Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1.5 % av hästens vikt är nedre gränsen för vad man kan ge hästen utan att det räknas som djurplågeri.
Det bli så mycket motsägelset bland dessa foder expertena CK att det kan inte vara lätt för dom ej invigd.
Vem ska dom tro på?
Vi gammle som har foderet arbetenda häster i alla år med hö & havre;
Eller dessa nubess som fodra fri tilllgång med rajgräs ensilage som är avsätt för mjölk ko?
Vill påpeka att när jag växt upp (USA där vi hade ensilage sen långa tid) var det given som ett Supplement med malad säd, bas foder för ko var "Hö", olika typ men Timothy var den bäste tug material, dom blev så finn i magen, dom fick inte denna ränna skit som ko få nu för tiden.
En gång i tiden så lärde jag mej tummregeln:
Minimum 1,5 kg hö per hundra kg häst och maximum 1,5 kg kraftfoder per hundra kg häst.
Hur står sej den tummregeln idag? Måste väl kanske modifieras lite idag när vi har så otroligt mycket färdigfoder som inte fanns då.
Vem är det mer än du som har skrivit om rajgräs och vem är det som förespråkar att man ska ge det? Rajgräs ska man undvika att ge till hästar eftersom det innehåller så mycket socker.
Har man någon hum om foder så är det inte särskilt svårt att veta vem man ska lita på. En person som uppmuntrar till att ge en häst som är i riskzonen för att få fång havre visar ju tydligt att hen inte har särskilt mycket kunskaper.
Havre är något man tar till till en häst som inte ens är i närheten av att få fång om som inte har någon ärftlig risk att få fång när hästen inte kan äta mer hö och där varken lusern och/eller betfiber och/eller olja och ev. något proteinkoncentrat om proteinbehov finns gör att hästen tar sig. Jag har inte träffat någon sådan häst men jag har ju inte träffat alla så de kan ju finnas
Hästen är och förblir en gräsätare och då är det gräs man ska ge i första hand. Inte foder med en massa socker och stärkelse.
Jag kastar inte sten. Vart skulle jag kasta dem menar du?
Att ha hästar som är i genetisk riskzon till att få fång innebär att man måste lära sig hur man om möjligt kan undvika att ens hästar får fång. Sedan finns det ju tyvärr sjukdomar som kan göra att hästen får fång ändå trots alla försiktighets åtgärder.
Givetvis får man ju ta reda på vad för gräs bonden odlar. Jag köper timotejhö. Jag vill varken ha klöver (min ena häst tål inte klöver) eller rajgräs i mitt hö.
1.5kg per 100vikt, stämmer rätt bra
Tummregeln efterfjols inte alls av månge berörenda på foder typ, reglen var för utfodering av häst hö för häster i arbetet, för det mesta fält torket timothy. Nu är det inplästet ensilage med höger vatten hält, du för ger mer for att nå upp till timothys torrsubstans/fiber nivå. Problemet är att hästen klara inte av att äte såna mängder och uttföra non arbetet.
Det är oxå änledning till alla obiss häster, för mycket mat och för mycket mat i maten.
Du svara på mitt inlägg och jag tog för givit att det var jag du änsåg som saknar kundskap, har jag fel be jag om urslkt.
Angåenda den arvs biten, av gammelt, avle man inte på fång häster, man ta inte chansen!
Hur mycket av dagens IR/Fång häster berör på arv, dagens uttfodering eller en kombination kan man fråga sig.
Tillbaka till Gammal, Mager Arab Valack där det är inge fråga om Fång:
Tro jag sa "efter tand och mask kontrol öka timothy med ett par kg. hjälpa inte det då skulla jag börja med havre, eventualt havre/majs.
1.5kg per 100vikt, stämmer rätt bra
Tummregeln efterfjols inte alls av månge berörenda på foder typ, reglen var för utfodering av häst hö för häster i arbetet, för det mesta fält torket timothy. Nu är det inplästet ensilage med höger vatten hält, du för ger mer for att nå upp till timothys torrsubstans/fiber nivå. Problemet är att hästen klara inte av att äte såna mängder och uttföra non arbetet.
Det är oxå änledning till alla obiss häster, för mycket mat och för mycket mat i maten.