Foder till gammal, mager arab valack

Sv: Foder till gammal, mager arab valack

Min häst har haft fång pga PPID (cushing), en sjukdom som enl senaste forskning är direkt kopplat till åldrande (mao undvikligt) så nej, jag känner mig inte träffad av din kommentar om sten i glashus. :p

Precis som Tiny skriver så är vissa raser (oförädlade, ursprungliga) genetisk insulinresistenta, det är så de har överlevt när det fanns väldigt lite mat. Det är inget som går att undvika, då får man utplåna shetland, araber, welsh osv. Dock har forskning visat att vissa stammar är mer IR än andra, så ett sätt att minska utbredningen vore att ta blodprov av alla avelsdjur och enbart tillåta avel på de som har ett värde under en viss gräns. Tror tyvärr inte att det kommer hända. :(

Om man då äger en av dessa genetisk insulinresistenta raser, så kan man se det som att den är en tickande fångbomb. Om den fodras med foder som har lågt socker/stärkelseinnehåll och motioneras ordentligt så märker man kanske aldrig av detta genetiska problem. Eftersom det som jag skrev är ganska stor variation mellan olika släkter så vet man heller aldrig riktigt hur IR just den hästen är. Med andra ord kan din arab/shettis/welsh/etc kanske äta 2 kg havre utan problem, men en annan kanske får fång bara för att höet har 18% socker (vilket inte är ovanligt). Eftersom fång är en så fruktansvärt smärtsam sjukdom som kräver lång rehab så är det väldigt dumt att chansa på att en häst av dessa raser är bland de få som tål havre ed, när det går att tillföra nödvändig näring på ett sätt som inte innebär en stor fångrisk.

Förstår du nu varför vi inte rekommenderar att öht ge riskraser kraftfoder? Vem vill ha på sitt samvete att deras råd gjorde någons häst svårt sjuk?

Jag tror inte man riktigt fattar hur små marginaler det kan vara innan man själv har ägt en häst som har dessa problem. Nu har ju min som sagt PPID, och det är bara därför han inte tål socker/stärkelse. Han har tidigare gått i gräshage året runt utan problem och alltid varit en slank häst (det är han fortfarande). Med andra ord tillhör han troligtvis en arablinje som inte är så IR. Men för hästar som är svårt IR från födseln kan det innebära att de aldrig klarar av bete eller kraftfoder utan att få fång.

Hoppas att jag klargjort varför jag är "rädd" för kraftfoder.
:)

Senast ändrad:

Man kan inte ta för givit att dom som komma hit för foder råd har en häst som stå i risk zonen bara för att vissa här har det Centur.

Vi uttgå att hästen är nogalunda frisk och ska behändla som en normal häst.
Som i detta fall för TS hästen.

Det är onjödig att sprida paranoja, (hur det nu staves).

Fri tillgång på hö och lägg till någon form av ångkokt müsli. Vad jag märkt gör det under med gamla hästar som behöver upp i vikt

Men om man som Ts har en arab så ligger ju den i riskzonen för fång rent genetiskt. Då är det ju jätteviktigt att ge sådana råd att Ts häst inte blir sjuk av dem eller hur.
Det är ju inte att sprida någon paranoia utan det är att informera om att har man en ras som är predisponibel för fång så ska man vara försiktig.

Allt du säjer är riktig Tiny, your preaching to the choire, halaluja and amen :bow:

Jag vet inte hur långt dom har kommit med gen testing för fång?

I utfodering jag vet av gammelt att torr timothy eller ängs hö med låg stärkelset var bäst för dom häster i risk zone, ingen kraft foder, ingen extra protein som kunde förvandlas till socker, utan salt/mineral och vatten.
Dom häster moda bra och när dom sätts in i arbetet då kunda man börja ger lite havre för vi visst dom skulla bränn av det gänska fort.
Trickset var att vet "när" man skulla ger kraft foder och hur mycket.

Nej jag vet inte alls hur långt eller om det ens forskas på gentestning för fång. Drömmen hade ju varit att alla testade alla hästar precis som man vaccinerar.
Extra protein kan ju behövas ibland. Även en fånghäst måste ju få sina behov tillfredsställda. Protein i sig är inte farligt utan det är snarare källan man måste vara försiktig med.
Havre eller något annat spannmål skulle jag aldrig ge en häst som är IR.

Den ÄR i riskzonen pga att den är en arab, så jo, det måste man faktisk.

Det är ju precis det jag förklarade i mitt inlägg....

Men Tiny, vi kan inte sitta har och säjer att hennes häst är i en risk zone, sänara tvärtom, en lite aldra tunn arab är inte i non risk zone.
Bara for att rasen heter Arab mena inte att den komma att få IR/fång från hö och lite havre!
Har känt månge Arab häster igenom åren som har aldrig haft foderings problem och månge Arab ager som kan intygga detta! hö & havre och långe distanser.
Dessa Island ponnys där i mot för man vara lite försiktig med, där har vi en hel del sjuka hästere.

Tack så hemskt mycket för alla rekommendationer!! Han får nu 10kg i små mängder men fler gånger, samt stor åker full av gräs. Har sagt till ägaren att jag tycker att han bör få lusern som extra till hans kraft foder. Så nu håller jag bara tummarna att dem köper det och börjar ge till han :D

Man ska ta fångrisken på stort allvar när det gäller äldre hästar.
Min fick fång 19 år gammal knappt något kraftfoder och i normalhull, reds 5-6 ggr veckan. Sen har man ett eländesår att få hästen någorlunda frisk och ridbar igen, dyrt, smärtsamt för häst och plånbok dessutom.

Hur mkt havre tror ni det växte på ängarna när de var vildhästar? Eller majs för den delen?

En hel del. Varken havre eller majs är nåt som uppfunnits efter världskrigen. Visst, de är förädlade, men inte så mycket på näringsinnehåll som andra egenskaper.

Varken Tiny eller jag säger att INGA araber kan äta havre. Tvärtom, jag förklarade ju att graden av IR varierar mycket mellan olika stammar, och dessutom att min egen inte varit IR (inte innan han blev 20 år och fick cushing).

Problemet är att man inte VET om x arab tillhör de som utan problem kan äta kraftfoder eller de som får fång av det, innan man står där med en fånghäst. Därför måste man vara försiktig.

TS arab kanske tål att äta havre utan några som helst bekymmer, men eftersom den tillhör en riskras så tycker iaf jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. De allra flesta hästar kan hålla hullet och prestera på hobbynivå på hö, lusern och betfiber. Så varför chansa när man kan uppnå det önskvärda resultatet (bättre hull) med grovfoder? :)

En sak jag tycker är viktig också är tuggtiden. Det är ju tyvärr inte alla hästar som går i hage där de har något att pilla med.
Därför tycker jag mycket grovfoder är att föredra om hästen bara har ok tänder.

Min 30-åriga ponny(ej arab) går på 13 kg hösilage med hög ts(utöver lite annat) just för att få tuggtid. Han är dammallergiker och kan därför inte äta torrhö.

Varken Tiny eller jag säger att INGA araber kan äta havre. Tvärtom, jag förklarade ju att graden av IR varierar mycket mellan olika stammar, och dessutom att min egen inte varit IR (inte innan han blev 20 år och fick cushing).

Problemet är att man inte VET om x arab tillhör de som utan problem kan äta kraftfoder eller de som får fång av det, innan man står där med en fånghäst. Därför måste man vara försiktig.

TS arab kanske tål att äta havre utan några som helst bekymmer, men eftersom den tillhör en riskras så tycker iaf jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. De allra flesta hästar kan hålla hullet och prestera på hobbynivå på hö, lusern och betfiber. Så varför chansa när man kan uppnå det önskvärda resultatet (bättre hull) med grovfoder? :)

Alla hästar kan ligga i risk zone med ett okunnig hästhållning!

Skillnad är kostnad och näring!
Havre är billigar än lusen och betfor.
Innhåller mer näring per kg. än dom två ändra.

Vi har gett havre till hästar i tusental år utan non problem och nu är det "STOR RISK:arghh:"
Right :angel:

Grym skillnad på stärkelsen i havre, lusern o betfor.
Jag ryser.

Så?
Vi prata inte om era sjuka hästar!

Du för börja ett nytt IR tråd där nik kan prata stärkelsen till hjärtan glädja.

Hur ser du på tuggtid?
Dvs om en häst inte har att pilla med i hagen eller box, tycker du 6 kg grovfoder är lagom iaf?

Hi T.
Som jag sa tidigär om det var min häst....öka ett par kg. + en skop havre, se om han börja lägga på sig.
Tugg tid rakar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama