Sv: Foder till het häst
Om du ska byta till korn kan du göra det successivt. Om du vill hålla fast vid den kraftfodermängd du ger idag bör du kanske inte ersätta allt med korn utan också ge t ex Groov, lucernpellets eller något annat proteinrikt.
Sedan kan det ju vara så att hetsigheten kan ha andra orsaker också utöver miljöbytet och fodret. Går hon ihop med andra hästar i hagen? Om ja - rör de på sig? Ni kanske behöver jobba mera med lydnad?
Jo, jag vet vilken målgruppen är för Groov och att många tävlingsryttare använder det som grundkraftfoder. Men man kan inte bara gå på vad som är rekommenderat utan man måste anpassa det till den enskilda hästens behov. Det är det jag är tveksam till om du har gjort tillräckligt. Tacka 17 för att Krafft och de andra fodertillverkarna rekommenderar stora givor. De vill ju sälja!Genesis skrev:Jag tar inte illa upp, då jag tycker precis likadant som dig. Det är väldigt många som ger deras hästar alldeles för mycket kraftfoder. Det är därför jag ger min häst groov. Groov är anpassad för att ges till avelsston, föl, unghästar och hästar i vila.
Sedan innehåller det mer protein och fett, därför har jag fått tipset att ge det (av foderrådgivare)
Jag ger ändå lite mindre än vad som är rekomenderat.
OK, halvlätt arbete då.Hennes arbetsmängd är inte "lätt", hon rids inte stenhårt, men vi tränar regelbundet varje vecka i både hopp och dressyr.
Mest inriktat mot hopp, då det är en hopphäst.
Hästen har innan gått 1,30 hoppning, och i höst har vi startat 1,10. Nu tränar vi för att starta 1,20-1,30 i vår.
Jäpp, grovfodret är det viktigaste. Du har ett bra hö. Jag håller med dig om att en tränande häst behöver kraftfoder, men det är inte kraftfodret i sig som gör att hästen sätter muskler utan den totala näringsmängden hästen får i sig som gör det i kombination med träningen. 9 kg hö till din häst är inte så mycket egentligen. Det är en giva som är jämförbar med t ex ridskolehalvblod (och de arbetar mer än man kan tro). Eller om jag jämför med min häst. Han är 155 cm, lättfödd welsh/hbl, normalt hull och normalt musklad i förhållande till ålder och arbete, går lätt arbete och får 8 kg hösilage med nästan samma TS-halt som i hö. Protein- och energivärdena är dock lägre än i ditt hö. Utöver hösilaget får han 0,75 kg lucernpellets och 0,25 kg kornkross. Han hittar på för mycket hyss om han får havre.De flesta i min närhet tycker att jag ger hästen för lite krafftfoder, men jag envisas med att grovfodret är det viktigaste. Därför ger jag ett bra hö, och jag ger mycket av detta. Men en häst som tränar så pass mycket som min gör behöver krafftfoder också för att kunna bygga muskler.
Därför har jag valt groov, som är det krafftfoder som är mest "energiskonsamt".
Om du ska byta till korn kan du göra det successivt. Om du vill hålla fast vid den kraftfodermängd du ger idag bör du kanske inte ersätta allt med korn utan också ge t ex Groov, lucernpellets eller något annat proteinrikt.
Sedan kan det ju vara så att hetsigheten kan ha andra orsaker också utöver miljöbytet och fodret. Går hon ihop med andra hästar i hagen? Om ja - rör de på sig? Ni kanske behöver jobba mera med lydnad?