Foder till dräktigt halvblodssto

Sv: Foder till dräktigt halvblodssto

Trissa skrev:
Ett alternativ som jag har räknat på är att ge 2 kg havre och 2 kg H*ppo Alfa. Det kanske är bättre? Problemet är dock att hur jag än vänder mig blir det väldigt lite fosfor totalt. Övrigt mineralbehov är täckt, även utan mineralfoder.

Jag har räknat på ett behov av 52 g under digivning, och får bara ihop 39 g. Även om jag ger fosforbalans så står det att man ska ge max 3 dosmått/dag=7,5 gram, vilket totalt ger 46,5 gram. (Vad är det förresten mer än natrium i? På 10 g finns det 2,5 g fosfor och 1,8 g natrium enligt vad jag läst.)

Men kan man allstå inte ge mer än 3 dosmått trots att du VET enligt beräkningar att din häst behöver ytterliagre ett mått? En tanke bara...

Blir det alltså hela 52g hon ska ha? Låter mycket... Hur många MJ beräknar du det på?

milly skrev:
Men kan man allstå inte ge mer än 3 dosmått trots att du VET enligt beräkningar att din häst behöver ytterliagre ett mått? En tanke bara...

Blir det alltså hela 52g hon ska ha? Låter mycket... Hur många MJ beräknar du det på?

Enligt förpackningen ska man inte ge mer än 3 mått, får nog ringa tillverkaren och fråga.

Ja, jag tycker också det låter mycket, men det är också första gången jag räknar själv, innan har jag använt program. Så det är mycket möjligt att det är fel... Enligt Planck så är dagsbehovet 0,40 g/MJ, och jag har räknat på underhållsbehov 65 MJ + tillägg 65 MJ. Alltså 130 MJ x 0,40, eller?

Fast när jag tittar på ett av exemplen i boken på ett digivande sto där de har räknat på 128 MJ så är fosfor-behovet bara 38 g. Men mina övriga mineralvärden stämmer med de i boken. Räknar man fosfor på ett annat sätt?

Senast ändrad:

Jag skulle också ha räknat som dig. 0.40g/MJ alltså. Somd et står i boken... och då blir det ju 52g, det har du ju alldeles rätt i.

Men vad blir då kvoten mellan Ca/P? kanske räcker det om du ger mindre fosfor än 52g? Bara kvoten håller sig bra?

Det blir ju lite skillnad på kvoten, om jag ger fosforbalansen blir den 1,6. (Utan 1,9) Jag har räknat med att hon behöver en kvot på 1,5.

Det här är så konstigt. :confused: Nu har jag äntligen listat ut hur det är räknat i boken:

En B-ponny med energibehov 27 Mj har ett dagsbehov av mineraler som är 11 g Ca och 8 g P. Kvot 1,4:1. Som jag ser det har de tagit Ca-behovet och delat med kvoten för att få fosforbehovet, 11/1,4 = 8 (avrundat uppåt).

Men varför då ange fosforbehovet längst bak i boken? Enligt den tabellen är behovet 0,25 g per Mj, vilket blir 0,25 x 27 = 7 (avrundat) Här slår det ju inte så mycket, men på större energibehov blir det en del.

Om jag räknar på "kvotsättet" på mitt sto blir P-behovet plötsligt 39 g/dag, lite skillnad från 52... Vilket naturligtvis gör det lättare för mig att fodra, men vilket är rätt?

Fråga inte MIG... :crazy: Jag har inga svar tyvärr.

Du får nog göra en ny tråd om det! :smirk:

milly skrev:
Fråga inte MIG... :crazy: Jag har inga svar tyvärr.

Du får nog göra en ny tråd om det! :smirk:

varför inte fråga DEJ:D du verkar ha koll på det mesta här på buke!!!
Är du utbildad foderagronom eller läser du innantill från böcker??

Du verkar kunnig om man säger så;)
mvh miloo2

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 370
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar