Foder till dräktigt halvblodssto

Sv: Foder till dräktigt halvblodssto

vårat ena sto tappar jätte mycket efter fölning. Det tycker jag är svårt att få upp.

Jag kan bara hålla med föregående talare. mera mat!! Hon kanske kunde få fri tillgång på hö så har du i alla fall säkrat ts-intaget, och sen ett proteinfodermedel som täcker resten. Det kan vara bra att ge ett multivitaminpreparat sista tiden, och tänk på att CA/P-behovet går upp också.

Min connemara som är 145 cm hög, får i princip fri tillgång på hösilage ca 15 kg, 3 hg Krafft protein, 1 hg linfrön, chevinal plus, e-vitamin och fosforbalans.

Det är bättre att stoet är tjock när hon fölar än att hon är i ridhästhull, fölningen gär lättare, mer mjölk och bättre hull under digivningen.

Du måste tryckt på fel knapp? Jag har ingen häst.... just nu...
Du menade att svara till Åke?

lånar knapp

Jag blir lite nojig när jag läser den här tråden (och andra) om att fodra dräktiga ston. Fast jag har räknat och räknat.... :smirk: Mitt halvblod ska föla i början på april, får nu fri tillgång på hösilage (48 smb rp och 5,9 MJ), 1kg havre, 0,5 kg betfor, 0,5 kg vetekli och selen. När jag räknar så verkar det inte som om jag behöver öka någonting fram till digivning? Det känns lite konstigt.... Visst fodrar jag med ögat också, men jag är rädd att hon ska falla ur snabbare än vad jag hinner kompensera i slutet av dräktigheten.

Eller är jag bara hönsmammig? ;)

Vad är kvoten i den totala foderstaten? Känns inte som att den är så hög (utan att ha räknat)...
Men du har ju ett bra hösilage iaf.

Fridis83 skrev:
Fölis i magen föds om ca tre månader nu, är beräknad till påsk. När tycker ni att det är dags att öka på stoets fodergiva? Just nu får hon ca 7,5 kg hö och havre-kornkross...

Frågan var ju NÄR maten ska ökas...
Jag utgår från att hon mår bra på det hon får nu. Men det är def dags att öka maten. I dräktighetsmånad 8-9 behöver hon mer energi:
underhållsbehovet + 15%, i mån 10 + 25% och i sista månaden + 30% av underhållsbehovet.
protein: Smbrp/MJ kvoten bör ligga på 12 (i tillägget)
Glöm inte heller att räkna på mineraler och vitaminer så de täcker hennes ökade behov.
Tänk också på att hon behöver ännu mer under digivningsperioden.
Lycka till

Funkar hon bra på det hon äter nu så är det lagom nu. Från mån 8 ökar energibehovet med 15%, och det kan bli knepigt att få i sig mer från grovfodret när hon redan äter allt hon orkar. Inte blir det mer plats i magen precis heller när fölet växer.

Jag skulle lägga på mer kraftfoder, gärna med högt mineral/vitamininnehåll, från mån 8 och öka successivt fram till fölning.

milly skrev:
Vad är kvoten i den totala foderstaten? Känns inte som att den är så hög (utan att ha räknat)...
Men du har ju ett bra hösilage iaf.

Hmm, det vet jag inte? :o Jag vet hur man räknar kvoten på hösilaget, men inte på grovfoder och kraftfoder ihop?

Trissa skrev:
Hmm, det vet jag inte? :o Jag vet hur man räknar kvoten på hösilaget, men inte på grovfoder och kraftfoder ihop?

Okej.

Då ska jag berätta för dig hur man gör... ;)

Man räknar ihop all energi (MJ) och protein (smbrp) från alla fodermedel (inkl höet) och sen delar den totala smbrp-mängden med energimängden.

Jag gjorde en snabb räkning med 15kg hösilage och resultatet blev en kvot på 8.22 (räkna själv en gång till ifall jag gjorde nån miss). Så det är okej!!
Du har så pass bra hö. :smirk:

Det borde jag ju ha kunnat fundera ut själv... ;) Och den kvoten jämställs med den man räknar på grovfoder?

Att den kvoten ska vara samma, menar jag nog! ;) Alltså 6 för underhållsbehov osv.

Trissa skrev:
Att den kvoten ska vara samma, menar jag nog! ;) Alltså 6 för underhållsbehov osv.

Ja självklart. Det är u så klart den TOTALA mängden som räknas, inte bara det från höet.

Ny fråga! ;) Jag ligger redan lite över vad hon "ska" ha när det gäller energi och protein nu när jag räknat riktigt noga, men eftersom hon är i gott hull tycker jag det är ok. Nu har jag räknat lite på digivning, och insåg plötsligt att för att komma upp i rätt mängder där ska hon ha 4 kg havre. :eek: Hon äter nu 1 kg, och jag tänkte öka på ett kilo till månad 11. Är det en rimlig mängd, eller ska jag fundera på något annat kraftfoder? Och är det ok att dubbla havregivan rätt av efter fölning?

Du ska inte ändra något rätt av efter fölning, utan öka successivt. Jag skulle hellre välja ett mer koncentrerat foder än havre, t.ex Krafft Pluss Grön, då får du med mineraler som behövs i mycket större mängd också.

Totalkvoten ska ligga på 8-9 i högdräktigheten.

Trissa skrev:
Ny fråga! ;) Jag ligger redan lite över vad hon "ska" ha när det gäller energi och protein nu när jag räknat riktigt noga, men eftersom hon är i gott hull tycker jag det är ok. Nu har jag räknat lite på digivning, och insåg plötsligt att för att komma upp i rätt mängder där ska hon ha 4 kg havre. :eek: Hon äter nu 1 kg, och jag tänkte öka på ett kilo till månad 11. Är det en rimlig mängd, eller ska jag fundera på något annat kraftfoder? Och är det ok att dubbla havregivan rätt av efter fölning?

Jag skulle börja öka successivt så att hon redan den sista månaden innan fölning går på den givan. Men öka med max 200gram /dag (rekommendation).

Men som Madick säger - kan du inte välja nåt annat kraftfoder än havre? Åtminstone delvis.

Ett alternativ som jag har räknat på är att ge 2 kg havre och 2 kg H*ppo Alfa. Det kanske är bättre? Problemet är dock att hur jag än vänder mig blir det väldigt lite fosfor totalt. Övrigt mineralbehov är täckt, även utan mineralfoder.

Jag har räknat på ett behov av 52 g under digivning, och får bara ihop 39 g. Även om jag ger fosforbalans så står det att man ska ge max 3 dosmått/dag=7,5 gram, vilket totalt ger 46,5 gram. (Vad är det förresten mer än natrium i? På 10 g finns det 2,5 g fosfor och 1,8 g natrium enligt vad jag läst.)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar