Foder till ev. Fånghäst

Royal_724

Trådstartare
Har ett Halvblod hemma som för ca 1 år sen fick en hovförändring.
Då hon var dräktig och även svårlastad så har jag inte vart hos vet och kollat. Hon har inte vart halt eller så. Hoven har inte sett ut som en fånghov, men ändrat sig konstigt. Men idag hade lamellranden breddat sig, och var även fuktig och röd. Så något har ju hänt.

Men eftersom hon inte är halt eller har ont, så tyckte hovis jag skulle försöka testa mig fram lite.Hon yckte jag skulle plocka bort betforen direkt.
Hon sa nåt med tarmfloran och allt vad det var. Men har väldigt svårt att förstå vad folk säger.
Hon får idag ca 2 l uppblött betfor och ca 1 l krosshavre.

Någon som kan hjälpa mig, komma med bra tips!?

Sv: Foder till ev. Fånghäst

Min hade fjärde gradens fång för två år sedan och var väldigt nära på att i princip avlivas på plats. Han återhämtade sig över förväntan och har därefter gått 110 cm hoppning och LA dressyr och tävlas aktivt. Utan sänkningar och rotationer. Han får en relativt normal foderstat, men utfodras med mycket hösilage. Fångutbrottet skedde, trots noga invänjning första veckan på sommarbete.

Vi har två hösilage med en TS runt 77%, ena med 26g smbp/kg och 68g smrp/kg, 7,7 MJ om jag minns rätt. Får 540 g smrp och 89 MJ/dag.
Totalt får han 6 kg av det svagare hösilaget och 5 kg av det starkare fördelat på fem mål och hönät om dagen. 3 dl Krafft blåa havre, 0,6 dl Krafft Muskel, 0,5 dl Kvarnbyfoder lusernpellets och mineraler. Jag har försökt att uppfylla värdena till mestadels med hösilage och enbart kompletterat med lite kraftfoder, som prassel i krubban.

Denna foderstat funkar väldigt bra för oss, fin i både hull och muskulatur.

Det där med lamellranden vågar jag inte uttala mig om, emn rent spontant skulle jag välja bort de stora mängderna kraftfoder, främst betforn. Vad har du för värden i höet?

Har ingen analys på höet. Har aldrig gjort heller.
Har alltid fått havre och betfor och alltid samma mängd. La till extra foder på slutet av dräktigheten i år. (Hennes första föl)

Ska plocka bort betforen...
Men funderade på om det finns nåt man kan ge för att typ stabilisera tarmfloran eller vad man säger. Hovis sa att morötter var väldigt bra.
Men nåt annat??
Som är bra....

Ett tips kan vara att analysera det och ge kraftfoder därefter.

Fång kan även utlösas vid fölning om jag minns rätt.

Morötter har jag hört ska vara väldigt negativt att ge till fånghästar, så min ponny får inget. Han får krafft grund som godis istället.

Vanlig betfor är inte till för fånghästar, det är en sockerbomb. Morötter är inte bra, innehåller ganska mycket socker.
Jag skulle inte heller ge havre, det är ett ganska stärkelserikt foder. Analysera istället ditt silage och ge sedan efter
hästens behov.

Är det inte läge att ringa veterinären om hästen har en förändrad lamellrand?

Håller med om detta, och tillägger att sockret i höet är det allra viktigaste att ha koll på! Just eftersom det är vad de äter mest av. Har man en fånghäst så måste man ha en sockeranalys, annars har man inte en susning. Kan vara allt från 5-30% sockerhalt. Man kan blötlägga höet och på så sätt laka ur en del socker, men ett hö runt 30% socker är helt olämpligt samma hur länge man blötlägger.

Ta bort havren och betforn och analysera ditt hö. Du ska även analysera sockerhalten i hö´t.
Du ska inte ge morötter eller äpplen eftersom det innehåller mycket socker, inte heller spannmål då det är stärkelserikt.
Du kan ge vanlig bakjäst, en om dagen för att stabilisera magen.
Eftersom lamellranden är breddad och röd så tycker jag att du ska kontakta en veterinär för ett utlåtande.

Men inte måste man åka till veterinären, det finns distriktsveterinärer som kommer hem till dig! Fånghästar ska helst inte äta kraftfoder alls.

2 l betfor och 1 liter havre???? Det är alldeles för mycket.Varför ger man så mycket betfor? Det är ju socker, vilket vi vet är skadligt. Ta bort det genast! Samt morötter, äpple allt med stärkelse i. Något har ju uppenbarligen hänt eftersom hoven ändrat sig och lamellranden. Hur kan hovslagaren rekommendera morötter? Med en blödning i hoven?
Det finns Mag&Tarm medel att köpa, vilket är att rekommendera att sätta in genast.

Vid ett ev. fånganfall så är det första man gör är att ta bort allt kraftfoder, ge endast hö. Men ta kontakt med vet. för ev. antiinflammatoriskt. Mjukt underlag. Desto snabbare åtgärd desto större chans att hästen återhämtar sig. Det gäller att häva inflammationen nu!

Jag har erfarenhet av ett "ev. fånganfall" på min häst i somras i juni. Alla åtgärder snabbt insatt! Idag rids han och har inga tecken på fång, på lamellranden syns ingenting, det enda han har är en foderrand vilket bevisar att någon störning har förekommit. Ingen annan förändring på hovarna.

Hjälper som sagt inte att bara ge hö om man inte har en sockeranalys. Betfor (den med melass) har en total sockerhalt på 20%, sköljer man den så bara betfibern är kvar är sockerhalten 0-5%. Betfiber utan melass är faktisk det bästa en fånghäst kan äta ur sockersynpunkt, bara massa nyttiga fiber.

Nä förmodligen inte, ville bara poängtera att betfiber inte alls är något dåligt foder, det är den tillsatta melassen som är problemet.

Fast 1 liter havre och 2 liter betfor är inte så extremt mycket. Jag har haft hästar som ätit 3 KG havre + betfor. Nu får jag väl erkänna att det är ganska mycket kraftfoder i och för sig men ts kraftfodermängd är knappast extrem om man nu bortser från att hästen i fråga har fång. Eller missförstod jag dig?

Till ts: Ta bort allt kraftfoder och skicka in analys på höet inkl. sockeranalys.
Ring ut en veterinär och ställ hästen i en liten hage med mjukt underlag. Om du har möjlighet så minskar du ner på högivan och blandar upp grovfodret med halm. Blir proteinkvoten låg kan man ge lite lusernhack (utan melass).

Om hästen har fång behöver den undersökas och det kan även göras hemma. Så småning om kan det vara nödvändigt med röntgen men i din situation hade jag nog varit mest angelägen om att få ett veterinärt utlåtande och eventuellt medicinering, även om hästen inte är halt just nu.

Lycka till med hästen!

Liknande trådar

L
Foder & Strö Min ponnykille, Pre-korsning, hade i slutet på augusti fångkänning. Hade ute vet morgonen efter att det upptäckts och alla symtom var...
Svar
16
· Visningar
2 325
Senast: Korven
·
F
Hästvård Min shetland/russ valack fick fång här nu i februari och i förra veckan så fick jag ett tips från en vän till mig. Hennes fjording...
Svar
19
· Visningar
3 659
Senast: Centaur
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Foder & Strö Nu är jag förbannad! Är skötare på en häst som ridskolan har på prov i en månad framöver. Bilder finns på henne här...
Svar
16
· Visningar
1 454
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama