Foder till unghäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare grodan boll
  • Startdatum Startdatum
Sv: Foder till unghäst

:rofl:
Vi är alla fanatiker, vi håller ju på med hästar. Det bara tar olika uttryck!

Men - ska jag kanske för säkerhets skull tillägga - man måste vänja dem successivt och hålla koll på dem under tiden så de inte får några reaktioner mot det.

Jag är trött på att släpa hem tunga lucernpellets och håller på att gå över på soja. Har vant i ett tag nu, började med 1/4 dl i 2 dagar och höjde sen med 1/4 dl om dan. Lät lucernen vara kvar ett tag. Nu minskar jag lucernen och är upp i 2 dl soja om dagen och inga symptom på någon häst ännu att den skulle må konstigt av det.

Jag är trött på att släpa hem tunga lucernpellets och håller på att gå över på soja. Har vant i ett tag nu, började med 1/4 dl i 2 dagar och höjde sen med 1/4 dl om dan. Lät lucernen vara kvar ett tag. Nu minskar jag lucernen och är upp i 2 dl soja om dagen och inga symptom på någon häst ännu att den skulle må konstigt av det.

Hur mycket protein blir det av sojan i den mängden?

Sojaskrå brukar väl normalt väga ganska precis 100 gram per deciliter så 2 dl bör rimligen vara 76 g SRP

Fast väg upp den för säkerhets skull, soja kan ju se lite olika ut gång från gång och är ibland tyngre, ibland lättare. Sista gången jag köpte soja såg det ut som fint spån och vägde nästan ingenting. Andra gånger har det kommit som pellets, och varit betydligt tyngre.

Senast ändrad:

Vilket innebär att det motsvarar ett halvt kilo av den lucernpellets vi använder (Kvarnbyfoders), som innehåller 150 g SRP/kg foder om jag är rätt informerad.

Jag bara tänker högt.

Jag vet inte, har inte räknat ännu :o, bara vänjer in det lite lugnt, tror dock att det är 1 hekto/dl.
Fick ju byta hö när nu kusarna startar lite mer, från 88 g smrp till 36....

*kl*
Visst har väf KRAFFT ett fodertillskott i pelleterad form som innehåller massor av protein?!
Har alldeles för mig att vi använt oss av det till alla unghästar:)

*kl*

Intressant det här.

ska få hem en frieser-åring om några veckor. Hur ska jag tänka med foderstaten egentligen. Hade tänkt: fri tillgång på hö + krafft grön mineral + lite betfor Måste jag tillföra/byte ut något annat? ex groov för att säkerställa proteinet?

Är nytt för mig, har alltid haft en vuxen häst som ätit grund, väldigt okomplicerat :D

Om du har ett bra bete klarar den sig med mineraler. Åtminstone den första tiden men man måste vara noga med att se så de inte tappar hull mot slutet av sommaren. Då måste man börja tillskottsfodra direkt, särskilt om det är unghingstar. De kan tappa snabbt.

Annars beror det som vanligt på vad ditt hö innehåller, men som regel kräver en såpass ung häst massor av protein eftersom den växer som allra mest nu. För mycket energi (vanligt i en foderstat baserad på hö och betfor) i förhållande till proteinet kan ge hästar som växer för snabbt utan att ha byggmaterial (protein) för det, eller som inte växer alls...

Groov finns numer i tre utföranden: 60, 90 och 125. Det är 125 som är intressant för dig, eller så kan du ge lusern och/eller soja. Tänk protein, energin täcker höt om den äter normala mängder.

Fast jag tror du får bättre svar på foderforumet förstås :idea:, här diskuterar vi tränande TRAV-unghästars foder ;)

Mvh/Somi

hänger på denna tråden för mitt hingstföl är också väldigt liten om man jämnför med andra åringar jag sett. han är född 1 juli. fäljer denna tråd och tar till mig alla tips

Fast jag tror du får bättre svar på foderforumet förstås :idea:, här diskuterar vi tränande eller blivande TRAV-unghästars foder ;)

Mvh/Somi

Haha, vad stroppigt det där lät.. Syftade bara på att du hade Frieser och var inne på Trav-forumet :laugh: Klart du får vara med här.

Mvh/Somi

Haha, vad stroppigt det där lät.. Syftade bara på att du hade Frieser och var inne på Trav-forumet :laugh: Klart du får vara med här.

Mvh/Somi

:rofl:kan inte hjälpas att det är travforumet för det här var enda tråden som verkade intressant i frågan :)
MEN jag har en travare, dock som ridhäst. 20 år i lördags :) efter sandy casey. kanske kan användas som undanflykt....:angel:

Här behövs inga undanflykter inte!
Välkommen till "Tok- klubben"

ni som verkar bevandrade i foder. Är det någon skillnad mellan HIppo och KRafft? Hippo är ju väldigt mycket billigare och därmed en stark kandidat om jag ska ge åringen kraftfoder (vilket jag antagligen gör :)

har hört att Hippo har mindre socker i sig och därmed bättre till hästar som är lite känsliga. Vet inte om det är sant...

Vet inga prisuppgifter på de olika märkena men det du ska kolla efter är mängden smältbart råprotein. Sen kan du jämföra priserna. Du ska t.ex inte köpa Groov 90 som jag tog upp som exempel förra gången eftersom du då lika gärna kan ge Grund. Innehåller lika mycket. Hippo Alfa tror jag ska vara hyfsat prisvärt i förhållande till proteinmängden. Men tänk på att protein finns i andra fodermedel som du kan kombinera själv. Ex soja och lusern som kan ges tillsammans med havre. Själv har jag gett mina tvååringar havre som grund och kompletterat med Krafft Pluss Grön som är både vitaminiserat och mineraliserat fast ganska dyrt. Innehåller 200 g smbrp. Enkelt och smidigt. Fast nu går de på bete och klarar sig utan proteintillskott. Fodrar dem med havre och pluss blå/röd istället (De tränar för premie.)

Ang. sockerhalt så har jag inte en aning men hästarnas matsmältning är anpassad för att spjälka sockerarter effektivt eftersom det finns naturligt i gräs så det ska du nog inte oroa diig för så länge du inte fått någon särskild diagnos från veternär.

Mvh/Somi

Hur menar du angående grund och groov?
Där är ju skillnad, man får ju kanske inte jättemycket mer för pengarna när man köper groov men där är ju en skillnad. Vilket man köper bör väl bero på grovfoderet?

Grund;
MJ; 11
Smb rp; 80
Kalcium; 5
Fosfor; 3

Groov;
MJ; 9
Smb rp; 90
Kalcium; 6
Fosfor; 5

Tänk på regnskogarna.....;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 161
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar