Foder till PRE

C

cleopatra

Jag har hittat en PRE som jag ska importera från Spanien. Men hur känsliga är PRE-hästar för foderbyte. Ni som själva har importerat, hur gjorde ni med fodret när hästen precis hade kommit hem?

Vad får era PRE-hästar för foder?

Sv: Foder till PRE

Jag har väldigt svårt att tro att det är någon skillnad i känslighet för foderbyten beroende på vad hästen är för ras. Det är möjligen indivíduella skillnader oavsett ras...

En häst som byter ägare byter oftast foder tvärt när den flyttar, det brukar gå bra. Man får bara ha lite extra koll på dem. Möjligen ge något tarmflorestabiliserande.

När vi får hästar långt bortifrån får de alltid bara grovfoder och salt första månaden och oftast i fri tillgång. Om de inte skulle vara magra och i dåligt skick, då höjer vi givan successivt.

Av grovfodret stimuleras tillväxten av de goda tarmbakterierna som behöver fylla ut grovtarmen. Syftet är att minska risken att ngn elak bakterie som hästen medförde ska växa till HH

Mina importerade PRE är som vilka andra hästar som helst :grin: när de kom från spanien fick de grovfoder den första veckan och vandes sen in på kraftfoder.
PRE är generellt lättfödda( mina är extremt lättfödda) men det är individuellt, jag har bekanta med PRE som är svårfödda, men det lär du ju märka om din är.
Ska du köpa hingst?

Han är hingst nu men kommer att bli valack innan han kommer hit.

Han har ju stått uppstallad i Spanien under en tid nu, så hur försiktig bör man vara med att släppa honom i hage. Vi har stora hagar med mycket gräs, dock finns det väl inte så mycket i gräset nu...

det tror jag du ska vara försiktig med! fångrisken är stor såhär års. och beroende på var i spanien han kommer ifrån så kanske han knapt ätit gräs öht i sitt liv.... många deler av landet är det ju väldigt torrt och liten växtlighet.

Han är hingst nu men kommer att bli valack innan han kommer hit.

Han har ju stått uppstallad i Spanien under en tid nu, så hur försiktig bör man vara med att släppa honom i hage. Vi har stora hagar med mycket gräs, dock finns det väl inte så mycket i gräset nu...

Underskatta inte gräset så här års, många veterinärer varnar just nu för att det är ovanligt mycket fång.
Dock har det inget att göra med att han är en PRE, utan vilken ovan häst som helst kan reagera, har ni inga hagar som är mindre gräs i?

skälet till att det är mycket fång så här års är att det blir mycket fruktaner i gräset vid nattfrost... Fruktanerna fungerar som "glykol" i gräset, för att förhindra att det ska frysa sönder.

Nja, jag vet att frostigt gräs kan orsaka fång ( skrev själv en tråd om ämnet för ett tag sedan) men de veterinärer jag pratat med säger att explosionen av fånganfallen snarare har berott på att hästägare underskattat gräset och öser på kraftfoder för att kompensera de "dåliga värdena i gräset)

I stockholm har vi inte ännu haft mer en ett par frostnätter.

Fast fång brukar oftast inte bero på att man ger mycket foder...

Det gör det kanske inte på annat sätt än att hästen blir tjock vilket är en fångframkallande faktor i sig.
Men däremot om man ger för mkt kraftfoder, speclellt om man ökar mängden för snabbt så att inte enzymaktiviteten hinner anpassas. Då måste risken vara stor att stärkelsen rinner över till grovtarmen och jäses av mikroorganismerna. Detta är vad jag förstår en av de vanligaste fångframkallande faktorerna där man är ganska säker på att det är så.

Liknande trådar

Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
604
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka