Foder till gammal häst

MaRomer

Trådstartare
Detta rör inte min häst utan en bekants häst.

Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto.
Förra vintern föll hon ur fruktansvärt mycket och tandläkaren var där och kollade över munnen. Några vassa kanter raspades ner och 2 tänder drogs ut. MEn inget som bör ge problem inom snar framtid.

Så nu är frågan. Vad ska hon få för foder?? Hon har fri tillgång på hö och lucerne, från kl 17-08.

På dagen äter de nu bara gräs men sen när gräset tar slut får de ca 10 kg var på morgonen.

Så vad är bäst att ge henne i kraftfoder? Hon saknar muskelmassa och fett. Och behöver alltså gå upp i vikt. Visste du inte hur mycket ägaren kämpar med henne skulle du tro att hon svalt henne.

Hästen är inte stor i maten så lite kraft med mycket i är att föredra!

Analys finns inte på grovfoder. Och är inget som ag kan påverka.

gammel tanten står i mitten. Denna bild är från i våras då hon var som sämst. Hon har betydligt bättre hull nu men saknar som sagt en hel del!

31039728.jpg


Bild från när vi släppte på sommarbetet.
resize-of-dsc_0639_89929588.jpg
 
Sv: Foder till gammal häst

Jag har lånat en gamling som sällskap, en 27-årig d-ponny. Han är rätt skraltig och har taskiga tänder och därmed inte heller så stor i maten. Under natten har han fri tillgång till hö. Han får ca en liten betfor per dag, plus 1 kg krafft rehab och nu har vi börjat med lusernpellets (blötlagda) också. Har bara haft honom här i några veckor men tycker redan att han ser lite mer pigg och kry ut. På dagarna lägger jag ut hö på många ställen i hagen så att han inte behöver kivas med min egen häst, som är rätt stor i maten... Har även börjat täcka honom, för att spara in lite kroppsvärme. Fodrat regntäcke ute än så länge, och stalltäcke inne. Min veterinär nämnde en kraftfodersort som heter Groov, men jag har inte kollat upp den än. Krossat korn ska vara bra också, läste jag någonstans. Hoppas att det var till någon hjälp!
 
Sv: Foder till gammal häst

Om problemet kvarstår att den faller ur så skulle jag lägga en slant på analys..Det är inte dyrt och man får direkt på papper se vad som behövs för att den ska få i sig det den ska.
Det är nog också den billigaste vägen för att slippa exprimentera med 10 olika fodersorter för att det förra fodret inte fick upp/höll den i hull...

Ibland kan man fodra med ögat men blir det inte bra och det är märkbart att hästen inte får i sig det den behöver för att hålla hull så är analys enligt mig ett måste.
 
Sv: Foder till gammal häst

Och som tidigare inlägg;

Gör fler högar åt hästarna så slipper gamlingen konkurrera så mycket om maten
 
Sv: Foder till gammal häst

Äldre hästar, kanske inte alla men många, verkar få ett större proteinbehov så ngt proteinrikt och lättuggat kan nog vara att rekomendera. Hippo Alfa skall vara proteinrikt och lättuggat och jag vet några gamlingar som fodras med det (och i stort sett fri tillgång på bra grovfoder) och ser jättefina ut, bla en 30-årig ponnydam som håller fint hull. Sen är det ju ingen näring alls i gräset så det är dags för hö ell annat grovfoder nu...
 
Sv: Foder till gammal häst

Jag tycker helt klart att ägaren ska ta en egen analys så att hen vet vad som fattas. Det är inte dyrt, en analys kostar från 250 kr + moms och det är det verkligen värt.
Om hästen redan har fri tillgång på lucern så lång tid så skulle jag fundera på om den får för mycket protein. På lättfödda hästar så höjer man ju proteinet för att de ska förbränna mer eftersom det krävs energi för att förbränna proteinet.
Jag vet många som har haft samma problem, varenda år ser hästen ut som ett ök trots att de öser på lucern men när de sedan har tagit analys på hö´t visar det sig att ihop med lucernet har de fått en skyhög kvot som har gjort att hästen har fått kämpa i onödan för att hålla hullet.

Jag skulle börja där och visar det sig att hästen verkligen behöver mer ändå så hade jag kollat upp andra alternativ för att höja energin. Med så mycket lucern så är det inte rimligt att tro att hästen skulle behöva mer protein utan snarare mer energi.

Jag är inte mycket för färdigfoder men ett foder som är väldigt smakligt är fibergi, kan vara värt att titta på. Av någon outgrundlig orsak så har det fått hästar i min närhet att börja äta mer och de har ju då fått bättre hull.
 
Sv: Foder till gammal häst

Analys är inte möjligt av den anldeningen att höt kommer från inte mindre än 3 olika ställen. Och det är plastat. Så att öppna 20 balar för analys och sedan behöva kasta dem är inte något stallägaren vill:/

Ska tänka på det med protein överskottet! Vet att från den åkern hon får hö nu har det varit ganska bra med protein men mindre med enegri!

Tyvärr har vi bara kraffts sortiment att fodra med här. (Tror jag)

Jag funderade på att Groov 125 alt protein. Och tillsätta olja för att hjälpa magen. Hon får även 2 kg havre om dagen.
 
Sv: Foder till gammal häst

Äldre hästar, kanske inte alla men många, verkar få ett större proteinbehov så ngt proteinrikt och lättuggat kan nog vara att rekomendera. Hippo Alfa skall vara proteinrikt och lättuggat och jag vet några gamlingar som fodras med det (och i stort sett fri tillgång på bra grovfoder) och ser jättefina ut, bla en 30-årig ponnydam som håller fint hull. Sen är det ju ingen näring alls i gräset så det är dags för hö ell annat grovfoder nu...

Nu får hon fri tillgång på hö större delen av dygnet. De äter inte hö som vi lägger i hagen just nu. Så får nog vänta en vecka till.

Vi har ej Hippos sortiment vad jag vet. Vad är motsvarigheten i Krafts?
 
Sv: Foder till gammal häst

Jag har lånat en gamling som sällskap, en 27-årig d-ponny. Han är rätt skraltig och har taskiga tänder och därmed inte heller så stor i maten. Under natten har han fri tillgång till hö. Han får ca en liten betfor per dag, plus 1 kg krafft rehab och nu har vi börjat med lusernpellets (blötlagda) också. Har bara haft honom här i några veckor men tycker redan att han ser lite mer pigg och kry ut. På dagarna lägger jag ut hö på många ställen i hagen så att han inte behöver kivas med min egen häst, som är rätt stor i maten... Har även börjat täcka honom, för att spara in lite kroppsvärme. Fodrat regntäcke ute än så länge, och stalltäcke inne. Min veterinär nämnde en kraftfodersort som heter Groov, men jag har inte kollat upp den än. Krossat korn ska vara bra också, läste jag någonstans. Hoppas att det var till någon hjälp!

Givetvis får hon betfor, men vi har inte börjat med det ännu. Och självklart är lucernen uppblött.

Ska kolla upp kraft rehab! Hon har täcke natt som dag och har haft det i över 1 månad. Groov är ett foder som jag bara har hört positivt om och som jag dessutom fodrat mina tidigare unghästar med!
 
Sv: Foder till gammal häst

Antingen chansar man så att man åtminstonne får ett riktvärde och hoppas på att man fått från alla tre...eller så ser man till att man tar analys från alla 3 ställen nästa gång
 
Sv: Foder till gammal häst

Antingen chansar man så att man åtminstonne får ett riktvärde och hoppas på att man fått från alla tre...eller så ser man till att man tar analys från alla 3 ställen nästa gång

Ja det är lätt att vara efterklok. Men inget beslut som jag kommer ta.

Höt är från 2 olika säljare.
 
Sv: Foder till gammal häst

Vad fick hon att äta då hon såg ut som värst då ? Har man uselt grovfoder så kan man inte ge fri tillgång, då får man proteinbrist på köpet. Har man kassa värden måste man begränsa och därefter tillföra protein på annat håll i koncentrerad form.
 
Sv: Foder till gammal häst

Vad fick hon att äta då hon såg ut som värst då ? Har man uselt grovfoder så kan man inte ge fri tillgång, då får man proteinbrist på köpet. Har man kassa värden måste man begränsa och därefter tillföra protein på annat håll i koncentrerad form.

Då åt hon fri tillgång på hö (Hon äter max 10 kg/dygn). Fri tillgång på lucerne mellan 17-08, 2 kg groov 125, 1 dl olja, 2 kg havre, 2 liter uppblött betfor.

Men lite plus och minus;) Har ej exakt koll på vad det var då det inte är min häst. Hon gick ok på det, men på slutet tröttnade hon på att äta så stora mängder.
 
Sv: Foder till gammal häst

Jag är absolut ingen expert på foder, men min häst som jag tog över nu i sommar, ett 17-årigt halvblodsto som på senare dar blivit väldigt svårfödd.

Jag ger henne nu Sixteen plus Mix från Dodson & Horrell och håller sig väldigt fin på detta till och med blivit lite rundare :) och fri tillgång på hösilage under nätterna. Än så länge går hon på bete på dagarna med lite stödfodring.

Fick även tipset av en vän med Eggersmann Vital/Senior Mix.
Båda dessa är väldigt smakrika och mitt sto en kräsen sådan älskar Sixten plus mixen. :)

Lycka Till
//Ninnie
 
Sv: Foder till gammal häst

Hur mkt lusern äter hon? Om hon redan äter flera kg och även får 2 kg havre så skulle jag inte våga ge mer kraftfoder. Det bästa du kan göra är att lägga till olja, ev byta ut en del av höet med lusern (om det har dåliga värden).
 
Sv: Foder till gammal häst

Hur mkt lusern äter hon? Om hon redan äter flera kg och även får 2 kg havre så skulle jag inte våga ge mer kraftfoder. Det bästa du kan göra är att lägga till olja, ev byta ut en del av höet med lusern (om det har dåliga värden).

Hon äter ca 2 kg (ouppblött) Det blir ca 10 liter uppblött. Men är mycket sällan hon äter upp allt. Att dra ner på höt är inte aktuellt då hon knappt får i sig 10kg/dygn. Olja smörjer bara magen och ger finare päls.

Hovslagaren säljer salsa foder och skulle ta med något som vi skulle testa till henne!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 768
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vad skulle ni rekomendera för foder till en gammal häst som bara står i hagen och har börjat få väldigt dåliga tänder? Hästen är runt...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: diabla
·
Foder & Strö Jag gör en ny tråd för det är flera frågor jag vill/behöver ha svar på. Jag har en kraftigare modell av haflinger som inte är riden...
Svar
17
· Visningar
2 982
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp