Foder till gammal fånghäst som lätt blir tjock

pimy

Trådstartare
Man läser överallt att gamla hästar ska ha så proteinrikt foder...men vad ska då jag fodra med som har en fjording som haft fång och som har mkt lätt för att gå upp i vikt...

Alla säger olika när det gäller fånghästars utfodring. Har blivit rekommenderad att ta bort havren helt och bara ge betfor, mineraler och hö. Någon som har synpunk på det? Tycker inte att bara betfor låter som så mycket "mat" för en häst...

Protein gör inte hästen tjock, det är för mycket energi som gör hästen tjock. Samma med fång, det är inte proteinet som orsakar fången.

Se till att du hittar ett hö med så bra balans som möjligt, gärna lite lägre energivärde så du kan ge mer av det än av ett energirikt hö.

Försök först och främst att täcka så mycket av behovet som möjligt med hjälp av grovfoder.

Anledningen till att man brukar säga att äldre hästar skall fodras med proteinrikt foder är att många på äldre dar blir svåra att hålla i hull. Om så inte är fallet för din häst finns ingen anledning att börja mata på med proteiner.

Har du en väl fungerande foderstat på vilken hästen verkar sund och nöjd och håller bra hull finns ingen anledning att börja ändra.

okej... inte proteinet som orsakar fång... men vad är det då i vårgräset som är så farligt för fånghästen??

Någon som har nåt tips på nåt bra foder till min häst?

Om det är energin som är dålig, så är väl betfor väldigt dåligt då det typ bara är socker = energi :confused:

Det är den snabba förändringen i foderstaten som gör att hästar lätt får fång av vårgräset. Olika hästar behöver olika lång tillvänjning.

Energi är inte dåligt, men för mycket ger en tjock häst.

mvh Jessica

Min fånghäst får ingen specialmat utan åt både soja och lucern i vintras då höet var proteinfattigt. En fånghäst har precis samma behov som vilken annan häst som helst. Det som är farligt är tvära foderbyten.

någon som har en synpunkt på "betfor dieten"? Min häst fick fång hos sin fodervärd och de har tydligen blivit rekommenderade av vet. att inte ge honom nån havre alls, utan bara betfor, mineraler och hö. Nu får jag hem honom snart och jag vill ju inte att fången ska komma tillbaka... Har ingen erfarenhet av fånghästar...

Det viktigaste att tänka på när man har fånghäst är att man har ett analyserat grovfoder med bra kvot (gärna över 6), så man slipper en massa tillskott.

mvh Jessica

Håller med Jessica.

Huruvida en "betfor-diet" är bra eller inte beror ju på i vilka mängder man fodrar med kraftfoder. Har man ett bra grovfoder kanske man inte behöver ge kraftfoder alls, och då spelar det ju ingen roll om man tror att betfor är bättre än havre.

Att utesluta havre från foderstaten och ersätta med andra fodermedel innebär inga problem. Men foderstaten som helhet ska vara balanserad. Kraftfoder ska fungera som ett komplement till grovfodret.

De råd jag har fått för att förhindra att mina schettisar ska få fång är att skillnaden mellan utfodringen på vintern och näringen i sommarbetet inte får vara för stor.
Sen ska de absolut inte äta havre och helst inget spannmål alls, de är extra känsliga mot det (tror det är stärkelse).

Jag ger mina fri tillgång till grövre hö, och gör en blandning på lucern och betfor. Sen lägger jag i mineraler och vitaminer. Än så länge går det bra, men det finns många bud angående fång och man blir aldrig fullärd.

Jag kan få lite smått panik när man ska välja foder som kanske styr resten av deras liv. En gång fånghäst, alltid fånghäst.

Lycka till med ditt val...

Jag har lyssnat på olika teorier kring fång och valde att undvika för mycket stärkelse och socker/energi.

Jag hade ett hyffsat hö förra året och behövde bara ge lite lusernhack med vetekli som extrafoder. Lusern är rik på kalcium så därför vetekli för att kalcium/fosforbalansen.
Kvoten hamnade lite under eftersom han håller hull lätt men han höll sig fin på denna mat.

Hallands djursjukhus avråder betfor till fånghästar.

Anki

Det var väl att man inte ska ge energi/socker i onödan.
Jag kommer inte ihåg om de sa något särskillt men det står även med på deras hemsida under friskvård/stordjur/fång.
http://www.hallandsdjursjukhus.se
Jag har hört att man kan skölja ur betforn om man vill ha fiber-effekten men inte sockret.

Hallands djursjukhus avråder betfor till fånghästar.
Det där är med all säkerhet nya rön. Jag hade en äldre fånghäst på foder för flera år sedan. Han åt nästan bara betfor. Mycket betfor! Det var närmare ett kilo torrt! Det hade veterinären rekommenderat. Men han levde ju och var glad ändå!

Så länge man fodrar förnuftigt (mkt grovfoder och inte obefogat mycket kraftfoder) så tål hästen det mesta. Det är ju just tvära foderbyten som ställer till det.

Betfor är ett av de foder som rekommenderas till Cushing-hästar. Hästar som har en minskad förmåga att reglera själva insulinutsöndringen (inte alla cushing hästar har det). Väldigt höga givor kan ges eftersom det inte påverkar blodsockerhalten (i sköljt tillstånd). Jag har själv en misstänk IR-häst och har bara positiva erfarenhet av betfor (förutom all kladdandet med sköljningarna)!
Det är inte några nya rön, det är en missuppfattning av en rekommendation.

Vad är "Cushing"? och IR-häst?
Själv har jag inte fått några vetrinära råd överhuvudtaget till min häst som drabbades av fång i somras. jag ska passa på att fråga ordentligt nu på röntgningen.

Vad du menar med "missuppfattning av rekomendation" vet jag inte för detta säger djursjukhuset.

Som du skriver du kan ge betfor till cushing-hästar eller fånghästar(det finns ju teorier kring gemensamma faktorer kring insulinet) OM du sköljer väck sockret eller köper "sockerfri"/melassfri betfor. Det ska visst säljas någonstans men inte så vanligt.

Jag skulle inte vilja ge osköljd betfor till en häst som haft fång. Socker-foder är känt att, för alla, både djur och människor kunna påverka tarmfloran negativt. Fibereffekten i betfor är ju dock positiv för tarmen, även om jag personligen inte ger betfor då mina hästar får mycket fibrer ändå och har bra magar.

Socker är ju vattenlösligt så det går alltid att skölja bort i foder och hö. Andra näringsämnen blir kvar i fodret.

Bra foderråd till fånghästar finns på www.safergrass.org

Detta är "mystiska" sjukdommar fortfarande och teorierna är många men man får läsa på om de olika och välja den väg man själv tror mest på. Så har jag gjort :idea:

Anki:
Du verkar vara insatt i frågan och det val du gör är säkert genomtänkt! Jag är välbekant med Katy Watts underbara sida och kan varmt rekommendera den till alla som vill lära sig mer om kolhydrater och fång.
Hallands djursjukhus har definitivt bättre koll än deras kollegor i mina trakter, det jag menar som missuppfattning är formuleringen ”melass/betfor”.
För att garantera näringsupptagandet av all ämnen för en IR-häst så har man MYCKET begränsade möjligheter, utan betfor kan man knappast få ihop en vettig foderstat oavsett grovfoder (hö kan också vara rik på sackaros…).
En liten rättelse bara så ingen missuppfattar det du skriver:
Vanlig betfor är ”spetsad” med melass, melass består av mestadels sackaros (disackarid av glukos och fruktos). Sackaros spjälkas i tunntarmen till blodsocker (glukos) och når endast vid stora givor grovtarmen (där bakteriefloran kan komma i obalans). Stärkelse och oligosackarider spjälkas inte lika lätt i tunntarmen och kommer i större andel att komma till grovtarmen och sätta systemet i gungning (kanske orsaka fång).

Sar: Cushing är ett tillstånd orsakat (oftast) av en tumör på hypofysen, när hästen drabbas får den svårigheter att reglera vissa hormoner i kroppen. Symptom är bl.a. svårighet att fälla på sommaren, hovbölder och fång.
IR (Insulin resistans) är en sjukdom som gör att hästens celler inte reagerar eller reagerar för långsamt när de kommer i kontakt med insulin. Blodsockret kommer då att öka vid fodring av vissa stärkelse/socker rika foder. Mest drabbade är lättfödda hästar, några symptom är sk fångnacke, ansamling av fett över ögon och andra ovanliga ställen.
Cushing hästar kan med tiden drabbas av IR.
Min åsikt är att hästar som drabbas av fång fler gånger bör blodtestas för både Cushing och för IR (idag screenar man oftast endast för Cushing).
Det finns inget som tyder att en ”vanlig fång häst” skulle påverkas negativt av ett normalt intag av socker (inte stärkelse och oligosackarider) men det är bevisat att IR / Cushing hästar kan hållas symptomfria genom att fodras med låg –glukos fodermedel (t.ex. melass reducerat betfor). Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till på röntgen-expeditionen!

Hästen blir Inte tjock av protein! Och det är INTE protein som orsakar fång!! Jag ärgrar mig så över alla korkade människor som svälter sina fånghästar. :mad: Säger inte att du gör det, men det finns många av dom. Så blir hästen bukig pga proteinbrist och får stor mage, och då får den ännu mindre mat. Vansinnigt. :crazy: Är inte alla veterinärer som vet hur det ligger till engång, och säger att hästen enbart får äta halm och lite hö.

Det är plötsliga foderbyten och stress som orsakar fång. Min 23-åring har haft fång en gång (troligtvis pga stor konsumption av eklöv) och han går nu på
8-10kg hö
lusernhack
vetekli
Eggersman Vital/Senior müsli (specialfoder för gammla/sjuka)
Eggersman Mash
Eggersman Örtmüsli

Han äter det samma som innan han fick fång, och har inte haft några återfall, peppar peppar! :)

Betfor är inte så bra, innehåller mkt socker och är även tillsatt melass. Jag tycker du ska ge lusernpellets eller hack, det är smakligt och näringsrikt, samtidigt som det är grovfoder.

Det är något som kallas fruktaner (stavning?) som finns i gräset, som gör att hästar får fång pga bete. Fruktanhalten är särskilt hög på våren, vid växlande väder (som torka efterföljt av kraftigt regn, eller plötslig värme efter en våt och kylig period), när det är frost, och nu på hästen. September är den tiden på året som flest hästar drabbas av fång, enligt undersökningar i England.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka