Foder till unghäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare grodan boll
  • Startdatum Startdatum
G

grodan boll

Vad ger ni era föl/åringar för foder?
Ja mer än grovfoder alltså och hur mycket?
Finns det något man kan ge för att dom ska växa bättre.:crazy:

Sv: Foder till unghäst

Min 07a får just nu;

1 krafft mått torr betfor (uppblöttad)
2 kg edel hippos (för att det ingår i stallhyran)
30 ml vsl (för e-vitaminen)
Fri tillgång på hösilage ca 75% ts. Får väl i sig ca 13 kg.

För att hästen ska kunna växa behövs ju en balanserad foderstat. Att ge den mer av något bara för att den ska växa är nog ingen bra idé, med var kanske inte så du menade?

Ge den ordentligt med protein, så blir det bra. Jag gillar lucern, det äter mina hästar.

Vill den inte växa? :) Det ordnar sig när det gröna gräset kommer.

Hon har vuxit dåligt länge. Har haft jätteproblem med hovbölder och hålväggar.:(
Hon får nu fri tillgång på hösilage samt 2 kg krafft groov om dagen. Undrade mest om det finns något fodertillskott att ge som kan få henne att växa bättre? Annars får jag nog vänta till betet och hoppas att hon börjar växa.

kl*
Måste komma med en säkert skitdum fråga. Hästen som TS skrev om ovan har haft problem med hovböld och hålvägg....
Är detta något ni anser foderrelaterat?

Ok bra. Hoppas att innehållet i de höet jah ska köpa är nåt sånär,... dock kan det ju vara lite gammalt nu. de e desom e problemet.

Proteinbrist kan ju ge hovproblem. Men hovbölder är ju oftast magproblemsrelaterat och hålväggar finns väl i "markerna".
Så slutsats, hästen har magproblem och får för lite protein samt går i en hage som det gått hästar i i väldigt många år :-)
Logiskt egentligen, proteinbrist ger stress och stress ger magproblem...

;)Hej.
Hagarna mina hästar går i nu har det inte gått andra hästar i på minst 20 år. Marken har varit utarrenderad till en bonde som haft nötkreatur på marken. Dock har jag problem med att det är mycket blött i markerna.
Använder därför en del åkermark som bete,(den är torr och fin).
Mitt hösilage har ett högt protein innehåll och det har hon fått fri tillgång till hela vintern. Fodrar även med lite hö om dom vill ha.
Har varit flera gånger hos veterinärer med henne och dom tror det är marken samt att hon har kommit i en ond cirkel. :(
Har förutom fri tillgång på grovfoder gett henne 2 kg groov 125 nu över vintern, hon fick börja med det lite försiktigt redan i juli för hennes mamma har lite svårt att hålla hullet när hon mjölkar och då ville ju den lilla ha med så hon fick en egen lite bunke med lite själv;)
Vande av henne från modern när hon var 8 månader. Hovproblemen är i dag nästan helt borta. Inga hålväggar just nu och inga hovbölder på 7 veckor.:) Alltid något.
Hon har alltid hållit ett bra hull och sett fin ut, växer bara väldrigt långsamt/dåligt.
Kan hon ha fått för mycket av något så det kan ha bidragit till bekymmrena? Har följt min veterinärs råd men dom har inte alltid rätt.

Hur stor är hon då? Jag tycker att mina växer dåligt också, men det kan ju vara så i perioder så jag väntar.

Som grundinställning tycker jag att man inte kan driva på tillväxten med fodret. Ser man till att de har tillräckligt med protein och lagom med energi så växer de det de är skapta för, helt enkelt.

Jag tycker det låter som en fin foderstat du har.

Jag har märkt att du ofta tycker att olika problem kommer från magen. Är det så tycker du, eller är det jag som fått det om bakfoten?

Till trådskaparen. Nu vet jag inte vad du menar med mycket protein (angående hösilaget) men som du beskriver foderstaten så verkar den bra

Stoet är idag 133 cm hög och har varit det sedan i jan. Fader är Civil Action morfar Pearsall Hanover.

Vad ska värderna i grovfodret ligga på till en växande häst - ettåring.

Enligt SLU:
"Det viktigaste är att få en uppfattning om fodrets lämplighet för dina ston och unghästar. Ett bra stuterigrovfoder bör innehålla allra minst 8 g smältbart råprotein / MJ." (Källa: Hippocampus)

Jag hittar inte på nätet vad de rekommenderar för mängder, jag har det i boken hemma.

kl*

Soja ......... ??
Kan det vara bra? Har en bekanting som ger ca. 1/2 kilot varje dag under en period ihop med övrigt foder när h*n vill få upp hullet på hästarna....

Jag tycker att det är bra, ja. Men det finns delade meningar om den saken. Många tycker att hästarna kan bli galliga och uppdrivna i tillväxtzonerna av soja. Jag använder inte soja till vuxna hästar, men gärna till unghästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 161
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar