Foder till gammal, mager arab valack

obbbi

Trådstartare
Jag har äran av att vara ryttare till en underbar gammal arab herre på 20 år, och har märkt nu under våren att han börjat tunna ut ganska extremt, man kan se rebena och känna dem, smal över ryggraden samt sidorna av rumpan. Ägaren har äntligen förstått att nått måste göras.
Så förutom att få mera hö, vilket foder rekommenderar ni? Han är väldigt pigg och glad, älskar att vara ute i skogen och rids inte mer än 3 gånger i veckan(vågar inte rida hårt nu när han är så) Han va smal förra året också men blev fin på sommaren efter ha ätit upp sig.

Sv: Foder till gammal, mager arab valack

Det är omöjligt att svara på om det inte finns nån näringsanalys på höet.
Men börja med att ge honom fri tillgång på hö och massor med gräs.

Är det länge sedan tänderna kollades? Är det nåt vaj i munnen kan det gör att hästen magrar. Är han kollad för maskförekomst?

+1 på MonteRose. Hur ser tänderna ut? Vad äter han nu?
Lucern, olja och mycket hö kanske kan vara nåt?

Höet har låg näringsvärde, så ägaren vill inte ge mer eftersom det bara blir bukmage då. Tänder var fina sist de kollades(höstas har jag för mig) Nu så får han 6kg hö, pellets på kvällen med extra vitaminer samt bvitaminer.

Fri tillgång på hö, och så lusern och olja, och eventuellt mineraler/vitaminer vid behov. Enklast och fungerar på de flesta för smala hästar, sen kan man behöva något mer beroende på värdena på höet.
6 kg hö till en tunn arab låter väldigt lite.

Bukmage får han inte av att äta mycket hö om det inte är väldigt grovt. Bukmagen kommer av proteinbrist. Det är viktigt för hästens välmående att den får äta mycket grovfoder. Behöver han extra så ge lusern och linfröolja. Då får han både energi och protein.

6 kg är alldeles för lite för en arab! Inte ett dugg konstigt att han är tunn. Min äter det dubbla och utöver det 3 kg betfiber och 0.5 kg linfrö.

Ge fri tillgång på hö och lägg till lusern och betfiber. Finns eg ingen maxmängd på dessa foder eftersom det är grovfoder, men mellan 1-3 kg av varje brukar vara lämpligt.

Jag förstår inte vad problemet är? Kraftfoder heter det. Det finns massor av bra produkter på marknaden. Varför i hela fridens namn är folk så rädda för att fodra med kraftfoder???

6 kg är alldeles för lite för en arab! Inte ett dugg konstigt att han är tunn. Min äter det dubbla och utöver det 3 kg betfiber och 0.5 kg linfrö.

Ge fri tillgång på hö och lägg till lusern och betfiber. Finns eg ingen maxmängd på dessa foder eftersom det är grovfoder, men mellan 1-3 kg av varje brukar vara lämpligt.

15.5kg. måste vara en j-vle elefant :crazy:

Beror lite på vilket kraftfoder man ger och hur mycket.
En djungel på kraftfodermarknaden med bra och dåliga kraftfoder.
Typ av häst och bakgrundshistorik.
Lucern i stora mängder kan göra en del hästar lösa i magen.
Äldre hästar kan ha vissa sjukdomar liggande på lur och då är det extra viktigt att välja rätt foder och inte lita på försäljningsknepen.
Hög andel av fett och protein, låg andel socker/ stärkelse är bättre för hästen.
6 kg hö är på tok för lite hö ens för en överviktig häst i den storleken.

Jag förstår inte vad problemet är? Kraftfoder heter det. Det finns massor av bra produkter på marknaden. Varför i hela fridens namn är folk så rädda för att fodra med kraftfoder???

Du vet hur jag tänker kenneth, havre. Men vad/vilket kraftfoder har du tänkt dig?

För att kraftfoder innehåller i de flesta fall en massa stärkelse och stärkelse är inte lämpligt för hästmagar. Ju längre man kan hålla sig till hästens naturliga föda desto bättre.

Vaddå "naturlig föda"?
Säg den löshäst som inte gladeligen äter av diverse växter i naturen. Havre, korn, majs osv är inga konstgjorda produkter. I och för sig är de väl lite mer förädlade, men även de flesta vallgräs är inte direkt "naturliga".

Jag får uppfattningen att fler och fler hästar är magra, just för att ryktet går att kraftfoder är "farligt".

De allra flesta hästar klarar av att hålla hullet med ordentligt grovfoder. Högpresterande hästar får man självklart ge ett mer energitätt foder.

Sen att folk inte har en aning om vad de ger sin häst att äta är ju ett problem i sig.

6kg näringsfattigt hö låter väldigt lite. En analys skulle ju underlätta så ni vet vad den får i sig, men utan den skulle jag öka högivan ordentligt och komplettera med soja för att få upp proteinmängden. Ev lusern.

Ge helst fri tillgång på hö men minst 12 kg. 6 kg skulle min arab aldrig ha klarat sig på. Inte ens när han bantade fick han så lite. 6 kg är svältkost.
Ge något kilo melassfri betfiber och någon dl olja ihop med något kilo melass fri lucern fördelat på minst två men gärna tre fodringstillfällen/dag. Både betfiber och lusern räknas till grovfoder och de flesta hästar brukar tåla det bra. Vänj in försiktigt och en sak i taget så att du vet vad han reagerar på om han skulle reagera.
Hur är det med parasitstatusen? Har det tagits något maskprov nu i vår och vad visar det isåfall?
Har du/ni någon analys på hö´t eller säger bara ägaren att det är dåligt? Vad baserar hen det på isåfall och vad är det som är dåligt?
Hästar blir inte bukiga av att de får tillräckligt med grovfoder. De blir bukiga av att de har proteinbrist.

Hur mkt havre tror ni det växte på ängarna när de var vildhästar? Eller majs för den delen?

Att vi inte rekommenderar massa havre till en 20 år gammal häst som rids lätt 3 ggr i veckan borde säga sig själv, vi tänker inte råda någon att risker fodra sin häst sjuk. Araber är bland de raser som är genetisk disponerade för IR.

En häst som arbetar hårt kan behöva stärkelserikt foder för att ha lättillgänglig energi i sina muskler. En äldre häst som enbart motioneras lätt har inget sånt behov, och det finns bättre sätt att tillföra näringen den behöver.

Det går alldeles utmärkt att få hull på hästen genom att öka mängden av hö och lägga till skonsam energi i form av stärkelse och sockerfria foder som betfiber, olja och lusern. Det visar båda forskning och erfarenhet. Det är dyrare än att ge kalorierna i form av havre men skonsammare för hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama