Foder till nyimporterad häst

Skolli

Trådstartare
Hej

Finns det någon vänlig en som kan dela med sig av vad ni har gett era nyimporterade för "extra" foder. Alltså inte hö utan nåt extra tillskott som kunde vara bra för hästarna eftersom det är en stor omställning och stress att komma till ett helt nytt land med helt andra näringsämnen i fodret.

Jag vet att det finns trådar om detta men just nu hittade jag inga så...

vad kan man tänka på att ge (i foderväg) de nyimporterade Islandshästarna så att övergången till nya seder o bruk blir så skonsamt som möjligt???

Sv: Foder till nyimporterad häst

Fast det är just det – att hålla fingrarna i styr och inte ge mer än fullständigt nödvändiga tillskott (typ saltsten) som är konsten. Den nyimporterade hästen står inför att bygga upp en till stor del ny tarmflora. Effektivaste sättet att göra det är att bara äta grovfoder. HH

Ofta så ger man inte betfor utomlands. Det kan man ju tänka på.

Har en bakant som sysslar med islänningar.... Alla hennes importer får under de första 4-6 månaderna bara hö av god kvalitet, saltsten och mycket utevisstelse... Inget annat...

Håller med dig och HH. Endast ett bra hö/hösilage med bra värden och saltsten.

Min ratade allt kraftfoder när jag köpte honom som 2-åring. Hos tidigare ägare hade han gått utomhus dygnet/året om och bara fått ett bra grovfoder. När han börja tycka att kraftfoder var gott fick han Krafft pluss blå/röd, lusernhack, betfor, kalk & mineraler - Han fick absolut inga större mängder, ett par dl av blå/röd & lusern samt ca en näve betrfor. Han kom till Sverige med sin mamma som liten, knappt ett ½ år gammal. //Linda

Det var just något i stil med Probimin som jag tänkte mig, har bara inte fått tag på det här. Annars är det bara hö som gäller just nu. Läser man boken "Förstå din Islandshäst" så rekommenderas just något för mag-tarmbakterierna

Tack för svaren! :bow:

Fast det finns faktiskt inget belägg för att det skulle vara ngn nytta med probimin i den situationen den nyimporterade hästen befinner sig.

Det är ju miljöns och de andra hästarnas mikroorganismer han ska koloniseras av och anpassa sig till, inte probimins. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka