Sophia_
Trådstartare
Har en annan tråd uppe ang mitt gamla sto (-85) som varit uthyrd 2,5 mån på foder. Var och hälsade på och möttes av ett muskelfritt staket. Det är inte så farligt att det kan kallas vanvård men hon har helt klart förlorat alla ryggmuskler (man kan urskilja ryggkotorna med bara blicken) och även en hel del hull.
Denna häst har alltid varit svårfödd och har vintertid ätit ca 15 kg hö, vilket i princip innebär fri tillgång för det är vad hon hinner få i sig.
Självklart hämtar jag nu hem henne och min fråga är vad jag ska fodra med för att hon ska kunna gå upp i hull och senare även få tillbaka sina muskler.
Har gnm ridklubben tillgång till hösilage med 62% ts, 42 g smrp samt 6,3 MJ. (Har tyvärr inga uppgifter på kalcium och fosfor.)
Vad ska jag ge henne utöver så mycket som möjligt av detta?
Denna häst har alltid varit svårfödd och har vintertid ätit ca 15 kg hö, vilket i princip innebär fri tillgång för det är vad hon hinner få i sig.
Självklart hämtar jag nu hem henne och min fråga är vad jag ska fodra med för att hon ska kunna gå upp i hull och senare även få tillbaka sina muskler.
Har gnm ridklubben tillgång till hösilage med 62% ts, 42 g smrp samt 6,3 MJ. (Har tyvärr inga uppgifter på kalcium och fosfor.)
Vad ska jag ge henne utöver så mycket som möjligt av detta?