Foder till mager häst utan muskler, förslag!?

WS6

Trådstartare
Får i dagarna hem ett fbl sto, 11år och ca 160-165cm mkh, som är mager och utan muskler.
Jag skulle vilja ha förslag och andras tankar på foder och tillskott som är lämpligt att ge för att hon ska komma tillbaka i hull, ork och muskler igen!

Sv: Foder till mager häst utan muskler, förslag!?

Lucern är alltid mitt förstaval. Om hästen skall gå på bete så kommer kanske bara lucern och ev, vitaminer+mineraler, att räcka som tillskott.

Lucern har varit med i mina tankar från början, men jag har inte använt mig av det på många år nu, hur mycket bör jag ge till henne? Och vad ska jag komplettera med tycker ni? (Jag har egna funderingar, men vill höra andras förslag och hur ni har gjort tidigare) =)

Har inga värden på nuvarande hö då detta är från förra året, får snart hem nytt från i år som ska skickas på analys! Och tyvärr bara magert bete att tillgå.

Jag säger väl som jag brukar, har hästen lätt att tappa i hull så ge något som stabiliserar tarmfloran. Exempelvis linfrökaka, irish mash, mag o tarm, ect.

Fullblod behöver dessutom mycket energi och mycket protein, så lusern och olja/svarthavre i kombination med en tarmflore-stabilisator löser nog problemet på ett relativt billigt sätt. Finns även annat färdigfoder som är perfekt.

Min dam, 27 år halvblod med anglopappa... föll ur totalt de veckor jag hade bilåkningsförbud, efter planerad höftledsoperation och inte kunde åka ut och titta till henne. Jag överlät henne i stallvärdens vård enligt muntligt avtal och hade en pålitlig vän, som åkte ut en gång i veckan. Enligt de meddelanden jag fick hade hon "tappat lite av överlinjen".

När jag då såg min häst påskafton... för första gången sen 6 april, var jag säker på att det var trotjänaravlivning nästa.

Men:

Nu ett par veckor senare, med lucern, soja och matolja är hullet i stort sett uppe, musklerna börjar accentueras och vi är igång och skrittar henne vid hand på plan mark, i skog med kuperad terräng 2 ggr/v och har börjat idag med longering på böjda spår och provade att trava ett par steg i vardera varvet. "Jobbar" ca 5-20 min/gång

Hon är 1.62 hög och efter vad jag räknat med för två år sen i "full" ridkondition, ca 550 kg i "matchvikt" enligt "uträkningsformel".

För tre veckor sen vägde hon 480 kg enligt måttband och för två veckor sen 490 kg, om vi sen mäter rätt på viktbandet är en annan femma.

Hon får
2-3 kg lucern
550 g soja
125 g betfor (torrvara)
250 g morötter
1 dl olja (sista 14 dagarna)
/dag

Senast ändrad:

Tackar så mkt för alla svar och funderinga jag fått!
Nu blev det tyvärr så att det inte blev något med denna häst av olika anledningar, för mig en stor besvikelse då jag såg potential i hästen..

Jag tar med mig det som sagts till framtiden, någongång kommer man kanske få användning för det!

Tack igen!

börja med att ta en mask koll för att se om hästen har mask och de dåliga hullet kan bero på de..
Sen hade jag gett lusern hack eller pellets.
Även Olja
Brukar ge mina hästar Vete kli då de är bra för magen gör att de lättare kan ta upp näringen.

Tackar så mkt för alla svar och funderinga jag fått!
Nu blev det tyvärr så att det inte blev något med denna häst av olika anledningar, för mig en stor besvikelse då jag såg potential i hästen..

Jag tar med mig det som sagts till framtiden, någongång kommer man kanske få användning för det!

Tack igen!

okej
tråkigt:(

Mycket tråkigt!
Tack ändå!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve