Foder till fullblod...

Fiorano

Trådstartare
...på bete? Nu får han 3 kg groov 90 (de hade inte 125:an på min lokalförening...), samt betfor, V.S.L och 2 dl olja. Tycker dock att han har tappat lite redan, (har bara haft honom i en knapp vecka och är rädd för att han ska falla ur snabbt).

Vad äter era fullblod som komplement på bete? (Kan tillägga att han rids 6 dgr/vecka och ska tävlas i lätta klasser i dressyr.)
 
Sv: Foder till fullblod...

Oj,mitt fullblod får 1,5 kg havre + 0,6 kg fibergi nu när hon är på bete.
Dock kommer hon in varje dag ca 4-6 timmar och äter ibland upp 1,5-3 kg hö under tiden.
Hon rids 5-7dgr/v,hopptränas 1 dag/v
 
Sv: Foder till fullblod...

Mitt fullblod går inte på dygnetrunt bete utan kommer in på natten. Rids 4-6 dagar/vecka varierat med uteritter och dressyrträning på bana.

Hon äter i dagsläget:
ca 4 kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg lusern
0,2 kg betfor
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till fullblod...

Akta dig för att ge för mycket. Även fullblod kan få fång. Och i år är det mycket hästar som får fång. Allt enl Kraffts hemsida, veterinärer och hovslagare som jag pratat med. Går den på kraftigt bete så behöver du aldrig ge så mycket som 3 kg groov.
 
Sv: Foder till fullblod...

Har också hört i trakterna att det har varit mycket fång. Men han går tillsamman med två, hmm, välgödda märrar på ett bete som är ganska nerbetat. Tycker som sagt redan att han har tappat lite (gjordarna på flugtäcket behövde spännas in lite idag...) och eftersom han har stressat en del med ston i hagen bredvid som har blivit jääättebrunstiga när han kom så behövar han nog pilla i sig lite mat till...
 
Sv: Foder till fullblod...

Ja, är det nerbetat så är det kanske ingen fara. När folk skriver bete så tänker man på ca halvmeter gräs överallt som svajar för vinden. *ler* Så har jag i två hagar just nu. Ingen har gått där i år än.
Har också en fullblod/halvblod och han smalnade av när jag lämnade bort honom på bete. Han blev så orolig över att inte vara hemma. Så han hade behövt kraftfoder då. Vilket jag inte trodde. Hagen var så jättestor ca 5 ha. Men just i år är allt gräs väldigt kraftigt enl kunnigt folk. Så vi har bara hästarna 6 timmar per dag på betet. Och alla har blivit jättetjocka nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 544
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp