Foder till gammal häst

Sv: Foder till gammal häst

Om hästen ser ut som på bilden, hade jag tagit bort höet och fodrat uppblött lusernpellets eller hack istället (bägge blöta alltså). Det säkerställer att grovfodret är av hög kvalité (lusern räknas ju som grovfoder).

Betfor (för smakligheten och tarmarna), olja (för energin, jag hade ökat betydligt från den dl du nämner här) och Hippo Alfa (som är högt i energi och protein och dessutom snällt mot magen, något som kan vara problem med kraftfoder). Jag hade inte fodrat med havre, spannmål hade jag undvikt.

Nu har du inte tillgång till Hippo skriver du, finns det ingen möjlighet alls?
 
Sv: Foder till gammal häst

Vad jag vet så nej. Men ska be ägaren kolla upp det! Ska som sagt testa salsa. Men vet inte alls vilken sort det är. Då jag ej beställt och då det som sagt inte är min häst. S¨kan jag inte béstämma i slutändan. Utan jag kan bara ge tips!

Tyvärr gillar hoj ej blöt mat. Betfor funkar men ej så mycket lucerne som vi velat. Ska kolla upp hack!
 
Sv: Foder till gammal häst

Tyvärr gillar hoj ej blöt mat. Betfor funkar men ej så mycket lucerne som vi velat. Ska kolla upp hack!

Hippo Alfa är små mjuka lucernpellets med lite mer näringsämnen i - de kan ges torra och tuggas oftast bra även av mycket unga resp gamla hästar! Hade en gång ett extremt svårfött gammalt avelsto som fick 2 kg 4 ggr/dygn när hon gav di - och då var det en liten kräsmagad islandshäst så det brukar slinka ner lätt!

En annan 35-årig valack levde i princip bara på det, det är ju ett slags grovfoder så man behöver inte ge svårtuggat hö.
 
Sv: Foder till gammal häst

Ger min svårfödda, visserligen unga, travardam Spillers Senior conditoning mix . Verkar funka bra och ska vara lättuggat för äldre hästar.
Har även gett Hippo Alfa med bra resultat på henne, min gammelman gick ett tag på groov 125 men hans mage krånglar ofta vid färdigfoder så han äter enbart lucern.
dsc02787_102911591.jpg
. När hon kom
dsc_0393_104044776.jpg
ca en månad och många kilo mat senare...
 
Sv: Foder till gammal häst

Olja innehåller ca 3-3,5 MJ per 100g. Med en så stor häst kan man ge rätt mycket olja om man delar upp det på flera givor.
Ökar ägaren upp det till 1 liter olja om dagen blir det ca 30-35 MJ och det motsvarar ca 4-5 kg hö eller 3kg havre. Givetvis får man tänka på proteinet men fett är en bra energikälla.
// Linda
 
Sv: Foder till gammal häst

Trodde inte amn kunde ge så mycket olja! Men ska framföra det till ägaren! Tror dock ej hästen kommer äta det;) Hon gillar som sagt inte blöt mat så mycket;)
 
Sv: Foder till gammal häst

Mitt gammla lippizaner sto (29) ger jag dynavena senior funkar utmärkt .
Det är även strå i detta foder, gå in på dynavenas sida och kolla;)

Tesora
 
Sv: Foder till gammal häst

*kl*

en liten tanke bara, men om man bara kan få tag på kraffts sortiment där manbor, så är det kanske inte så informativt att få tips om andra märken? Jag förstår att det är i all välmening, men har manbara granngården att tillgå så har man...

jag har själv bara granngården att tillgå, och dessutom 10 mil dit, så jag förstår dilemmat.

Jag har också ett äldre pensionerat avelssto som fallit ur lite nu under sensommaren. Vi har turen att ha ett ganska bra hösilage, samt en mycket matglad dam så hon får just nu 0,5 kg betfor + 0,75 kg krafft groov 125 + biotin och morötter förutom fri tillgång på grovfodret.

Vi har heller ingen analys än, men väntar på den från höbonden. Jag har valt att inte göra egen analys eftersom det bara skulle ge resultat på den aktuella balen, då väntar jag hellre med hans egen analys från fälten och fodrar med ögat tills dess och det fungerar bra det med (det var ju trots allt så man gjorde förr och hästarna mådde och presterade bra då också eller hur ;)) Att jag trots frånvaro av analys tycker vi har ett bra hösilage beror helt enkelt på att det luktar gott, är av bra hygienisk kvalitet och att jag inte längre kan ha hingsten på fri tillgång, då han började bli tjock :S
 
Sv: Foder till gammal häst

Vaddå analys på den aktuella balen?

Tar man inte stickprov från flera där man även får med de olika skördarna (tidig, den senaste) så att man får ut ett riktvärde?

För en analys är väl inget exakt utan just ett riktvärde?
 
Sv: Foder till gammal häst

Vaddå analys på den aktuella balen?

Tar man inte stickprov från flera där man även får med de olika skördarna (tidig, den senaste) så att man får ut ett riktvärde?

För en analys är väl inget exakt utan just ett riktvärde?

Fast är balarna plastade när man får dem så kan man inte gärna skära upp varenda bal:/
 
Sv: Foder till gammal häst

Vaddå analys på den aktuella balen?

Tar man inte stickprov från flera där man även får med de olika skördarna (tidig, den senaste) så att man får ut ett riktvärde?

För en analys är väl inget exakt utan just ett riktvärde?

Jo, jag hämtar hem en bal åt gången bara så för mig blir det så, det skulle jag givetvis ha sagt i mitt förra inlägg.

Givetvis kan jag spara lite från varje bal i frysen, men det skulle knappast gå fortare att få ihop från nog många balar för att få till ett "statistiskt rätt" snittvärde - än att jag väntar på bondens egen analys där han tar stickprover från en massa balar.
 
Sv: Foder till gammal häst

Ja då blir det ju helt klart knepigare..Men går det inte att fråga bonden i förtid om en analys då?
 
Sv: Foder till gammal häst

Visst förstår jag det, men affären är ju faktiskt oftast det sämsta och dyraste sättet att få hem foder. Att beställa med leverans om man vet att det går en pall är ju oftast fullt rimligt, men många glömmer det alternativet.
 
Sv: Foder till gammal häst

Visst förstår jag det, men affären är ju faktiskt oftast det sämsta och dyraste sättet att få hem foder. Att beställa med leverans om man vet att det går en pall är ju oftast fullt rimligt, men många glömmer det alternativet.

Det håller jag helt klart med om, men kruxet är att det alternativet inte finns här uppe i fjällen ;) Det blir nog både billigare och miljövänligare att jag hämtar hos min lokala bonde än att jag ska beställa från tvärs över landet nånstans ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till gammal häst

Ja då blir det ju helt klart knepigare..Men går det inte att fråga bonden i förtid om en analys då?

Jodå så klart det går :) Nu glömde jag fråga honom när vi var där och hämtade men ska ju snart dit igen. För min del är det inte så hemskt brått dock, hästarna ser riktigt fina ut i päls och hull (även om gammeltanten behöver lägga på sig lite ytterligare inför vintern) så jag är inte speciellt orolig. De får inte så mycket kraftfoder heller utan jag ger helst så mycket som möjligt av grovfoder.
 
Sv: Foder till gammal häst

Då åt hon fri tillgång på hö (Hon äter max 10 kg/dygn). Fri tillgång på lucerne mellan 17-08, 2 kg groov 125, 1 dl olja, 2 kg havre, 2 liter uppblött betfor.

Men lite plus och minus;) Har ej exakt koll på vad det var då det inte är min häst. Hon gick ok på det, men på slutet tröttnade hon på att äta så stora mängder.

2 kg havre hade jag inte gett till en gammal häst. Det är mycket stärkelse i det som kan göra att näringsupptagningen i tarmen blir sämre. Det finns ju nyare undersökningar från slu som visar att hästar inte tål så mycket stärkelse som man tidigare trott utan att det påverkar tarmen.

Satsa på något proteinrikt foder och tillsätt lite olja. Kanske bättre att hon äter mer lusern än de två kg havre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 768
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vad skulle ni rekomendera för foder till en gammal häst som bara står i hagen och har börjat få väldigt dåliga tänder? Hästen är runt...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: diabla
·
Foder & Strö Jag gör en ny tråd för det är flera frågor jag vill/behöver ha svar på. Jag har en kraftigare modell av haflinger som inte är riden...
Svar
17
· Visningar
2 982
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp