Foder till gammal, mager arab valack

Sv: Foder till gammal, mager arab valack

1.5 % av hästens vikt är nedre gränsen för vad man kan ge hästen utan att det räknas som djurplågeri.

Det bli så mycket motsägelset bland dessa foder expertena CK att det kan inte vara lätt för dom ej invigd.

Vem ska dom tro på?
Vi gammle som har foderet arbetenda häster i alla år med hö & havre;
Eller dessa nubess som fodra fri tilllgång med rajgräs ensilage som är avsätt för mjölk ko?

Vill påpeka att när jag växt upp (USA där vi hade ensilage sen långa tid) var det given som ett Supplement med malad säd, bas foder för ko var "Hö", olika typ men Timothy var den bäste tug material, dom blev så finn i magen, dom fick inte denna ränna skit som ko få nu för tiden.

Att han har magrat nu på vårkanten kan bero på att han sätter sommarpäls och då kräver hästen mer protein och energi än vanligt. Jag hade gjort en analys på höet och räknat ut en foderstat efter det och fodrat lite extra med protein och energi.

Kolla även om hästen behöver avmaskas och ta en titt på hästens tänder så du är säker på att hästen faktiskt kan tugga sönder sin mat och ta upp fodrets innehåll. :)

Håller med många andra, 6kg låter väldigt lite -och särskilt om den är mager. Mina stora hästar äter 15kg hösilage nu, åt tidigare 12kg hö/dag och den ena är en lättfödd "ponnylik" variant.

I mina ögon hade 9kg varit mer normalt för en ponny och sedan ett par kilo till om den är tunn. Sedan lucern och olja, kanske Krafft Groov 125 eller liknande. Säger som min mamma brukar säga till mig "var inte rädd för att mata på!". (med reservation för känsliga hästar med fångrisk och andra orsaker till extra försiktighet).

En gång i tiden så lärde jag mej tummregeln:
Minimum 1,5 kg hö per hundra kg häst och maximum 1,5 kg kraftfoder per hundra kg häst.

Hur står sej den tummregeln idag? Måste väl kanske modifieras lite idag när vi har så otroligt mycket färdigfoder som inte fanns då.

Om svaret var riktat till mig (men gissar att det var knapplån).

Om jag hade gett min största häst 1,5kg hö / hundra kilo häst så skulle han få 9kg hö/dag. Det hade varit för lite för honom. Hade kunnat funka sommartid om han gick på ganska mycket gräs samtidigt. Han är relativt svårfödd.
Den "lilla" hade den tumregeln funkat bättre för, i dagsläget hade hon kunnat äta den hömängden utan att falla ur.

Kraftfoder får den stora (per dag):
2,5 kg Krafft Groov 125
5 dl Betfibermix (som blöts upp)

Den lilla:
1,5 kg Kraft Groov 125

Aha! Är det dörför alla skriver *kl* :D fattar ju inte allt jag!

Nä, jag ger inte heller så lite grovfodrer. Det är ju bara en tummregel som anger min och max. Gammal dessutom, många år sedan jag lärde den.

Det bli så mycket motsägelset bland dessa foder expertena CK att det kan inte vara lätt för dom ej invigd.

Vem ska dom tro på?
Vi gammle som har foderet arbetenda häster i alla år med hö & havre;
Eller dessa nubess som fodra fri tilllgång med rajgräs ensilage som är avsätt för mjölk ko?

Vill påpeka att när jag växt upp (USA där vi hade ensilage sen långa tid) var det given som ett Supplement med malad säd, bas foder för ko var "Hö", olika typ men Timothy var den bäste tug material, dom blev så finn i magen, dom fick inte denna ränna skit som ko få nu för tiden.

Vem är det mer än du som har skrivit om rajgräs och vem är det som förespråkar att man ska ge det? Rajgräs ska man undvika att ge till hästar eftersom det innehåller så mycket socker.
Har man någon hum om foder så är det inte särskilt svårt att veta vem man ska lita på. En person som uppmuntrar till att ge en häst som är i riskzonen för att få fång havre visar ju tydligt att hen inte har särskilt mycket kunskaper.
Havre är något man tar till till en häst som inte ens är i närheten av att få fång om som inte har någon ärftlig risk att få fång när hästen inte kan äta mer hö och där varken lusern och/eller betfiber och/eller olja och ev. något proteinkoncentrat om proteinbehov finns gör att hästen tar sig. Jag har inte träffat någon sådan häst men jag har ju inte träffat alla så de kan ju finnas ;)
Hästen är och förblir en gräsätare och då är det gräs man ska ge i första hand. Inte foder med en massa socker och stärkelse.

En gång i tiden så lärde jag mej tummregeln:
Minimum 1,5 kg hö per hundra kg häst och maximum 1,5 kg kraftfoder per hundra kg häst.

Hur står sej den tummregeln idag? Måste väl kanske modifieras lite idag när vi har så otroligt mycket färdigfoder som inte fanns då.

1.5kg per 100vikt, stämmer rätt bra:up:
Tummregeln efterfjols inte alls av månge berörenda på foder typ, reglen var för utfodering av häst hö för häster i arbetet, för det mesta fält torket timothy. Nu är det inplästet ensilage med höger vatten hält, du för ger mer for att nå upp till timothys torrsubstans/fiber nivå. Problemet är att hästen klara inte av att äte såna mängder och uttföra non arbetet.
Det är oxå änledning till alla obiss häster, för mycket mat och för mycket mat i maten.

Vem är det mer än du som har skrivit om rajgräs och vem är det som förespråkar att man ska ge det? Rajgräs ska man undvika att ge till hästar eftersom det innehåller så mycket socker.
Har man någon hum om foder så är det inte särskilt svårt att veta vem man ska lita på. En person som uppmuntrar till att ge en häst som är i riskzonen för att få fång havre visar ju tydligt att hen inte har särskilt mycket kunskaper.
Havre är något man tar till till en häst som inte ens är i närheten av att få fång om som inte har någon ärftlig risk att få fång när hästen inte kan äta mer hö och där varken lusern och/eller betfiber och/eller olja och ev. något proteinkoncentrat om proteinbehov finns gör att hästen tar sig. Jag har inte träffat någon sådan häst men jag har ju inte träffat alla så de kan ju finnas ;)
Hästen är och förblir en gräsätare och då är det gräs man ska ge i första hand. Inte foder med en massa socker och stärkelse.

Mycket av det som bonder odla är Rajgräs, fösta sköd snabb växt, 2-3 avkästning per sesong.

Ingen har sakt att man ska ger kraftfoder till häster i "risk zone".
Man för fråga om kundskap hos folk med häster i risk zonen eller har tippet över känten till sjukdom?
Var försiktig med att slänga sten Tiny.

Jag kastar inte sten. Vart skulle jag kasta dem menar du?
Att ha hästar som är i genetisk riskzon till att få fång innebär att man måste lära sig hur man om möjligt kan undvika att ens hästar får fång. Sedan finns det ju tyvärr sjukdomar som kan göra att hästen får fång ändå trots alla försiktighets åtgärder.

Givetvis får man ju ta reda på vad för gräs bonden odlar. Jag köper timotejhö. Jag vill varken ha klöver (min ena häst tål inte klöver) eller rajgräs i mitt hö.

Senast ändrad:

haller med leafhill. timothy ar det bastaoch ryegrass ar toppen for hastarna. ensilage ar inte bra forpallar, men det ar billigare an torrt ho sa de flesta anvander det..
jag har anvant hosilage i vinter menborjade for en manad sedan med torrt hoigen.. det (free choice) och mineraler sedanhastar inte arbetar.. (jaghar varit skadad)..de arintefeta mende ar i good hull, gammel pallen pa 26 har ocksa fatt lite extra crossed Korn, plus massor av bvitamin. Aldre hastar har svarare vid palsfallning och behover B.. forresten, en 20 ar arab ar inte gammal.. har 5 stycken over 25 "back home" och de rids minst en gang i veckan.. latt mendock ridna.. forstas, om man har brutit ner araben med ridning for tidigt i deras liv typ nar de ar 3 eller sa ar de sakert "gamla" vid 20..
lycka till med pallen, hoppas han far ata mkt gras i sommar..

Jag kastar inte sten. Vart skulle jag kasta dem menar du?
Att ha hästar som är i genetisk riskzon till att få fång innebär att man måste lära sig hur man om möjligt kan undvika att ens hästar får fång. Sedan finns det ju tyvärr sjukdomar som kan göra att hästen får fång ändå trots alla försiktighets åtgärder.

Givetvis får man ju ta reda på vad för gräs bonden odlar. Jag köper timotejhö. Jag vill varken ha klöver (min ena häst tål inte klöver) eller rajgräs i mitt hö.

Du svara på mitt inlägg och jag tog för givit att det var jag du änsåg som saknar kundskap, har jag fel be jag om urslkt.

Angåenda den arvs biten, av gammelt, avle man inte på fång häster, man ta inte chansen!
Hur mycket av dagens IR/Fång häster berör på arv, dagens uttfodering eller en kombination kan man fråga sig.

Tillbaka till Gammal, Mager Arab Valack där det är inge fråga om Fång:
Tro jag sa "efter tand och mask kontrol öka timothy med ett par kg. hjälpa inte det då skulla jag börja med havre, eventualt havre/majs.

Tummregeln efterfjols inte alls av månge berörenda på foder typ, reglen var för utfodering av häst hö för häster i arbetet, för det mesta fält torket timothy. Nu är det inplästet ensilage med höger vatten hält, du för ger mer for att nå upp till timothys torrsubstans/fiber nivå. Problemet är att hästen klara inte av att äte såna mängder och uttföra non arbetet.
Det är oxå änledning till alla obiss häster, för mycket mat och för mycket mat i maten.

Jamen god dag yxskaft!!:D Självklart är det ju därför tummregeln inte stämmer fullt ut. För att vi fodrar med hösilage. :idea:
Satt ju här och funderade, att förr när vi fodrade så stämmde tummregeln ju. Mitt halvblod på 165 cm (600kg) gick ju alldeles utmärkt att ge ca 10 kg hö/dag. Det var ju torrhö det. :)

Du svara på mitt inlägg och jag tog för givit att det var jag du änsåg som saknar kundskap, har jag fel be jag om urslkt.

Angåenda den arvs biten, av gammelt, avle man inte på fång häster, man ta inte chansen!
Hur mycket av dagens IR/Fång häster berör på arv, dagens uttfodering eller en kombination kan man fråga sig.

Tillbaka till Gammal, Mager Arab Valack där det är inge fråga om Fång:
Tro jag sa "efter tand och mask kontrol öka timothy med ett par kg. hjälpa inte det då skulla jag börja med havre, eventualt havre/majs.

Nej man ska ju absolut inte avla på hästar som själva har haft fång men även ett sto/hingst som inte har haft fång själv kan ju ha lättare rent genetiskt att få fång beroende på ras. En newforest, en arab, en shetlandsponny, en fjording, en connemara, en islandshäst eller en häst ifrån någon annan ras som ursprungligen kommer ifrån ifrån levnadsförhållanden där det premierades att kunna överleva på ingenting är alltid i riskzonen till att få fång. Dvs. alla kallblod och alla ponnyraser. Därför måste man vara extra uppmärksam och tänka sig för hur man fodrar dem. Det är superviktigt att inte släppa dem på annat än magert bete och då gärna ändå med betesreducerare iallafall i början av sommaren och se till att de aldrig riskerar att få i sig fruset gräs. Det är också vettigt att ha en uppgrusad hage som hästarna kan gå i halva dygnet iallafall fram till midsommar alternativt ha dem på box halva dygnet fram till midsommar. Man ska vara noga att alltid hålla nere socker och stärkelsehalten i fodret man ger och se till att hästarna håller sig slimmade. Man ska ha koll på mankammen så att inte den börjar svullna upp och så att inga fettdepåer uppstår och man måste vara noga med att magen hålls i bra skick. Man ska också se till att motionera sina hästar så mycket man bara kan. Man måste lära sig alla symptom på fång så att man genast kan behandla hästen på rätt sätt om det värsta ändå skulle hända.
Fång är den absolut värsta sjukdomen som finns. Den är så lömsk och kan slå till så hårt och den slår obönhörligen. Man måste verkligen göra allt man kan för att hästarna ska få hålla sig friska.
Sedan är det ju så att en häst kan vara superfet hela sitt liv, få flera kg havre och bara gå i hagen och skrota och ändå aldrig få fång medans en annan i övrigt slimmad häst som får rätt foder får fång när den står på boxvila pga en annan skada. Man kan ju aldrig veta men har man en häst som har fång genetiskt betingat så ska man vara försiktig.

Jag tror att en av orsakerna till att det verkar vara mycket fånghästar nu dels är att stärkelserikt foder är relativt billigt och det säljs i flashiga säckar med fina namn och tillverkarna lovar guld och gröna skogar. Folk utan foderkunskap ger fodret som de gillar istället för det fodret som hästen behöver ha.
En annan orsak tror jag är att vi idag kan vi behandla fång på ett helt annat sätt. Förr togs fånghästar som inte repade sig själva bort och sen var det inget mer med det. Idag överlever fler och då pratas det om det mer.
En tredje orsak är internet, förr hörde man om bekantskapets hästar medans man idag kan läsa om mängder av hästar och självklart känns det som om fler får fång då.

Araben går säkert upp i vikt så fort de höjer högivan till normal nivå för 6 kg är ju alldeles för lite för en arab om det inte är en miniminiarab ;) och det tror jag inte att det är. Jag menar, shettisen jag hade här i vintras fick ca 5 kg hö/dag och det höll hon sig fin på. Visserligen har jag låga energivärde på mitt hö men ingen vet ju vad för värde Ts hästs hö har så den kan ju lika gärna få lika många mj som shettisen fick här.
Precis som du skriver så bör parasitstatus och tandstatus kontrolleras också så att det inte är där det felar.

Allt du säjer är riktig Tiny, your preaching to the choire, halaluja and amen :bow:

Jag vet inte hur långt dom har kommit med gen testing för fång?

I utfodering jag vet av gammelt att torr timothy eller ängs hö med låg stärkelset var bäst för dom häster i risk zone, ingen kraft foder, ingen extra protein som kunde förvandlas till socker, utan salt/mineral och vatten.
Dom häster moda bra och när dom sätts in i arbetet då kunda man börja ger lite havre för vi visst dom skulla bränn av det gänska fort.
Trickset var att vet "när" man skulla ger kraft foder och hur mycket.

När jag menar 1,5 % av hästens vikt så är det givetvis 1,5 % torrsubstans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama