Ska man ge Krafft Groov 125, Krafft Sport, Krafft Lusern, Krafft Müsli? Eller rent av något annat märke som är bättre? QUOTE]
Tror inte att olika märken ger några särskilda resultat men har du en häst som har svårt att lägga på sig kanske den har bekymmer (litet magsår eller andra matsmältningsproblem) och ev. behöver en snälla-bakterier-kur. ProViva ska ju funka även på häst, en halv liter per dag. Men prova i första hand att ge "snälla" fodermedel om du har en häst som äter vad som helst. Lusern är prima för hästmagar (men kan vara svårt med kräsmagar, kanske funkar Groov 125 eller Hippo Alfa bättre till dessa?! Annars tycker jag att Grund har bäst pris och så kan man komplettera med olja (mer energi) och få sin egen Sport, 1 dl olja+1kg grund ger 14 Mj, 1 Mj mer än Krafft Energi som kostar skjortan! Eller några dl soja om man vill få upp proteinet men tycker fortfarande man får snällast mat av att blanda själv), kanske linfrökaka som är både energi och proteinrikt, olja självklart i lagom mängd (några dl fördelat under dagen). Kolla så hästen inte börjar lämna höt framför kraftfodret. Så mycket hö som möjligt är målet, inte bara "så mycket den vill äta". Får en häst 6 kg kraftfoder är den kanske inte så hungrig att den äter 10-12 kg hö.
Havre är ett utmärkt foder tycker jag, särskilt i kombination med lusern som är kalkrikt och (havren fosforrik). Tänk bara på att inte ge för stor giva på en gång, samt att den inte ska äta stärkelserik mat på tom mage = stor risk för försurning av maginnehållet. Betfor är snällt och bra att blanda ner mineraler, vitaminer, salt och annat men rent näringsmässigt tycker jag inte att det är tillräckligt näringstätt för att kallas energifoder. Man får ge rätt stor volym för att det ska ge tillräckligt med MJ.
Tänk på att mineralbehovet ändrar sig avsevärt om du bestämmer dig för att fodra med havre/korn, lusern eller färdigfoder. När jag fodrat med (relativt små mängder) lusern har jag alltid fått tillsätta extra fosfor även om jag gett havre. De sk "tävlingsmineralerna" innehåller väldigt lite fosfor eftersom de är anpassade till STORA havregivor. Krafft Mineral Vit har funkat bra till luserngivor.
Ok, lite konkret: Så stor högiva som möjligt. Lusern i första hand blandat med havre/korn. Men helst havre då det innehåller mindre stärkelse än korn. Linfrökaka, ca ett halvt kilo är Ok, olja fördelat på två-tre mål, ev. soja nån dl beroende på hur hästen musklar sig framöver (väldigt proteintätt, behöver inte ge så stor mängd). Svårt att ge tips om kilon hit och dit om du inte har analys men i regel med tunna hästar så är det väl: mata så mycket det går men ta snälla foder i första hand för att spara magen. Och glöm inte att höt är grunden i foderstaten och äter den mer kraftfoder men minskar drastiskt på höätandet är det ändå inte säkert att du fått i den mer energi/protein.
Hoppas du inte tycker att jag svamlar för mycket, börjar bli sent nu. Jag har för övrigt också travhästar om du undrar varav en svårfödd krake så jag vet hur svårt det kan vara att få i de mängder som behövs. Ibland kan det vara OMÖJLIGT om man har ett dåligt hö, hur mycket kraftfoder man än ger så kommer man ändå inte upp i de behov en HÅRT presterande häst ska ha. Vet bara att min svårfödde äter sensommargräs (BRA bete som ingen tror har någon näring) för fullt + 1½ kg havre och ½ kg lusern och är rundare än aldrig förr så det är inte bara kraftfodret som gör dem runda & goa samt springvilliga.
Lycka till! Mvh/Somi