Sv: Foder till mager häst utan muskler, förslag!?
Min dam, 27 år halvblod med anglopappa... föll ur totalt de veckor jag hade bilåkningsförbud, efter planerad höftledsoperation och inte kunde åka ut och titta till henne. Jag överlät henne i stallvärdens vård enligt muntligt avtal och hade en pålitlig vän, som åkte ut en gång i veckan. Enligt de meddelanden jag fick hade hon "tappat lite av överlinjen".
När jag då såg min häst påskafton... för första gången sen 6 april, var jag säker på att det var trotjänaravlivning nästa.
Men:
Nu ett par veckor senare, med lucern, soja och matolja är hullet i stort sett uppe, musklerna börjar accentueras och vi är igång och skrittar henne vid hand på plan mark, i skog med kuperad terräng 2 ggr/v och har börjat idag med longering på böjda spår och provade att trava ett par steg i vardera varvet. "Jobbar" ca 5-20 min/gång
Hon är 1.62 hög och efter vad jag räknat med för två år sen i "full" ridkondition, ca 550 kg i "matchvikt" enligt "uträkningsformel".
För tre veckor sen vägde hon 480 kg enligt måttband och för två veckor sen 490 kg, om vi sen mäter rätt på viktbandet är en annan femma.
Hon får
2-3 kg lucern
550 g soja
125 g betfor (torrvara)
250 g morötter
1 dl olja (sista 14 dagarna)
/dag