då det är ganska lågt protein i höet.
Jobbigt o letar efter bättre foder utan melass, tycker jag. Shettisen kanske är det lättare då han är matglad o kan äta allt men magen tål inte de flesta fast han verkar inte bry sig om det.... :eek:

Har du kollat med Mustang?
Jag tror deras foder innehöll lite melass om man jämför med andra foder. Jag har mailat till tillverkaren men inte fått svar på HUR lite melass det var i. Även Dynavena tror jag har foder utan/eller med liten andel melass.

Annars är det svårt:crazy: Jag har letat o letar som en galning själv
men melass finns i det mesta.

Kolla foder som är godkända utav Laminits trust eller vad det heter. Det är inte säkert att alla dessa foder är melassfria helt och hållet, men det innehåller inte så stora delar melass i varje fall.

Dodson & Horrell har t.ex. Safe & Sound, Kwik Beet m.fl.

Sedan finns Speedi-Beet (jag fodrar själv med det) , Dynavena tror jag också är ok men inte helt hundra dock.

Dangroents lucernpellets ska det ej vara melass i, det fodrar jag själv också med och det står inte på innehållsförteckningen att det finns melass där i. Det är oftast det lucernet som finns hos de som är ÅF av hippo foder sortimentet . Står "Lucern piller " på säcken .

Kvarnbyfoder står det heller ej hos på innehållsförteckningen att det innehåller någon melass. Däremot så när jag ringde och pratade med
en så kunde han inte garantera det, för det kunde möjligen ha använts vid pelleteringen (skulle i så fall ev. kunna vara så även med dangroents ) .

Men Dangroent har väll överhuvudtaget vissa fodersorter som jag tror är vänliga till fånghästar.

Det bästa är ju om man kan fodra med mycket grovfoder av god kvalité så man slipper komplettera så mycket med annat foder. Behöver man komplettera så kommer man oftast långt om man väljer vanlig havre, korn etc . samt mineraler.

Jag är lite skeptisk mot de färdigfoder som innehåller stora delar socker och melass.

Svar till både kickikompis och cactuspower.

Kickikompis: Jo, jag fodrade dem med Mustang tidigare. Varför jag slutade handla detta vet jag inte.... Shettisen ska inte behöva ha så mycket i ett färdigfoder, han ska helst ha ett så naturligt foder som möjligt.
Som cactuspower, jag är med oxå. Tycker att ökar man på grovfodergivan om den har bra näringsvärden är det ett PLUS.
Bara man ersätter med vitaminer om det är helt "dött" på vitaminfronten o ev. mineraler o kanske linfrökaka för magen o pälsen...Kanske MSM behövs oxå??? För att...?
Till märren vill jag helst att hon oxå ska få ett så naturligt foder utan ett färdigfoder.
Ett bra grovfoder, som man kanske ska komplettera med vitaminer/mineraler och linfrökaka. Skulle inte vara helt fel.
Dom har grovfoder på fri tillgång, men märren min föredrar att äta hö än att äta färdigfodret.....Äldre o kräsen???

Senast ändrad av en moderator:

Förresten, jag såg faktiskt säckar Dangroent på travet där dom är ÅF till Hippo. Kanske värt o prova?
Hur ser det ut i säcken? Alltså, pellets? Små eller stora?
Måste de blötas ner som allt annat lucernpellets?

Vad är Speedi Beet för nåt? Det låter som betfor, stämmer det?
Kwik Beet är inte helt fel, tycker jag. Vet att det inte innehåller melass och Safe&Sound heller, men det intressanta med Safe&Sound är att det innehåller ju MSM, skulle vara bra till min shettis. Men det tråkiga med Safe&Sound är att det inte är så mycket protein i, utan man måste komplettera det med tex Kwik Beet om inte det innehåller mer protein i??? Annars kanske linfrökaka kan vara något att komplettera med?
Vill gärna ha med linfrökakan om hästarna ska äta mest grovfoder.

Jag tror det är en förväxling mellan olika företag. Dangro har lusernpellets och 400 kg förpackningar strålusern, båda utan melass. Dangroent har inte pellets vad jag vet men stora förpackning strå Lucerne med melass. HH

Aha, tack då vet jag :) Ska dit o kolla Dangroent (stavning???).

Varför ska en shettis äta ngt mer än ett bra grovfoder???
Förstår inte det resonemanget...
De flesta svenssonhästar klarar sig utmärkt på bara grovfoder, och likaså högpresterande travhästar har det nyligen visat sig i forskningsförsök...

Självklart, men jag vet inte om du läst allt jag skrev?
Det jag vill är att hästarna ska kunna klara sig på grovfoder, men då ska dom väl ha linfrökaka eller nåt för magen o pälsens skull o kanske vitaminer. Ett SÅ naturligt foder som möjligt,dvs. grovfoder.
Dom har det på fri tillgång o jag ska snart byta hö till hösilage pga att min bonde har slut på vanligt hö därav hösilaget.
Då förmodar jag att hösilaget har lite mera protein???

Min shettis ska ha protein, därför tänkte jag att linfrökaka kan han klara sig på o även min stora märr.
Givetvis tror jag absolut att hästar kan klara sig på enbart grovfoder men kanske tillägga med något t ex linfrö eller nåt liknande för magen o pälsen o så.

Men det jag frågade om tidigare är om det finns något LUCERN av nåt slag, som inte innehåller melass. Det är ju trots allt "grovfoder" också, som tillägg.
Om inte grovfoder har tillräckligt med bra protein då får man ju tillägga med lucern eller nåt liknande.

Är du med nu?

Vad menar du med att det är för lite protein? Kvoten mot energi eller behovsmängden? Självklart ska du tillgodose behovet, men om grovfodret har fel kvot har man bevisat att det inte spelar så stor roll (nyliga försök). Alltså kan man öka givan om behovet ite är tillgodosett.
Linfrös eventuella effekt på mage och päls är beroende av om hästen har brist på ämnen som finns där, annars påverkar det inte. Det bästa för en hästmage är bra grovfoder, det kan inget linfrö i världen slå.
Och med ett bra grovfoder blir också pälsen bra. Dvs får hästen i sig det den behöver så behövs inga tillskott! Grovfoderanalys är då ett måste, och betydligt billigare i längden än att köpa en massa tillskott "för säkerhets skull".
Tyvärr styrs dagens info om foder mer av fodertillverkare än av forskningsresultat.. Kritisk inställning och kunskap behövs!
Hösilage har inte automatiskt ett högre proteininnehåll om du tror det, det beror på andra saker än lagringsmetod (som är skillnaden mellan hö och hösilage).

Jag tänkte mera på kvoten. Men jag har ju 7.7MJ och 36 i smrp i mitt vanliga hö enligt analysen. Jag började med analyserat grovfoder då min shettis fick en liten släng av fång förra vårvintern, o därefter är jag noga med hur värdena i grovfodret ser ut ifall det ska saknas något.
Jag kan alltid PM:a dig om du vill veta hur mina värdena i mitt nuvarande grovfoder ser ut o nästa hämtning blir dock hösilage.
Min shettis kan äta bådadera, men han föredrar hösilage det är nog för att det är mer smakligt, vad vet jag? :p

Jag försöker att tömma en säck proteinfoder så att jag kanske bara ger dom vitaminer det beror på analysen. I fortsättningen gör jag alltid analys, men min bonde brukar automatiskt göra analys på sina grovfoder o man får analysen med när man köper dem av honom.

Vad menar du med att det är för lite protein? Kvoten mot energi eller behovsmängden? Självklart ska du tillgodose behovet, men om grovfodret har fel kvot har man bevisat att det inte spelar så stor roll (nyliga försök). Alltså kan man öka givan om behovet ite är tillgodosett.

Men då blir ju hästen för fet! Alltså om man har ett grovfoder med låg kvot mellan protein och energi. För att tillfredsställa proteinbehovet med det grovfodret får man ge för mkt energi. Bättre att ge ett proteinrikt tillskott än att ha en överviktig häst väl?

Linfrös eventuella effekt på mage och päls är beroende av om hästen har brist på ämnen som finns där, annars påverkar det inte. Det bästa för en hästmage är bra grovfoder, det kan inget linfrö i världen slå.

Fetterna i linfrö har en egen positiv effekt på hästen (och människan) De nyttiga n-3 fetterna får den gräsätande tamhästen inte i sig så mkt av annars. En häst på stora naturbeten kan dock få sitt behov tillgodosett. HH

Det kan stämma att det är Dangro och inte Dangroent som har det lucernet jag tänker på. Tyckte dock de sa Dangroent där jag var och handlade men det kan vara fel dock. Namnen är ju ganska lika.

Säcken jag menar är i alla fall vit med grön text. På denna står det "Lucern piller". Det är alltså lucernpellets, normalstora pelletsar som ska blötas innan utfodring. "Sväller" (blir mjuka rättare sagt..) dock fort, tar bara någon minut.

Men då blir ju hästen för fet! Alltså om man har ett grovfoder med låg kvot mellan protein och energi. För att tillfredsställa proteinbehovet med det grovfodret får man ge för mkt energi. Bättre att ge ett proteinrikt tillskott än att ha en överviktig häst väl?

Fetterna i linfrö har en egen positiv effekt på hästen (och människan) De nyttiga n-3 fetterna får den gräsätande tamhästen inte i sig så mkt av annars. En häst på stora naturbeten kan dock få sitt behov tillgodosett. HH

Jag fick för mig att grovfodret hade för HÖG kvot, dvs mer protein per MJ, kan ha läst slarvigt.
Jag i min naivitet tror inte att normalpresterande hästar har behov av linfrö för att må bra och få i sig det de behöver (om de har ett bra grovfoder, vilket borde vara självklart)

En shettis skulle jag aldrig ge annat än grovfoder, istället lägga energin på att hitta ett välpassande sådant. Men så gillar jag att lägga pengar på annat än att sponsra foderföretag också. :)

Jag är utbildad vid SLU och förlitar mig på de kunskaper jag fått och får därifrån. De är i alla fall opartiska i sina studier.

Jag köper lusernpellets från Dangroent till min pålla. Enligt åf skall den vara melassfri. Jag blötlägger den några minuter - den sväller enormt och snabbt! Skulle inte våga ge den torr. Ger också linfrökaka, även den blötlagd. Också den är melassfri. Tillsammans med lite olja samt rikligt av vårt ganska proteinfattiga hösilage blir detta en foderstat som täcker pållans behov. Eftersom hon är en korsförlamningshäst skall hon inte ha kraftfoder (stärkelse och socker), men det går faktiskt väldigt bra ändå.
Tack till HH och sissu som hjälpt mig förstå pållans behov!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 955
Senast: Dentaku
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
12
· Visningar
1 486
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka