Foder till fullblod, vad ger ni?

Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Om din häst har gått upp i vikt stadigt tycker inte jag att du ska ha för bråttom att byta ut hela foderstaten, långsam stadig viktuppgång är att föredra, tycker jag. Mitt fullblod får 10-12 kg hö per dag, mer kan jag inte få i henne. Efter att ha provat många olika foder under de första åren jag ägde henne, har jag hittat de fodermedel som funkar bäst för att hålla henne i fint hull utan att hon blir för het. Havre funkar inte, är som att tanka reabränsle även i små givor. Korn marginellt bättre. Krafftsortimentet äter hon inte.

Hon får extra lusern och lite betfor i olika proportioner beroende på årets hö.
I år har jag ett bra hö (8,7 MJ, 46,8 g SmRp kvot 5,3). Jag kompletterar med lusern (2x6 dl / dag) och betfor (2x3 dl / dag), så att jag hamnar på en energi/proteinkvot som ligger närmre 6, går jag högre så får hon hudreaktioner. Kommer jag under 5 tappar musklerna i spänst och pälssättningen/fällningen blir utdragen. Jag har inte använt något annat kraftfoder på 7-8 år, och hon har legat fint i hull under hela den tiden.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Skulle du/ni här vilja hjälpa mig med en foderstart till ett fullblod? Jag har ingen aning om hur man räknar...
Nu äter han:
2kg hippo basic
0,3kg korn
0,3kg krosshavre
ca 1kg (lite under) betfor (vägs torr)
150g minerblå
och 12kg hö med analys (ärligt vet jag inte vilka vädren som ska användas):
smb prot 54g/kg
Energi 7.2MJ

Han är lite tunn nu så det skulle vara värdefullt att veta hur man bäst kan få honom att öka i vikt.
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

Något som jag alltid gör när jag skaffar en nyhäst är att göra en foderberäkning. På så sätt får du ut bästa resultat vad just din häst ska få i matväg. Börja med att göra en hö analys på det hö din häst äter. Sedan kan du be någon som vet hur man gör en foderberäkning att göra den efter just din häst. Du får då ut exakt vad din häst behöver. Många ger faktiskt sin häst fel mat, eller alldeles fel mängd till sin häst utan att veta om det. Kram C
 
Sv: Foder till fullblod, vad ger ni?

jag skulle kunna göra en foderberäkning åt dig så småningom men har inte dom papprerna här just nu. Om tillfället kommer förbi så kan jag göra det. Men man måste veta hästens ålder, ras, hur mycket du motionerar den, temperament...det är något mer....Kommer inte på det nu. Ska försöka fixa fram det. Kram C
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 339
Senast: Jahopp
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp