Foder till magert fullblodssto

Piffpuffen

Trådstartare
Hej!

Jag ska ta hem mitt fullblodssto från fodervärden. Tyvärr har hon tappat lite i hull och är lite knotig. Vet sen tidigare erfarenheter av mina tidigare fullblod att det går an att "håll dom i hull" med att det är svårt att "få upp dom".
Någon som har bra tips och trix. Hon kommer få fri tillgång på hö/hösilage under dagarna och under nätterna står hon på halm med lite korna att pilla i sig.

Pratade med någon för drygt ett år sedan som gav sina fullblod olja, men vad för olja (majs/raps m.m?) och hur mycket?

Alla tips mottages tacksamt så jag får en rund och go häst igen.

Sv: Foder till magert fullblodssto

Jag brukar ge våra fullblod ett par kilo lucern och ca 3 dl rapsolja. (utöver kraftfodergivan då alltså) hö har de fri tillgång till men fullblod kan ju vara svåra att få i stora mängder hö.

Jag gillar ett foder som heter Horsespeed. Just för hästar som behöver gå upp i hull. PM:a mig om du vill ha mer info.:idea:

OM du ska ha fri tillgång till grovfoder, se till att det har högt proteininnehåll. :idea:
Ge henne tillräckligt mycket annat att äta så att hon låter bli halmen, för ska man öka hullet så behövs ingen bukfylla utan näring...
Ge kraftfoder. Själv hade jag nog valt Groov 125, för att hålla högt proteinvärde och möjligen hällt på lite olja. Plus lusernpellets - som ger bra med näring som "kostar lite tuggande".
Dvs ge foder som inte kräver så mycket tuggande för att få i sig näringen.

Olja vill jag förtydliga att den är bra om du vet att du får i hästen mycket proteiner. Ligger du back på proteiner så blir det fel med olja.

Är väldigt svårt att komma med råd om man inte vet vad grovfodret har för värden, det är A och O, men det vet du säkert redan.

Krävs det mer protein så skulle jag ge lusern i första hand. Ev linfrökaka och/el soja om grovfodret visar sig vara väldigt proteinfattigt. Om det är mest energi som krävs, så tkr jag att olja är ett bra alt. under förutsättning att hästens mage pallar det. Betfor är inte heller dumt för hullet.

Senast ändrad av en moderator:

Inte halm till svårfödda, de ska ha grovfoder att tugga på, med vettig kvot.

I övrigt vad som är bäst att lägga på beror ju på grovfodret, men jag är förtjust i en kombo av Hestekraft och Krafft Rehab samt olja, men det finns lika många åsikter om vad som funkar bäst som det finns hästägare, nästan iaf.

Olja vill jag förtydliga att den är bra om du vet att du får i hästen mycket proteiner. Ligger du back på proteiner så blir det fel med olja.

som sagt! :bow:
detta är viktigt! det är för vanligt att folk gasar på med olja för att de vet att det innehåller fett och energi. men missar detta som sagt! Oljan sänker kvoten!

som sagt! :bow:
detta är viktigt! det är för vanligt att folk gasar på med olja för att de vet att det innehåller fett och energi. men missar detta som sagt! Oljan sänker kvoten!

Detta förstår jag nog inte riktigt. Jag är med på att kvoten blir lägre om man ger olja och inte har mkt proteiner. Men varför är det inte bra med olja om man vill att hästen ska gå upp i vikt? Är det för att man bara vill att den sak bygga muskler?

Därför att det behövs proteiner OCKSÅ för att få upp hästen i vikt.

Tack för svaret. Jag är medveten om att det även behövs proteiner men har nog lite svårt för det här med att tänka i kvoter.

Tänk såhär. Kvoten räknas protein/MJ.

Olja innehåller ENBART MJ, inget protein alls.

Om du har 100 MJ och 600 gr SRP så har du en kvot på 6. Så lägger du på 1 dl olja som är ca 3½ MJ/dl. Då får du 103,5 MJ, men fortfarande 600 gr srp. Då sänks kvoten till 5,8. Vi snackar decimalaer bara här, men om du har problem med att få UPP kvoten, och har lagt på protein för att få upp den, så raderar du ut en del av det av att ge olja.

Ger du i ex ovan 2 dl olja (ca 7 MJ) blir kvoten 5.6 osv.

Om du istället hade lagt på ett kraftfoder med hög energi, men en kvot på minst 6, iom att det är protein i de med, då hade du fått mer energi men utan att tappa kvoten.

Har du hög kvot, och det bara behövs MJ - då är olja perfekt, för startar du på en kvot på 8 t ex, så kan du hälla i bra mycket olja, mer än vad som är rekommendabelt, innan du får kvotproblem av det.

Totala andelen smärltbart råprotein i foderstaten, dividerat med totala MJ i foderstaten.

T ex om hästen får 100 MJ och 600 gr SRP/dag, så 600/100 = 6, dvs en kvot på 6.

Vill du räkna vad ett foder har för kvot, så tar du smärltbart råprotein/kg foder dividerat med MJ/kg foder.

T ex ett foder med 10 MJ och 120 gram SRP/kg foder har en kvot på 120/10 = 12.

Har du hög kvot, och det bara behövs MJ - då är olja perfekt, för startar du på en kvot på 8 t ex, så kan du hälla i bra mycket olja, mer än vad som är rekommendabelt, innan du får kvotproblem av det.

Jag tror inte att jag har lyckats formulera rätt fråga. Men gör ett nytt försök. Vad händer när man får kvotproblem dvs hur märks det på hästen? Jag menar så här : Om jag har räknat ut en foderstat som stämmer med proteiner och energi och sedan lägger till olja så att kvoten sänks. Vad händer då?

du får lägga till mera proteiner så du kommer i kapp med proteinet med...

”Kvoten” är ju inget existerande behov hos hästen utan en räknekonstruktion som en del tycker underlättar när man räknar foderbehov. (Själv tycker jag det bara krånglar till dock)

En häst behöver en viss mängd protein (eller egentligen vävnadernas byggstenar aminosyrorna). Behovet är ffa relaterat till kroppsmassa. Sen behöver hästens energi – ”bensin”. Här är behovet ganska olika mellan raser och individer. En del är lättfödda, de har ärvt födgeni. Andra är svårfödda, behöver mer ”bensin” för samma arbete.
Det viktiga är att ge hästen det protein den behöver. En häst som behöver mer ”bensin” för ett visst arbete än en annan behöver ju inte automatiskt mer protein.

Så har du räknat åt ett rimligt proteinbehov finns ju ingen anledning att lägga till mer protein bara för att hålla en matematisk kvot konstant. HH

Jag ger mitt fullblod fri tillgång på hösolage. 2 kg lusernpellets, 2 kg krafft grön plus och 2liter vetekli om dagen. Gav groov förut, började med 90 sen 125 men plusen är det ännu mer av "allt" i.
Plus är det som funkat bäst på honom..

Äter fullblodet lusern föredrar jag det, snällt mot magen och bra med protein.

Vårt fullblod är däremot väldigt kräsen, och då går det bara med Hippo Alfa. Bra med protein, dock flera proteinkällor. Fri tillgång på hösilage har även vi.

Några dl linfröolja får han när han arbetar, det har också gjort på sig en del.

Jag tror inte att jag har lyckats formulera rätt fråga. Men gör ett nytt försök. Vad händer när man får kvotproblem dvs hur märks det på hästen? Jag menar så här : Om jag har räknat ut en foderstat som stämmer med proteiner och energi och sedan lägger till olja så att kvoten sänks. Vad händer då?

Det beror på. Om hästens behov av proteiner är täckt, så händer ingenting såvida det inte är en häst som har ett behov av att ha en hög kvot (dock brukar decimalerna inte spela roll där). T ex min valack, han kräver mer protein än tabellerna föreskriver. Men han är också kvotkänslig, så även om han får säg 20% mer protein än tabellerna säger, och så ökar jag bara MJ så jag sänker kvoten, då märks det. På honom är det tydlig skillnad på 6 elelr 7 i kvot.

Men ffa är kvoten av betydelse när man räknar 'från grunden'. Och för att underlätta. Det är hyfsat enkelt att räkna ut ett MJ-behov enligt tabell för en exempelhäst. Det är aningens bökigare om man är ovan att räkna protein, och då kan man enkelt fuska genom att ta MJ * 6 = proteinet. Sen är det - som HH skriver - inte säkert kvoten behöver följa med 'upp' om man höjer MJ. Det beror på hästen, på om man har täckt individens behov av srp.

Men enklast är att låta kvoten hänga med, ochd et är därför den tas upp så ofta.

Men man lär sig ju rätt snart när man börjar räkna vad just ens egen häst kräver, och då är det synnerligen enkelt att använda kvoten att snabbräkna ut proteinet.

Men det går lika bra att räkna proteinbehov och MJ för sig, kvoten kommer vara okej automatiskt då. Men det brukar bli överkurs för de som är nya på att räkna =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 878
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 813
Senast: Dornes
·
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 227
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp! Har ett nioårigt fullblod som är svårfödd. Haft jätteproblem med att hålla hans hull tills i somras när jag börja... 2
Svar
28
· Visningar
2 137
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka